Hej!
Jag vill bygga en jordkällare och skulle helst bygga den av natursten, men känner mig ärligt talat lite fundersam på hur genomförbart det är...

Sten har jag gott om, det är fullt av gamla försök till att bryta malm i trakten, så de är dessutom av bra kantiga former.

Tanken skulle vara att bygga en ganska liten källare, kanske 120-150 cm bred, 200-250 cm djup, 200 cm på högsta punkt och med valvformat tak (innermått). Drygt en halvmeter jord behöver väl dessutom läggas utanpå det dessutom. Byggs direkt på någorlunda flat berg, men med lutning så att inte vatten blir stående. Men är det rimligt genomförbart, d.v.s. tillräckligt hållbart???

Jag är tacksam för alla realistiska och konstruktiva tips och råd!
 
För att vara lite mer specifik: Att mura väggarna tror jag inte är något större problem, men att mura ett valvtak känner jag mig lite osäkrare på.
Alternativ:
1) Bara mura upp ett valvtak i sten (med en flyttbar form/stöd under murningsarbetet)
2) Göra permanenta takstolar i trä som stöd under valvtaket?
3) Gjuta egna takstolar i betong som permanent stöd under taket?
4) Annat sätt???

Om någon har en jordkällare (eller annan motsv. konstruktion) i natursten som kan beskriva konstruktionslösningen så blir jag otroligt tacksam! Gärna med bilder!
 
Redigerat:
Det finns hur mycket bra filmer och instruktioner pa natet som helst ang. valvmurning, bade falska valv (dar valvet bestar av tegelstenar som skjuts ut 1/4" per lager och akta valv med raka eller kilformade tegelstenar.

Ta en titt pa de metoder som finns och vad som passar bast for dig beroende pa hur mycket tid du har och hur viktigt du tycker att det ar att fa ratt pa en gang. Ett vanligt satt ar att mura upp ett par meter under jord med sten, gjuta yttervaggar i betong for att fa en bra utsida som du sedan kan smorja in med asfalt for att fa ett vattentatt skydd om du bygger pa mark dar grundvattnet star hogt, annars behovs det inte. Sedan murar du upp valvet med vanligt tegelsten och bygger en enkel traform for att fa den ratta valvformen. Om du ar handig med att hugga sten kan du skippa teglet och kora med natursten rakt av. Naturligtvis med bra murbruk. Nar du fatt ett valvt tak kan du gjuta betong over det och tillsist kanske tom slanga pa timmerstockar (barkade!) och sist jord. Da kan du tom. stalla en stridsvagn pa taket till jordkallaren.

Naturligtvis kan det vara tankvart att slanga i div. armering dar det passar in.
 
Beskrivningar av hur man murar ett valv med tegel eller lecablock etc hittar jag många, men inte någon för natursten.

Frågan kanske egentligen är: Hur bra passform måste stenarna ha, d.v.s. behöver man vara en stenhuggare för att få en hållbar konstruktion, eller kan man klara sig på hyfsat platta och kilformade "hittestenar"?

Självklart tänker jag foga med betongbruk (enda som håller såvitt jag förstår). Men jag ser inte riktigt vitsen med armeringsjärn, de är väl främst för att gjuten betong inte skall spricka? Blir nog extremt svårt att få in någon längre armering i en naturstensmur. En tegelmur armeras ju inte (viss förankring i ev. bakomliggande konstruktion om möjligt, men det är ju inte armering). Lecablock etc armeras ju iofs, varför de behöver men inte en tegelmur behöver armeras vet jag iofs inte...
 
Att mura ett akta valv eller kryssvalv i tegel ar absolut ingen barnlek, men det gar om man ger sig den pa det.

Att mura ett valv med natursten, kallmurat (dry stone walling) ar det enklaste som finns, det ar bara att leta ratt pa ratt stenar och sedan fa dem att passa ihop, det tar tid, men det gar.

http://www.youtube.com/watch?v=vwrW3qOBZ50

Om du inte vill kallmura utan anvanda betongbruk (att foga och mura med betong ar tva olika saker) gar det nog annu lattare men grundprincipen ar att ett starkt naturstensvalv skall kunna sta aven utan betongbruk. Enklast gors det genom att du bygger ett par bagar med ratt hojd i timmer eller plywood och sedan flyttar den allteftersom du murar valvet. Isafall behover du nog inte ha perfekta stenar. Men ju battre stenar du har desto mindre betongbruk behover du och dasto battre valv far du. De basta stenarna har perfekt passform och behover inget bruk alls, om du har tillgang till en CNC maskin och ett bra ritprogram kan du lata skara till stenar och sedan bara stapla upp dem.

Alla murar kan armeras, oftast behover man inte armera en vanlig dubbelstens tegelvagg, men i jordbavningstrakter eller i grundlaggning (nufortiden anvands ju tyvarr bara betong for sant i Sverige) brukar man lagga in armeringsjarn langs med eller stalband runt om eller klammor tvar over teglet. Det ar busenkelt att armera en naturstensvagg om du anda skall anvanda betongbruk.

Tank pa att om muren/vaggen blir for lang sa blir den valdigt instabil. Da maste du anvanda en "Strävpelare" med jamna mellanrum. Du kan lata Strävpelaren ga igenom vaggen (som ett kryss) och lata en valvbage ga over stravpelaren sa far du en superstark och supercool vagg och valv konstruktion!

Men det ar sakert svart att greppa allt detta utan skisser och illustrationer. En bra borjan, som dock visserligen inte tar upp amnet kallare eller valvtak ar den har boken, som var den forsta jag kopte i amnet:

http://www.amazon.com/Stonework-Techniques-Projects-Charles-McRaven/dp/0882669761/

Den ger dig en massa bra information och ratt termonologi sa att du kan hitta mer pa natet.

Det finns bra filmer pa Youtube hur man hugger sten.

Men grundprincipen forstar du om du tittar pa den har bilden, och sedan tanker dig att du har samre stenar med mer bruk och ett helt takvalv:

http://eb.tbicl.org/vol05/4/images/img388c.jpg
 
Tack Tokyoboy!
Det blir nog ett mindre provbygge först, och så får jag se om jag bygger kallmur eller lägger in lite cementbruk emellan för att säkra upp, beror väl främst på hur bra jag får stenarna att passa. Och så blir det nog ett besök till gamla hederliga biblioteket för att se om de har några böcker om kallmurning och valv.

Hittade hur de bygger valv snabbt och smidigt numera (men lite fusk är det ju;)): [ame]http://www.youtube.com/watch?v=cAE5L07Yil4[/ame]

Men det hela är ett projekt som jag får gå och fundera på till nästa sommar, återkommer om det blir något av med det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.