Hej på er.
Vi håller som bäst på att bygga till vår sommarstuga. Den är på 50 kvm med sadeltak. Bygger nu till 50 kvm så stugan blir en vinkelstuga. Det mesta av reglingen är klart. Blir 2 ränndalar från nock på gamla ned tll nya takets början(svårt o förklara). De nya takstolarna gjordes efter mått av de gamla.Än så länge är allt frid o fröjd. Nu har plåttaket blivit levererat och skall snart läggas på plats. För att sammanfoga gamla o nya stugan vid takstolarna känns det som man måste tänka till lite. Har väl nån egen ide på hur detta ska se ut men vet ej om det funkar. Vore tacksam om nån hade nåt förslag hur snickeriet skulle kunna se ut med reglar o ränndalar. Man vill ju inte riva bort gamla taket för att sedan inte kunna lägga nytt. Det är ju ganska tätt mellan regnskurarna.
mvh
Thomas
 
Bort med det gamla taket där det behövs och ersätt detta med takpapp, längsgående i stället för tvärsgående, spika bara högst upp.
Vik undan när du skall regla upp. När råsponten ligger på plats på nya delen, vik ut pappen på denna del och spika fast, pappa sedan som vanligt. Jag gjorde så för 10 år sedan (nästan) och det är OK fortfarande (ingen fuktgenomträngning), så det verkar funka.
 
Hej
Lät enkelt men för att krångla till allting, som vanligt, så spikas ingen råspont på taket. Det ligger 45x45 reglar cc-30 direkt på takstolarna. Tänkte göra likadant på nya taket.
mvh Thomas
 
Ingen som byggt en sån ränndal utan råspont utan barra med 45x45 cc30 på takstolar. Ska bli kul o va den första.
 
Har du plast eller masonite/plyfa under reglarna eller kör du plåt med kondensskydd? Jag brukar bygga sådana ränndalar med ränndalsplåtar med en bockad ränna, då lägger jag reglar som på var sida om dalen med ett avstånd så att ränndalsplåten passar emellan dom. Sedan är det bara skruva dit ränndalsplåten för att sedan låta takplåten gå ca 100mm ut över rännan.
 
Jag har nyss byggt vinkel på mitt tak, men med råspont. Jag hade inte alls någon aning om hur detta skulle göras, men det värkar ju som du har snickrat förut, så jag får nog bara säga så att det löser sig när du börjar på det.. Det gjorde det för min del i alla fall.. Och glad är jag för det.. :)
 
Jodå, det löste sig. Lade en regel i nock mellan de två gamla som var mitt för utbygget. Sedan en från denna ut till närmaste nya. Gjorde sedan Takstolar som blev mindre o mindre från denna regel. Lade sedan 22x145 brädor längs med ränndalen på gamla stolarna o på de nya från nock ut till hängrännan. Det var svårt att förklara men jag hoppas det håller. det svåraste var att hinna innan regnskurarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.