Vi har planerat för en U-trappa med mellanplan i vårt tvåvåningshus och lämnat utrymme för detta.
Nu verkar det som om vi har planerat för litet så att det måste bli någon annan typ av trappa. Huset är på plats redan så det är lite för sent att förstora utrymmet på nåt sätt.
Någon som kan mycket om trappor ?
Platsen där trappan skall vara är 1,98 m brett, djupet 2,29 moch höjden 2,91 m.

Frågan är alltså om det är möjligt med U-trappa i vårt fall ?
 
Vilket mått är 2,29? Finns det någon ritning?
 
Utrymmet är för litet till att göra en trappa med två raka löp och ett vilplan, men att göra en U-trappa med svängda steg räcker utrymmet gott och väl till för.
Om man vill göra en ovanlig trappa så räcke platsen eventuellt till för att göra ett trekantigt vilplan. Dvs första löpet hat svängda steg som slutar vid 45grader kruva, sedan ett trekantigt vilplan och nästa trapplöp börjar med första steget svängt i 45grader.
 
  • Gilla
magnusing
  • Laddar…
Mikael_L
Om jag förstod måtten rätt så håller jag med bobob, ni får plats med en U-trapp utan vilplan.

Då får ni dryga 4 meter i löpet vilket ger ett stegdjup på 250 vid 17 steghöjder och ca 18-19 cm steghöjd.
Ni får troligen inte ens plats med trekantigt vilplan utan att det blir en obekväm trapp. Jag skulle alla dagar i veckan satsa på en lättgången trapp istället för ett stympat (trekantigt) vilplan.
 
Jag ritade en snabbskiss i ett trappkonstruktionsprogram och fick steglängd närmare 300mm vid knappt 171mm steghöjd så om man inte gör något vilplan så kanske man bör korta in trappan antingen uppe eller nere. Men jag kanske halkade på någon tangent och matade in fel mått.
 
Mikael_L
Nja, det gjorde du nog inte.
När jag snabbt uppskattade löpets längd så underskattade jag nog hur mycket löp det blir runt i svängen. :) Det blir nog 5 meter löp hellre än 4.

Så det går kanske att klämma in ett stympat vilplan trots allt.

Vad menar TS med höjden förövrigt?
golv-golv eller golv-tak.

Jag tänkte golv-tak, men det var kanske tokfel.
 
Utrymmet är mitt i huset mellan två rum. 2,29 är djupet inåt, 2,91 är golv till golv.
Jag antar att det är djupet det fallerar på ? Ev. kunde ett trappsteg sticka ut men knappast mera. Hur det funkar uppe kan inte jag lista ut.
Jag är superbesviken för att det inte verkar funka med U-trappa, gillar inte alls S-trappor.
När vi planerade huset tyckte vi att vi avsatte ett helt rum för att få en ordentlig U-trappa.
Hur djupt bör utrymmet vara för att det skall funka med den takhöjden vi har ?
 
Vi har u-trappa med liknande höjd mellan planen (2,85) och djupet på trappen är 2,67 och det är inte något särskilt brett vilplan, inte för litet, men heller inte överdådigt (924mm). Jag gissar att du behöver minst 2,6m i djup för att trappen inte ska bli väldigt obekväm, helst 2,7.

Bredden du har är nog OK. Det bör räcka med 0,9 per trapp + utrymme för räcke emellan.
 
Vad menar du med S-trappa?

Svängd U-trappa enl bilden var det jag menade som platsen räcker gott till.
(Denna är ritad med era mått...)
 
  • trapp.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
2.91 golv-golv ger att det blir lämpligt med 16 steghöjder = 182 mm.
Då får ni 8 steg upp till vilplan och 8 upp till ÖV.

Ett stegdjup på 250 blir trevligt (2*182 + 250 = 624) och då tar de raka löpen 2 meter vardera.
Sen ska vilplanet vara ca 90cm brett så hela trappans djup blir 2.90.

Men sen kan man "fuska" lite och låta lite av vilplanet bli trappsteg istället,
U-trapp-vilpanY.jpg
eller trappsteg runt hela vilplanet, dvs inget vilplan alls då.
U-trapp.jpg
 
Oj, många duktiga på trappor här !
S-trappa = svängd U-trappa :)

Svängd U-trappa funkar alltså bra. Vi har dock i sådant fall kommit fram till att första steget skall komma lite längre in, om ni förstår hur jag menar. Blir det opraktiskt eller att se tokigt ut ? Hur svårt är det att få upp möbler i en svängd U-trappa ?

Har fortfarande inte helt släppt tanken på U-trappa. Det här med att trappan kan sticka ut en bit, typ 25 cm, vad tror ni om det ?

Tack för tipset om atab-trappan, skall kolla mer på den.
 
Om det blir tajt med utrymmet, går det ju att förlänga den nedre tredjedelen av trappan utanför trappöppningen. Bara höjden 2m uppnås i gånglinjen.
 
Om ni flyttar ut trappan ett steg, som jag förstått att du kan tänka dig. Bör ni kunna få till det med ca 200mm steghöjd (7 steg/halva), 250mm stegdjup och ett plan som är ca 800mm brett.

Rita lite i skala med papper, penna och linjal så ser du kanske enklare själv också vad som händer.

En tumregel för trapport är att 2*steghöjd + stegdjup = 630mm sen kan man variera lite runt det. Stegdjup bör dock vara minst 250mm, steghöjd helst inte över 200mm.

En liten trappa blir en brant trappa, det kommer liksom av naturen ;)
 
Vad tror ni om delat vilplan, typ Biebergemund, Atab-trappan.se ?
Skulle det hjälpa oss, då får man ju ett trappsteg till eller ?
Eller att man har halvt vilplan och andra halvan trappsteg ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.