Mikael_L
Lägger jag enligt den nedre bilden så kommer plattraden precis till vänster om brunnen ungefär i mitten av den fria golvytan.
Dvs det blir en halv plattrad mot väggen till höger och ungefär en halv platta som syns framför värmepumpen och bänkens golvsockel innan det försvinner in under sakerna där.
Men jag tror inte att dom där prylarna helt säkert blir linjerade, och så tror jag att jag låter arbetsbänken så på synliga ben, ingen sockel under bänken.


Men sätter jag plattor enligt övre bilden kommer troligen nästan en hel platta synas framför tvättmaskinen och arbetsbänken, dvs skarven till nästa platta försvinner precis.


Så jag vet inte riktigt, jag verkar kunna både centrera på en plattrad i mitten likväl som en plattskarv i mitten, typ ... :)
 
Hoppas du blivit klokare av alla olika råd :D;) Smaken är verkligen som....
 
Mikael_L
Ja om jag inte räknade fel så står det 3-3 över första bilden vs andra bilden. :D

Så nu inväntar jag bara en utslagsröst. ;)

Men klinkersockel får det i alla fall bli, jag var ju sugen redan på det innan jag startade tråden.

Men vilken höjd på sockeln då? :O
Halv platta (10 cm) tror jag känns lite för högt, 5 cm lite fegt lågt ... :x
 
Mikael_L skrev:
Men klinkersockel får det i alla fall bli, jag var ju sugen redan på det innan jag startade tråden.

Men vilken höjd på sockeln då? :O
Halv platta (10 cm) tror jag känns lite för högt, 5 cm lite fegt lågt ... :x
Leta rätt på några befintliga så du kan känna hur det känns i verkligheten. Tror att det blir lättare att välja då.
 
Övre bilden. Motivering: Ser proffsigare ut med "precisionsanpassning". Den undre ser ut som man varit lat och fuskat.

Klinkersockel! Varför göra något nu som du VET att du får göra om i framtiden? (Rutten karm).
 
halvplatta till sockel, ang läggningen så tror jag det kvittar det blir bra hur du än gör

Jag kan tycka att det ser bättre ut med sluken i en hel platta, men en annan plattis jag jobbat lite med tycker att det ´ser bättre ut att kapa in den i 4 plattor

Se bara till så att plattorna räcker!
 
Jag brukar göra sockeln ca 8 cm. Många gånger bular golvet en aning och det är absolut snyggast att låta underkanten av sockeln ta eventuella nivåskillnader och låta överkanten vara helt rak. Tar man en 8 cm sockel brukar man alltid få ut 2 sockelbitar ur varje platta dessutom vilket inte är säkert om man tar en halv.
 
Jag röstar på nedre bilden och sockel av klinker.

Mätte just vår sockel, den är 11 cm, lite för hög kan jag tycka.
 
Tycker också nedre bilden + klinkersockel.

Undrar dock över detta med uppvikt tätskikt, håller själv på och planerar tvättstuga och har fått intrycket att det måste vara tätskikt i hela rummet för att vara godkänt och enligt reglerna, stämmer det? Skulle helst vilja ha vanlig tapet och kanske pärlspont på väggarna, men har hört att det bara är kakel eller våtrumstapet som gäller för att uppfylla kraven...
 
T
Nej, det är endast golvet som behövs tätskiktas samt ett uppvik på 5-10 cm. På väggarna får du ha vad du vill.
 
Tack, tank77!
 
Apropå min fråga tidigare, skulle det tydligen röra sig om nya regler från Boverket. Efter en titt i deras BBR 18 hittar jag ingen sådan regel, däremot ett allmänt råd: "Golv, väggar och tak som kan utsättas för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten
eller hög luftfuktighet ska ha ett vattenavvisande ytskikt." och "Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare är utrymmen där det
normalt krävs vattenavvisande ytskikt på väggarna." Kanske var det detta min källa tänkte på.
 
Mikael_L
Nu kan jag meddela hur det blev.
Som synes på bilden blev det som ungefär hälften av er tyckte. ;)
Sockeln skar jag ca 6cm hög.

Att jag valde detta beror delvis på att då kommer plattraderna i hallen passa bra mot tvättstugan.
 
  • klinkerram-slutl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjusigt! Roligt att du visar hur det blev.
 
Mikael_L
En till bild nu, med väggar målade och lite bättre bild där bl.a klinkersockelns syns bättre:

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den snygga :x grönt tätskiktade sockeln ... :|
Om jag ska måla den med väggfärgen eller ge mig på att försöka klä den med klinker? - mycket skärning blir det -
 
  • tvattst-klinker.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.