Första besiktningen av vårt blivande hus visade på både större och mindre fel, varav några kräver vidare undersökning. Huset är ett 70-talshus (slutet av 70-talet) med entréplan samt inredd källare och står på sluttande tomt. Husets pris slutade med c:a 500 000 över utgångspris.

Allvarligaste felen:
1. Mögellukt i källaren som kräver vidare utredning
Det är inredd källare med flytande golv och mögellukt visade sig vid golvsocklar på 3-4 ställen. Kräver teknisk utredning av golv samt väggar. Konstruktionen i väggarna vet man inte just nu om det är EW-grund med träreglar eller om det är metallreglar eller annat. Väggarna är iaf 24 cm varav 17 cm ska vara isolering (på insidan).

2. I badrummen (som renoverats för några år sedan) fanns blandade fel såsom inte utbytta golvbrunnar och underkända genomföringar i väggarna (även om säljaren påstått att det är gjort av fackmän, men har inga papper)


Frågor:
Vi är nu tacksamma för alla tips vi kan få gällande hur ni tycker att vi ska gå vidare eller om vi ska dra oss ur. Vad vi ska tänka på, krav som kan ställas osv.

A. Vad tycker ni är rimligt att begära för avdrag gällande 1 och 2 ovan? Det är en hel del pengar...

B. I avtalet står det att om vi drar oss ur så ska vi vara ersättningsskyldiga för att återställa ev. materialskador. Men nu när det luktar mögel, då anser jag att säljaren får stå för den kostnaden (han är ju ändå intresserad av att undersöka för sin egen del).

C. Som jag ser kan orsaken till möglet bero på: 1) dränering "ur funktion" 2) inte ventilerade golv / ev. avsaknad av fuktspärr. Även om huset är 20+ år gammalt, så är det väl rimligt att dra av för dränering av huset?

D. Vissa saker kanske går att fixa i badrummen, men andra inte och det går inte säga om det kan uppkomma fukt eller inte. Vad anser ni att man ska dra av?
 
goldfish1977 skrev:
B. I avtalet står det att om vi drar oss ur så ska vi vara ersättningsskyldiga för att återställa ev. materialskador. Men nu när det luktar mögel, då anser jag att säljaren får stå för den kostnaden (han är ju ändå intresserad av att undersöka för sin egen del).
Om jag vore säljare skulle jag nog vilja ha hålen lagade. Varför skulle säljaren vara intresserad av varför det luktar mögel i huset han snart inte äger?

goldfish1977 skrev:
Även om huset är 20+ år gammalt, så är det väl rimligt att dra av för dränering av huset?
Dra av?! Ja, när du lägger ditt bud. Inte efteråt.
 
O
Tja.... Räkna med att badrummen måste göras om. Möglet i källaren beror nog på att det är inrett, utan luftspalt å likande.... så risken är stor att mycket får lov att göras om i källaren.... Dränering.... tja... du får lägga vilket bud du vill.... men räkna inte med att säljaren går med på vilka siffror som helst!
 
Jag skulle dra mig ur. Inredd källare i 70-talshus är en känd riskkonstruktion som i alla fall ger mig kalla kårar. Oavsett om problemet beror på dränering eller organiska material i för dåligt ventilerad/isolerad vägg/golv så kan ni räkna med att riva ut och göra om hela källaren. Och inte helt osannorlikt så fins det trämaterial ingjutet i källarens platta eftersom man ofta gjorde så på 70-talet. Om ni är ok med att göra allt detta arbete själva så kanske ni kan fundera på det hela. Annars är det MYCKET pengar det handlar om.

Jag skulle också räkna badrummen som "utdömda" eftersom dessa fel innebär att försäkringsbolagen inte kommer att hjälpa er vi en eventuell skada.

Å andra sidan, om ni väldigt gärna vill ha huset så kanske det kunde vara värt att göra en fördjupad besiktning. Ett hål i en gipsskiva är ju inte det allra dyraste att fixa. Det dummaste ni kan göra i det här läget är ju att köpa UTAN att gå vidare med besiktningen. Man ska i alla fall vara informerad så man vet vad det är man ger sig in i.

Nyfniken: det är nog mer norm än undantag nuförtiden att man drar av för eventuella större fel som uppkommer vid en besiktning. Man kan ju inte få avdrag innan eftersom man då inte känner till felet. Säljaren har ju dock samtidigt rätt att gå vidare till nästa på listan. Som då kan ha hittat ett nytt objekt eller helt enkelt ändrat sig, vilket gör det hela till ett risktagande för säljaren. Som därför ofta nappar på ett sänkt bud.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Rebeckaf: Tack för ditt inlägg. Faktum är att det i detta fall blev till att dra sig ur. Får invänta nästa hus istället.
 
Om det är någon tröst så tror i alla fall jag att det var rätt beslut. Lycka till nästa gång!
 
H
Skulle dra mig ur, det är svårt att uppskatta hur omfattande skador det är och vad dessa skador har orsakat för följdskador. Har du gott om pengar, starkt psyke, gott om tid och är händig så kan du ju fundera en extra gång om det är rätt hus för dej.
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Skulle dra mig ur, det är svårt att uppskatta hur omfattande skador det är och vad dessa skador har orsakat för följdskador. Har du gott om pengar, starkt psyke, gott om tid och är händig så kan du ju fundera en extra gång om det är rätt hus för dej.
Tråden är nästan tio år gammal. Jag tror han är utdragen sedan länge :)
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.