Undrar vad som är det bästa värme systemet till en källare?
vi har haft elgolvvärme men fått en vatten skada så nu fuderar vi på att byta eller ej
ska man ha vatten burna element , vattenburengolvvärme eller elgolvvärme vad är bäst vi funderar på att sätta klinkers på golvet?
 
Beror på hur källaren är byggd. Är det en nyare källare med rejäl isolering i bottenplattan går det att lägga golvvärme med gott samvete. I en gammal källare med oisolerad platta försvinner mycket av värmen neråt och kan t.o.m. driva iväg markfukten till de delar av källaren som saknar golvvärme. Går ju i och för sig att bila bort betongen och göra om på nya sättet.
 
ja huset är ju byggt 62 så plattan är nog rätt tun men jag är inte så sugen på att börja bila
 
AnneFi
vi var korkade och lade elgolvvärme i badrummet utan att isolera. dumt eftersom vi faktiskt hade bilat bort hela plattan.
Vi måste nu ha på värmen i badrummet året runt :/
som tur är har vi ingen fukt i golvet i resterande källaren.
i resterande rum har vi satt vattenburna element och det har fungerat super.
vi har ett behagligt klimat i vår källare och kan vara där året runt utan problem.
 
men vad har ni lagt för golv i källaren
 
AnneFi
Vi har klinker i hela källaren.
 
Säger som tidigare talare - Beror ju på vad du har för system idag.
Jag har vattenburet och siktar på att komplettera med ett par vattenradiatorer längst väggarna, under var fönster.
Bilar även upp golven då det är dags för att byta avloppen (1949) och passar då på att lägga i Cellplast och vattenburen golvvärme i badrum.

Men i väntan på att kontot skall möjliggöra köp av en ny Luft/Vatten panna med inbyggd beredare så sätter jag in en Luft/Luft pump i källaren - Räknar med att mycket av vad den genererar kommer att värma övervåningen.

Så det är lite vad man har för förutsättningar.
 
Billigast i drift och säkrast i avseendet potentiella problem är vattenburna element. Vattenburen golvvärme blir dyrare i drift och elgolvvärme blir dyrast i drift. Jag vet inte hur stor risken för fuktproblem är med golvvärme i oisolerat källargolv, men det brukar sägas att det kan bli problem. Det finns dock dem som har det utan problem.

Erik
 
ja jag har ju fjärvärme så jag tror att det har suttit vattenburna element men do hadde ju lagt in el golvvärme under parketen.. men blir inte golven kalla om man bara lägger in klinker och vattenburna element
 
2slow4you skrev:
ja jag har ju fjärvärme så jag tror att det har suttit vattenburna element men do hadde ju lagt in el golvvärme under parketen.. men blir inte golven kalla om man bara lägger in klinker och vattenburna element
Jo. Men det har ju fungerat utan golvvärme i årtionden. Frågan är hur mycket källaren används och hur varmt man vill ha det. Annars finns ju alltid tofflor.
 
2slow4you skrev:
.. men blir inte golven kalla om man bara lägger in klinker och vattenburna element
golven blir ungefär lika varma som luften i rummet. Är luften kall så blir klinker kalla. Det som gör att klinker känns kallare är det att klinkers släta yta leder bort värmen från skin mycket bra. Lackat parkettgolv har samma kylande egenskaper. En ullmatta, trä, plast leder värme mycket sämre och därför känns det varmare att gå på fast ytan har samma temperatur som klinkeryta. För att klinker ska kännas varmare skall den värmas till mycket högre temp än luften i rummet. Har haft golvvärme i badrum en gång men inte nu och saknar det faktiskt inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.