Hejsan,

Under en tvåmånaders period har vi nu haft två källaröversvämningar av varierande grad. På nationaldagen 6/6 så kom det enorma regnmängder över Malmö och i stort sett hela gatan fick källaröversvämningar. Vi hade ca 10cm i hela källaren.
Denna helgen var det dags igen fast i mycket mildare grad. Dessutom hade vi röjt ut allt för att påbörja restaurering av källaren från förra översvämningen, så mao. ingen större skada skedd denna gången.

Nu har vi bestämt att göra vad vi kan för att förebygga framtida fall och har börjat parat med VVS-firmor. Och vad som oroar mig är beskedet jag fick från en firma: s.k. avstängningsbar golvbrunn klarar inte höga tryck så om det kommer ett skyfall som kommunens ledningar inte klarar av så är det bara en kort tidsfråga innan golvbrunnen säger 'pop' och man har fontän i källaren igen.
Nästa lösning vi diskuterade var s.k. backventil. Nackdelen med den lösningen var, enligt firman, att troligtvis skulle rören/packningar gå sönder av trycket istället. Och skulle vi vilja släppa ut vatten från huset så skulle ventilen öppna sig och spill-/dagvatten från gatan skulle forsa in.

Någon som har erfarenhet/råd att ge mig här?

Mvh,
 
Du verkar ha hittat samma lösningar som jag. Undersökte detta i samband med att vi gjorde om dräneringen runt huset.

Nackdelarna med golvbrunnarna känner jag igen,backventilslösningen för avloppet utanför huset hade om jag minns rätt inga andra nackdelar än att risken för stopp möjligen ökade något.

Jag tror det är möjligt att bygga backventilsystem som håller för trycket.

ATt du inte kan släppa ut vatten är ju inte konstigt. Är det fullt i rören i gatan så går det ju inte att spola ut vatten oavsett om du har backventil eller inte. Du slipper iaf andras skit i källaren.
 
Jag hittade en vettig folder på VA Syd's hemsida (de som sköter VA i Malmö) om olika lösningar. Tanka ner pdf'en härifrån:
http://www.vasyd.se/VattenAvlopp/kallaroversvamning/Pages/forebyggakallaroversvämning.aspx
Och på sidan 11-13 kan du läsa om olika förebyggande åtgärder. Som du kan se på s. 13 så kan pump också vara ett alternativ, om än ett dyrare sådant.

Korrekt att backventil måste skötas ordentligt, annars sätter skräp stopp för funktionen. Men jag uppfattade det av firman som att om du har backventil och den har slagit till för att hindra översvämning, och du sedan exv. spolar så att du har vatten som ska ut, då öppnar ventilen sig oavsett tryck utifrån och skadan är ett faktum. Men jag hoppas att jag uppfattade det här fel :)
 
  • Gilla
Byggavidare
  • Laddar…
AndreasAndersson skrev:
då öppnar ventilen sig oavsett tryck utifrån och skadan är ett faktum. Men jag hoppas att jag uppfattade det här fel :)
Ok, detta är mer än jag har koll på. funkar det på det viset är det ju meningslöst med en ventil eftersom man antagligen inte vet exakt när det fylls upp i avloppet. Verkar konstigt att det ska vara så korkat gjort.

Ett bergsäkert sätt att göra det på är ju med pump som också beskrivs i pdfen. Det behöver ju inte vara så krångligt egentligen. Standardprodukter, standardlösning, inget hokuspokus. Lite trist att gräva en rejäl grop bara. Om nu inte backventilen går att lita på är väl det en bra lösning? Merjobbet att få dit en pump är ju obetydligt jämfört med att gräva upp och installera en backventil.
 
Nu har jag haft en (annan) firma på besök här, och enl. dem är backventil en lösning som ska fungera trots rejält tryck utifrån som det vi fick här nere på nationaldagen. Vattenpelaren från golvbrunnen stod sig nästan en halvmeter upp!
Dock var det här ingen renodlad VVS-firma även om de tar sig an sådana jobb med jämna mellanrum, så ha det i åtanke tills vidare.

Tänkte fråga runt bland ett par firmor till innan jag beslutar mig för vilken åtgärd vi ska satsa på. Meddelar beslut och motivering här när vi har nått konsensus här hemma ;-)
 
Täcker försäkringar sådant här? Isåfall skulle jag börja med att se till att ha en bra försäkring.

Eller är det kommunen som står för saneringen när avloppet svämmar över på det här sättet? Isåfall kanske de kan ta en del av kostnaden för förebyggande åtgärder.
 
Försäkringsläget är nog osäkert. Vem och vilket ansvar som tas beror nog på hur stora regnmängder som fallit under en tidsperiod. Pratades om detta i en annan tråd nyligen.

Och ärligt talat vet jag inte om det spelar någon roll. Oavsett om en annan part betalade saneringen skulle jag nog lacka ur på att få källaren fylld med skit vartannat år bara för att jag bor i ett område med dåligt avlopp.
 
Ja, normalt sett täcker försäkringar en källaröversvämning - men det finns kryphål även där så klart. Vissa kommuner ska enligt rykte kunna hjälpa till med förebyggande åtgärder, tex. att du får backventilen om du gör jobbet själv etc.

Vi har en fastighet som översvämmats två gånger. Efter sista gången installerade vi en backventil med klaff och jag tror tidigare skribenter i denna tråd har missförstått funktionen litegrann; när backventilen är i "funktion", dvs förhindrar en översvämning så öppnar den inte även om du spolar på toaletten. Däremot blir detta vatten stående i ledningarna och är det stora mängder vatten som du släpper ut när backventilen är stängd så är det alltså du själv som kan orsaka din egen översvämning.. Det finns lite olika trixs för att uppmärksamma att man inte ska släppa ut avloppsvatten, tex kan man installera en elektrisk brytare på backventilen som tänder en lampa och en summersignal inne när backventilen jobbar.

Det kan också vara klokt att kombinera backventil med avloppsbrunnar med backventil.

En backventil står emot ganska höga backflöden, en vattenpelare på 50 cm är då inget problem - det motsvarar ju bara ett halv kilos tryck...

De enklaste klaffventilerna finns från runt 1500 kr och sedan finns mer avancerade modeller från bla. Wapro.

Vi öppnar backventilen 1-2 ggr per år, i samband med säsongsarbtetet i trädgården höst/vår. Hittils efter 4 år har vi inte behövt rensa alls.
 
Tack mexitegel för informationen om backventil och tilläggslösningar :)

Angående försäkring så kan jag berätta hur det fungerat för mig denna gången:
Vi har Trygg Hansa som snabbt fixade med att få på plats luftavfuktare och hantverkare som magasinerade prylarna, städade ur källaren, slipade på väggar och golv där fukten orsakat kosmetiska skador etc. Och detta sker på försäkringsbolagets nota (som de i sin tur kräver in från kommun eller vilken firma det är som har ansvar för att skadan skedde).
Sen när det kommer till att återställa källaren så är det nog som med allting annat, det tappar i värde med åren. I detta fallet förstördes ett helt golv i ena rummet. För det uppskattade TH att vi kunde få 4.000:- i ersättning. Efter en snabb koll så verkar det kosta oss fyra gånger mer att sedan lägga in nytt golv. Så mao., ett sabbat golv är inte lika med ett nytt golv.

Vad det gäller att installera backventil så har jag förhört mig om "bidrag" från försäkringsbolag och kommun. Försäkringsbolagen hävdar att de inte ger bidrag till att utföra sådana här "förbättringsarbeten". Detta p.g.a. att jag som kund när som helst kan byta bolag och därmed låta ett bolag få stå för kostnaden, och ett annat för att skörda fördelarna med det. Min kommun (Malmö) sa också nej till att betala ut sådant här bidrag, men det kan naturligtvis variera mellan kommuner.
 
Vi hade också TH vid våra skador. För vår del så lönade det sig inte att använda byggnadsförsäkringen utan endast lösöret, men då hamnade vi i en liten dispyt då TH hävdade att vi då skulle betala saneringsfirman som ställde dit luftavfuktaren mm.... efter en liten uppläxning och matematikkurs i addition och subtraktion så var de väldigt hjälpsamma och allt löstes på bästa sätt.

Ang. bidrag så fick jag också uppfattningen om att det varierar mellan kommunerna.
 
AnneFi
När det var översvämning i mina föräldrars hus(bland många) så tänkte inte försäkringsbolagen det eftersom det var kommunens ledningar som vår dåliga.
Kommunen ersatte dock alla skadorna. Men vad hjälpte det i ett hus från 29?
åldersavdrag så det stänkte om det, inget man kan gå och köpa nytt riktigt massivt stavparkett för iaf.

som tur är så lyckades föräldrarna med flera avfuktare klara det mesta skadorna så ersättningen inte behövde räcka till en totalrenovering,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.