Sophie: Hittar ej den tråden du hänvisar till i byggnadsvård ?!
 
Pius skrev:
Sophie: Hittar ej den tråden du hänvisar till i byggnadsvård ?!
Den ligger en liten bit ner på första sidan. Länk
 
Jag har byggt kök i massivträ, stommar i furu och utdragslådor i björk. Det är inte speciellt svårt om du har rätt verktyg.

och med rätt verktyg menar jag i första hand en bra bordcirkelsåg, det sparar massor med tid!
 
BjörnBygg skrev:
Jag har byggt kök i massivträ, stommar i furu och utdragslådor i björk. Det är inte speciellt svårt om du har rätt verktyg.

och med rätt verktyg menar jag i första hand en bra bordcirkelsåg, det sparar massor med tid!
Hur stort är köket? Vad gick materialet på? Hur lång tid tog det?
 
andersmc skrev:
Hur stort är köket? Vad gick materialet på? Hur lång tid tog det?
Det var ett ganska litet kök med 5 bänkskåp med utdragslådor samt ett högskåp för ugn och mikro och skåp ovanpå kylen.

Stommarna skruvade jag ihop på lite drygt en dag, det som tog tid var utdragslådorna i trä men allt som allt tog det väl en veckafrån start till att allt var på plats.

Tror materialet gick på lite drygt 10.000 varav 5.000 var utdragsskenorna från Blum:cool:

Jag kan försöka ladda upp lite bilder om intresse finns :)
 
byggfabriken gör platsbyggda kök i massivt trä! i funkisstil, sekelskiftesstil etc.
 
Åraslövs snickeri tillverkar också kök i massivt trä. Sen är definitionen platsbyggt inte riktigt korrekt för varken Åraslöv eller Byggfabriken då ingen av dem kommer och faktiskt bygger köket på plats i kundens kök! :D

Däremot kan de anpassa köket till de mått ett rum faktiskt har istället för att man får välja de färdiga mått som finns på stommar och detaljer och försöka anpassa det till rummet. Många kökstillverkare idag skryter med platsbyggda kök men det är ju inte rätt om man ska vara noga, ett platsbyggt kök tillverkas på plats i rummet och inte efter mått.
 
Sophie skrev:
Åraslövs snickeri tillverkar också kök i massivt trä. Sen är definitionen platsbyggt inte riktigt korrekt för varken Åraslöv eller Byggfabriken då ingen av dem kommer och faktiskt bygger köket på plats i kundens kök! :D

Däremot kan de anpassa köket till de mått ett rum faktiskt har istället för att man får välja de färdiga mått som finns på stommar och detaljer och försöka anpassa det till rummet. Många kökstillverkare idag skryter med platsbyggda kök men det är ju inte rätt om man ska vara noga, ett platsbyggt kök tillverkas på plats i rummet och inte efter mått.
Fast i så fall var ju 40- och 50-talsköken inte heller platsbyggda. Det kräver en stor lägenhet med tomma ytor om man ska kunna bygga ett kök bokstavligen på plats...
 
Nej de köken var i de allra flesta fallen inte platsbyggda i ordets rätta bemärkelse de heller! :)

Det jag mest vänder mig mot är att platsbyggt används i så stor utsträckning idag när det egentligen inte är speciellt platsbyggt. Vårt kök är "platsbyggt" så som man tänker det idag. Vi mätte upp vårt rum och åkte till tillverkaren som ritade upp det efter våra mått och gjorde skåpen på millimetern efter vad som passade hos oss efter våra förutsättningar men vi fick stommarna tillverkade på snickeriet och hämtade dem sedan färdigmonterade. Vi utformade luckorna och inrednignen efter hur vi ville ha dem och det fanns inget standard sortiment även om de hade exempel på kök de redan tillverkat man kunde välja av. KAnske är detta så mycket platsbyggt det blir idag och även på 40-50-talet. Vårt gamla kök från -52 mättes upp av en snickare från trakten som sen tillverkade skåpen i sitt snickeri och kom och monterade dem, kalals platsbyggt men är det verkligen det?

Jag känner till ett par kök som är platsbyggda på riktigt och det behövs inte ett stort kök för det (jo möjligtvis i en lägenhet kanske) men har man hus måste man ju inte tvunget uppehålla sig i köket när man bygger. Mer att man faktiskt kommer med material dit och bygger in det i köket. Att mäta upp och sedan komma med stommar klara att montera är inte samma sak.

Eller ska man bara definiera platsbyggt som att det är anpassat efter platsen? Isåfall kan man kalla Ikeas eller Myresjös kök platsbyggda också. De utgår från färdiga stommar men anpassas efter det rum de ska vara i genom ett system av passbitar och annat.
 
AnneFi
Jag ser platsbyggt som de flesta 40 tals köken jag sett är.
Kök som är byggt i huset.. eller alltså... om man ser till vår gamla lägenhet. Det gick inte att ta ut ett skåp åt gången utan allt satt ihop.
som pricken över i:et så ramlade alla reglar i sovrumsgarderoben när vi tog bort spikarna i högskåpet i köket.
Det ser jag som platsbyggt,
 
Jag ser inte riktigt poängen med den bokstavliga definitionen av platsbyggt. Snarare är det väl som AnneFi är inne på ett kök (eller garderob eller vad det nu är) som är byggt FÖR den plats där det sedan monteras, och utgör en enhet med denna som inte är tänkt att monteras ner eller rivas ut innan själva huset rivs eller brinner ner.
 
Håller också med, tycker det blir lite hårklyveri. Vi har ett kök från Åraslöv, platsbyggt eller inte? Vi är i alla fall väldigt nöjda med allt som hör köket till från planering och service till slutlig finish. Köket är byggt för platsen. :)
 
BjörnBygg skrev:
:cool:

Jag kan försöka ladda upp lite bilder om intresse finns :)
intresse finns för bilder!

det som kostar pengar på ett IKEA kök är just bänskskåp med utdragslådor, väggskåpen är billiga i sammanhanget. 10 000 för 5 bänkskåp är i nivå med IKEA bänkskåp med lådor.

har du byggt lådinredning också?
 
Vi håller som bäst på med köksrenovering och har beställt från ett litet lokalt gårdsnickeri. Köket är måttanpassat och och "platsbyggt" i den bemärkelsen att det efter montering inte går att monteras ner för uppförande på annan plats. Allt byggt i massivt trä och monterat av snickaren.

Hittintills är vi supernöjda, allt är inte riktigt klart ännu men det ser mycket lovande ut.

Mitt tips är att försöka hitta en lokal snickare, de finns men är kanske inte så synliga i pressen.

Kostnad?
Klart mer än IKEA, men betydligt mindre än Kvänum, men så avser vi inte heller att byta kök så länge vi bor i huset. Samtidigt har vi kunnat rita/välja allt in i minsta detalj och unyttjat det utrymme som finns. Vitvaror byts ju enkelt, men annars har vi valt material med mer eller mindre obegränsad livslängd.

Hur mycket man vill kosta på beror ju också på hur ofta man vill göra om.

Invändigt har vi all modern teknik, med mjukstängande gångjärn mm, syns ej utvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.