Hej!

Funderar på om det går att byta trallen som ligger på farstukvisten på ett Älvsbyhus (Tyr). Det är en tjock trall (3 cm tror jag) som idag är rätt sliten rent ytmässigt. Resten av altanen som ligger i anslutning till farstukvisten är ny och därför skulle jag vilja lägga om trallen även på farstukvisten.

Frågan är ju hur det blir med stolparna som farstukvistens tak vilar på. De står ju ovanpå trallen och det jag undrar är väl om jag helt enkelt kan såga bort trallen runt stolparna så att den ligger kvar endast mellan stolpe och underliggande regel. Resten av trallen är ju helt enkelt bara att bryta loss (vill minnas att den är spikad!).

Jag vill helst slippa lyfta bort stolparna eftersom vi har en hel del snickarglädje i anslutning till dessa (mot taket).

Tips?
 
K
Gör som du själv föreslår, om trallen under stolparna är frisk alltså.
 
Hur gick det här?
Har också tyr.
Är du säker på att stolparna vilar på trallen? Det är väl bara inklädningen som ligger ovanpå trallen, inte själva stolpen innuti? För stolparna består väl inte enbart av 4 ihop spikade brädor? Och stolparna är väl inte lösa, måste väl vara förankrade i nederkant också?

Alltid trott att det står en stope som är klädd med bräda på varje sida för att ge ett snyggare/gedignare intryck.
 
Redigerat:
Det gick bara fint. Jag kapade runt stolpen och precis som du skriver tror jag att stolpen går ned direkt på den underliggande regeln. Man skulle nog kunna peta bort trallen helt runt stolpen men eftersom jag satte en list längst ned mot trallen så lät jag den ligga kvar.
 
Aha.. du tog inte bort sidorna (brädorna) på stolparna?
 
Nej, jag lät allt sitta. Givetvis hade man ju kunna byta omramningen också och breddat stolparna om man tycker att det är snyggt, men det blev enklast och tidseffektivast att bara kapa runt om och sedan sätta en list mot trallen. Blev snyggt. :)
 
En bild säger mer än 1000 ord....
 
Hehe. Ska fixa en bild. :)
 
Dålig bild tagen genom fönstret men kanske framgår konceptet. :)

1rat5l.jpg
 
Snyggt!
 
Ja det dära blev ju snyggt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.