Detta är som sagt Fiskarhedenvillans garage och skall i runda slängar gå på
400000:- allt inkluderat.

http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/Sidobyggnader1/Garage-2-bil1/

Som ni ser så kostar det 142000:- oisolerat och ca 170000:- isolerat, så vad tror ni blir det billigare att köpa allt själv via Byggmax, Beijer eller liknande företag ?

Jag undrar även hur lång tid ni tror det tar att resa upp detta garage och få det vädertätt ?
Allt beror ju självklart på hur mycket tid man lägger och hur duktig man är, men tummen sitter inte mitt i handen i alla fall.
 
Ja, ett garage med invändig yta 53 m2 blir ca 80000 + platta. Iofs bara tre väggar då det placerades mot huset, en port med öppnare, 2 fönster, en dörr, 170+45 isolering i väggarna, el och färg, Byggmax/Skånska byggvaror,
Gör man det själv med en kompis/svåger/dotter eller dylikt som hjälp, borde det vara hyfsat tätt på knappt 2 veckor
 
Har byggt ett på 78m2 med förberedd övervåning för runt 230000:- ink grund.
Gör du arbetet själv spar du en hel del slantar, material kanske du kan få tag till lägre pris.
Men å andra sidan spar du väl en hel del tid om du köper FHVs materialsats (som är till stora delar färdigkapat?), och den stora frågan är väl hur mycket du ev. spar på att handla virke själv och såga mm.
 
Mitt garage på ca 30 kvm hamnade till slut närmare 200 000:- men då hade jag en firma som gjorde plattan. Jag funderade aldrig på lösvirke utan letade efter olika byggsatser och fastnade till slut för ett garage i timmer (Jörnträhus). Det var inte det billigaste alternativet men det passade in bäst på tomten. Det kändes en aning enklare med en byggsats. Jag har sedan isolerat och lagt plåttak mm mm.

Sök lite på nätet så hittar du kanske flera alternativ, t ex http://lovangersbygg.se/.

Jag fick från en början för mig att det var onödigt att lägga isolering i plattan för att därmed spara några kronor men lyckligtvis ficka jag goda råd och det blev 200mm. De senaste två vintrarna har värmepumpen lyckats hålla underhållsvärme ända ner till minus 30 grader.
 
FredrikR skrev:
Har byggt ett på 78m2 med förberedd övervåning för runt 230000:- ink grund.
Gör du arbetet själv spar du en hel del slantar, material kanske du kan få tag till lägre pris.
Men å andra sidan spar du väl en hel del tid om du köper FHVs materialsats (som är till stora delar färdigkapat?), och den stora frågan är väl hur mycket du ev. spar på att handla virke själv och såga mm.

Det är just så jag känner att man spar nog otroligt mycket tid med FHV på att slippa leta material samt kapa allt m.m. det kanske är det bästa också då vi skall bygga nu under den snöiga vintern.
 
Mikael_L
08Påväg skrev:
Detta är som sagt Fiskarhedenvillans garage och skall i runda slängar gå på
400000:- allt inkluderat.

[länk]

Som ni ser så kostar det 142000:- oisolerat och ca 170000:- isolerat, så vad tror ni blir det billigare att köpa allt själv via Byggmax, Beijer eller liknande företag ?

Jag undrar även hur lång tid ni tror det tar att resa upp detta garage och få det vädertätt ?
Allt beror ju självklart på hur mycket tid man lägger och hur duktig man är, men tummen sitter inte mitt i handen i alla fall.
Låter svindyrt ! :eek:

Du sparar en årslön på att ta en månad ledigt och spika ihop det själv från lösvirke.

edit: Fast det tar nog två månader, minst. Om du inte jävligt vass eller erfaren. ;)
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
edit: Fast det tar nog två månader, minst. Om du inte jävligt vass eller erfaren. ;)
Endast göra platta, resa och få vädertätt ska väl kunna gå på en ca månad. Om man är halvhyfsat händig och orädd att hugga i ordentligt och jobba hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.