Nyfniken skrev:
Observera att bankväxeln är nästan exakt samma sak som kontanter. Tappar du bort den så är pengarna borta. Jag tror att det går att döda en bortslarvad bankväxel, men då handlar det om annonser i dagspress eller liknande.
De bankväxlar jag tagit ut har en betalningsmottagare skrivet på sig. Vem som helst kan alltså inte lösa in den utan man ber banken skriva mäklarfirmans namn som mottagare av bankväxeln. :D
 
thomasx skrev:
Nej, men säljaren kan motsätta sig återbetalning och hävda att erlagd handpenning är deras, och då kanske mäklaren sitter på pengarna tills dom kommit överens om vad som ska hända, och det kanske till och med blir via domstol in worst case. Det står inte i klartext i avtalet att handpenningen ska återbetalas. Jag förmodar att det finns prejudikat eftersom kinglolle var så säker, gör det det kinglolle? Men ett prejudikat är ingen garanti att säljare och mäklare gör rätt. Och finns det inget prejudikat, ja då är det en ren tolkningsfråga och det kan gå åt vilket håll som helst.
Prejudikat på rättsföljden återgång av köp? Och om det inte finns ett prejudikat kan det gå åt vilket håll som helst? Jag har all respekt för din juridiska kompetens men det där är bara riktigt märklligt.
 
Redigerat:
cem77 skrev:
De bankväxlar jag tagit ut har en betalningsmottagare skrivet på sig. Vem som helst kan alltså inte lösa in den utan man ber banken skriva mäklarfirmans namn som mottagare av bankväxeln. :D
Menar du att jag hade fel, och i så fall i vilket avseende? På vilket sätt skulle ovanstående skydda dig mot en bortslarvad postväxel?
 
Nyfniken skrev:
Menar du att jag hade fel, och i så fall i vilket avseende? På vilket sätt skulle ovanstående skydda dig mot en bortslarvad postväxel?
Om bankväxeln har en angiven mottagare och har "korsats" (2 parallella streck diagonalt på framsidan) så förhindrar det att någon annan än den tänkte mottagaren kan lösa in den innan du hinner "döda" den, vilket tar minst 6 månader.
Om den inte korsats så kan vilken upphittare som helst överlåta den till sig själv med en förfalskad överlåtandetext, och risken är stor att han/hon kan lösa in den.

Om man lyckas döda en bankväxel så är sannolikheten stor att pengarna kommer tillbaka till den som slarvat bort den. Det enda som kan hända är att utställaren och den angivna mottagaren båda hävdar att de slarvade bort den och att pengarna är deras. Jag vet inte hur banken hanterar en sådan situation.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.