Thomas Lundquist
kinglolle skrev:
Jag förstår de som säger att pris inte säger allt men har ändå själv svårt att se att man kan bedriva en seriös yrkesverksamhet för småpengar. Klart alla företagare strävar efter vinst oavsett om vi pratar om affär, grossist eller hantverkare. Klart man vill få ha ett fräscht och tillförlitligt arbetsfordon och utrustning (verktyg mm). Bilen är lika mycket ett representationsfordon som ett kontor är för andra bolag. En hantverkare som kommer i sin gamla 745:a eller kanske lastar upp biltema verktyg är inte en garanti alls för ett dåligt jobb men ändå drar mina fördomar iväg.

Ja vi har fördelen att ha en rejäl lokal kännedom om de företag vi väljer ut, flera av oss har gammal bakgrund i branschen som exempelvis den som är inköpare o skriver avtalen med företagen är fd byggmästare på Skanska häruppe lokalt. Vår gemensamma erfarenhet är att de företag som tog mindre inte var intressanta för oss av olika anledningar

På samma sätt har vi som sagt inte enhetspris på hantverkarna utan betalar efter avtal beroende på kompetens, tillgång till servicebil mm
Låter vettigt. Andra försäkringsbolag och kommuner framför allt, kör väl ofta med "göteborgsmodellen" eller anlitar firmor som dom inte har eller vill ha någon koll på.
 
A
Så länge som det rör sig om en prisuppgift är det inte mycket att bråka om. Hantverkarna här på forumet brukar vara snabba med att påpeka att det är fri prissättning i Sverige. Det är bara för kunden att tacka nej till att betala 48000kr i timmen och vända sig till någon annan. I det här fallet är det enkelt och det går att göra precis det som trådskaparen gör, dvs tacka nej, starta en tråd på Byggahus och låta andra också få vara med och garva åt vansinnet.

Vi har sett mycket värre exempel i trådar där hantverkarna lovar "bra pris", "du får mina rabatter" och liknande och kunden då litar på hantverkaren om att priset kommer vara okej för att sen få en räkning som får kunden att trilla av stolen. Men då är redan jobbet gjort och kunden känner sig lurad och fångad i en fälla han inte kan ta sig ur utan att det blir värmeutveckling.

Om man bortser från de riktigt låga timpenningarna så är det ganska ointressant för kunden vilka kostnader företagaren har. Kunden ska snarare ställa sig själv frågor som "tycker jag det är värt priset", "vilka alternativ har jag" istället för att fundera på vilken bil hantverkaren har och vad han kan tänkas ta ut i lön från sitt företag.
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Lite självsvådligt har jag nu själv fetstilat i Thomas inlägg, så OBS det är inte thomas utan jag som markerat i texten, dvs ohederlig citering. :blushing:
Thomas Lundquist skrev:
Vi har en självkostnad enbart för en gubbe på 285kr/timme. Till det kommer all overhead, försäkringar etc….

Ut till kund måste vi ha 375kr/timme plus ersättning för bil exklusive moms. Men då är det ett proffs som kommer
med all utbildning i bagaget och bilen full av den utrustning jobbet kräver...
Men det är just den meningen som jag tycker är intressant.

Att man såhär i en marknadsekonomi tycker man kan räkna baklänges.
Jag kastar in diverse utgifter och sen räknar jag ut vad jag behöver för att få täckning.

Med detta synsätt kan ju vad som helst gå.
Jag vill åka Rolls Royce med privatchaufför till uppdragen - hmm jag måste ha minst XXX.XX i timmen +moms annars går det inte runt.
Jag vill inte hålla på med flera uppdrag per dag = beläggningsgrad 40% - hmmm jag måste ha minst XXX.XX i timmen ...

osv...

Kan jag göra samma på mitt jobb?
Kliva in hos chefen:
"Du, du vet mina omkostnader är så höga.
Du vet alla kläder jag köper, det är ju fan 3000:- i månaden, sen afterwork-ölen och lördagskrogen, det blir ju minst 2000:-
För att inte nämna taxiresorna sen.
Sen är ju maten så dyr nu, det bli nog 4000:- i månaden, sen äta ute vettu. lika mycket till.
Sen kostar ju bredbandet, mobiltelefonräkningen och en ny Iphone sina kulor också.

Och hyran för 5 rummaren är ju inte att leka med.
Så du förstår väl nu, att det funkar ju inte med mindre än 46.000:- i månaden.
Och du kan väl ändå inte tro att du kan få en seriös anställd för mindre än så?
Va va va va ..."

mvh Mikael
 
Thomas Lundquist skrev:
Låter vettigt. Andra försäkringsbolag och kommuner framför allt, kör väl ofta med "göteborgsmodellen" eller anlitar firmor som dom inte har eller vill ha någon koll på.
Ja, precis. Har man inte som försäkringsbolag en anställd som är medlem på forumet och skriver vettiga inlägg och överlag ger ett klokt intryck, då är det naturligtvis så att bolaget fifflar och inte har någon koll... :rolleyes:

(och ja, det var ironi)
 
A
Mikael_L skrev:
Lite självsvådligt har jag nu själv fetstilat i Thomas inlägg, så OBS det är inte thomas utan jag som markerat i texten, dvs ohederlig citering. :blushing:

Men det är just den meningen som jag tycker är intressant.

Att man såhär i en marknadsekonomi tycker man kan räkna baklänges.
Jag kastar in diverse utgifter och sen räknar jag ut vad jag behöver för att få täckning.

Med detta synsätt kan ju vad som helst gå.
Jag vill åka Rolls Royce med privatchaufför till uppdragen - hmm jag måste ha minst XXX.XX i timmen +moms annars går det inte runt.
Jag vill inte hålla på med flera uppdrag per dag = beläggningsgrad 40% - hmmm jag måste ha minst XXX.XX i timmen ...

osv...

Kan jag göra samma på mitt jobb?
Kliva in hos chefen:
"Du, du vet mina omkostnader är så höga.
Du vet alla kläder jag köper, det är ju fan 3000:- i månaden, sen afterwork-ölen och lördagskrogen, det blir ju minst 2000:-
För att inte nämna taxiresorna sen.
Sen är ju maten så dyr nu, det bli nog 4000:- i månaden, sen äta ute vettu. lika mycket till.
Sen kostar ju bredbandet, mobiltelefonräkningen och en ny Iphone sina kulor också.

Och hyran för 5 rummaren är ju inte att leka med.
Så du förstår väl nu, att det funkar ju inte med mindre än 46.000:- i månaden.
Och du kan väl ändå inte tro att du kan få en seriös anställd för mindre än så?
Va va va va ..."

mvh Mikael
Nog tycker jag man kan räkna baklänges som en del av kalkylen.

285kr/timme kostar "gubben", 375kr/tim behövs för att inte gå back. En kund som försöker pruta under den summan säger man nej till och letar vidare efter andra kunder.

Visar det sig att man inte kan få några jobb för 375kr/tim eftersom "alla andra" konkurrenter är billigare så får man se över sin kostnadstruktur i sitt företag. Man får försöka få ner sina kostnader och effektivisera för att försöka få lönsamhet även med den lägre timpenning som gäller. Lyckas man inte så så slutar man och börjar pyssla med något annat och låter de som lyckas få lönsamhet med den låga timpenningen fortsätta vidare. Krasst men ganska enkelt ändå.
 
Mikael_L skrev:
Kan jag göra samma på mitt jobb?
Kliva in hos chefen:
"Du, du vet mina omkostnader är så höga.
Du vet alla kläder jag köper, det är ju fan 3000:- i månaden, sen afterwork-ölen och lördagskrogen, det blir ju minst 2000:-
För att inte nämna taxiresorna sen.
Sen är ju maten så dyr nu, det bli nog 4000:- i månaden, sen äta ute vettu. lika mycket till.
Sen kostar ju bredbandet, mobiltelefonräkningen och en ny Iphone sina kulor också.

Och hyran för 5 rummaren är ju inte att leka med.
Så du förstår väl nu, att det funkar ju inte med mindre än 46.000:- i månaden.
Och du kan väl ändå inte tro att du kan få en seriös anställd för mindre än så?
Va va va va ..."

mvh Mikael
Ja tanken är inte helt olik, om nu chefen säger -nädu det här blev för dyrt, då får du ju helt sonika söka bland andra kunder. annars får du sänka dina omkostnader/alt gå i konken.
Men så länge en arbetsgivare betalar det du och andra begär så lär ni ju knappast sänka era löner bara för chefen skriker om hur dyrt allt är.

Sen kan man ju ponera att chefen skriver in på ett arbetsgivarforum och frågar sig varför det är så dyrt att anställa, -lite mat och en hyra i månaden..... varför vill han ha xx kr/mån??
Och så svarar kanske nån insatt: jamen, bilen, barnen, nån resa osv. osv
Varpå chefen reagerar med: ojdå fans där annat som kostade.

Och sedan kanske någon forumpolis kommer och retar sig på att sanningen kommer fram och sålunda försöker tillrättavisa dom andra alt. stöka till för att få tråden stängd.

Men som sagt, din tanke är i min värld i grunden helt rättd^_^b
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Lite självsvådligt har jag nu själv fetstilat i Thomas inlägg, så OBS det är inte thomas utan jag som markerat i texten, dvs ohederlig citering. :blushing:

Men det är just den meningen som jag tycker är intressant.

Att man såhär i en marknadsekonomi tycker man kan räkna baklänges.
Jag kastar in diverse utgifter och sen räknar jag ut vad jag behöver för att få täckning.

Med detta synsätt kan ju vad som helst gå.
Jag vill åka Rolls Royce med privatchaufför till uppdragen - hmm jag måste ha minst XXX.XX i timmen +moms annars går det inte runt.
Jag vill inte hålla på med flera uppdrag per dag = beläggningsgrad 40% - hmmm jag måste ha minst XXX.XX i timmen ...

osv...

Kan jag göra samma på mitt jobb?
Kliva in hos chefen:
"Du, du vet mina omkostnader är så höga.
Du vet alla kläder jag köper, det är ju fan 3000:- i månaden, sen afterwork-ölen och lördagskrogen, det blir ju minst 2000:-
För att inte nämna taxiresorna sen.
Sen är ju maten så dyr nu, det bli nog 4000:- i månaden, sen äta ute vettu. lika mycket till.
Sen kostar ju bredbandet, mobiltelefonräkningen och en ny Iphone sina kulor också.

Och hyran för 5 rummaren är ju inte att leka med.
Så du förstår väl nu, att det funkar ju inte med mindre än 46.000:- i månaden.
Och du kan väl ändå inte tro att du kan få en seriös anställd för mindre än så?
Va va va va ..."

mvh Mikael
Det är väl helt klart fritt fram för dig att gå in till din chef och kräva vad du vill ha. Säger han ja till att dina krav så gör du väl ett bra jobb åt företaget. Men du kanske skulle gjort en kalkyl (fram eller baklänges) innan du tog anställningen med lön som inte täcker upp dina utgifter.
Hade varit betydligt klokare tycker jag.

Jag kan helt ärligt inte tolka ditt inlägg fullt ut och förstår inte varför du lackar ur.

Är det för du tycker att 375:-/ + moms faktureras till kund för en anställd hos en seriös byggfirma är uppåt väggarna?

Är det för du tror att man som företagare kalkylerar med att åka runt i Rolls-Royce med privatchaufför och inte orkar jobba och sedan tro sig kunna fakturera efter den kalkylen?



Det finns ingen som kan kasta in fantasikostnader och driva det företaget seriöst. Speciellt inte när man ha privatpersoner som kund.

Däremot så finns det oseriösa företag som dumpar priser pga olika anledningar och hittar kunder som betalar med skygglappar på.
Det är där problemet ligger, oseriösa företag!
 
Thomas Lundquist
timmelstad skrev:
Ja, precis. Har man inte som försäkringsbolag en anställd som är medlem på forumet och skriver vettiga inlägg och överlag ger ett klokt intryck, då är det naturligtvis så att bolaget fifflar och inte har någon koll... :rolleyes:

(och ja, det var ironi)
Förstår ditt tänk.
Men det är väl bara att fler bolag visar sig här och hävdar deras syn på timdebitering.
Ännu mer spännande vore det om kommunpamparna kunde kravla sig fram också. :)
 
Redigerat:
A
Det finns alltid en viss risk att kunden ser hantverkarens flotta bil och i ren Jante-anda anser att timpenningen ska prutas. Men det är nog minst lika stor risk att hantverkaren ser kundens flotta bil på uppfarten och i samma härliga Jante-anda anser att här ska det minsann inte prutas på timpenningen.

Jag känner till en egenföretagare som hade två bilar (båda privatbilar) en Jaguar av dyrare modell hade han som riktig "privatbil" och en hederlig begagnad Volvo som han åkte med till kunderna.

En annan åker dyr Audi som han byter varje år (ja, varje år) men försöker ser till att den nya har samma färg som den gamla så att det inte ska märkas att han bytt bil. Alla emblem och sånt som på utsidan kan avslöja prisklassen på bilen undviker han när han beställer bilarna.

En tredje undviker att tvätta bilen för ofta för att han vill undvika att det märks för mycket att han har ganska nya bilar som byts var tredje år.

Alla dessa tre menar att en för fin bil påverkar kunderna negativt såpass mycket att de anser det motiverat att göra som de gör angående sina bilar.
 
Hm, jo den här typen av trådar brukar stängas så ett tips från moderatorn är att diskutera som på sidan 9 inlägg #121 - #129 och inte som sidan 8 inlägg #109 - #120 eftersom den typen av inlägg leder till en nivå där vi stänger tråden. Och jo då, det har hotats med smockor å allt möjligt i trådar på forumet så läs gärna igenom era inlägg en extra gång innan ni trycker på "svara".

I själva diskussionen är jag lat och nöjer mej med att hålla med om det som "bra-byggare" skriver.
 
Thomas Lundquist
Nu tror inte jag att det finns överflöd av hantverkare som åker omkring i fläskiga eller flotta bilar som det kan låta här i tråden.
Att det kommer hantverkare med en ny bil och rena kläder borde väl ge ett positivt intryck till kund.
Det gör det också till 95% är jag övertygad om, och resten kan man nog inte göra något åt.

När jag som hantverkare jobbar åt en kund som har en riktigt fin bil så blir jag ofta intresserad och nyfiken av bilen.

Men det rör inte mina affärer eller mitt affärstänk ett dyft.
 
Bilmekaniker 21000
Polis 25000
Brandman 22000
Glasmästare 23000
Möbelsnickare 21500
Frisör 18500

och sist men naturligtvis inte minst Snickare 23500

är några medellöner i sverige idag.

Så varför i herrans namn ni räknar på 30000 förstår jag inte, inte heller varför man måste välja det dyraste sättet att "äga" fordonet på. Men jag antar att det är för att kunna motivera höga arvoden.....
 
A
Okej, låt oss även ha med thomasx alternativ då:

Bruttolön 23500, Soc avg. 31,42% = 7383 ca 31000 x 12 = 371000kr / år
Pension 60000 (vad nu det kom ifrån, inkl särskild löneskatt antar jag?)
VW caddy 2000kr i månaden (http://www.vwstockholm.se/Erbjudanden/Transportbilserbjudanden/) (dock inte inredd då) = 24000kr per år.
Verktyg/admin/ekonomi/IT 60000
Vinst/risk (sjukdom, obelagd) 5% 25750kr


Summa 540750kr /år

Fakturerbar arbetstid 2009 som exempel = 1808h (inkl 25 semesterdagar)
Timtaxa ex moms = 299kr/tim.


PS
(Så här kan vi hålla på och ändra i kalkylen hur många gånger som helst)
DS
 
Bilen brukar ju separatfaktureras så den går ju bort i kalkylen.
Pensionsinsättningan är även jag osäker på vad som menas med.

Men är det inte så att den största anledningen till rekordarvoden ligger i brist på fakturerbara timmar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.