Har behövt att snitta till ett antal geringar/snedsågningar av reglar (2"4")i helgen.

Då vinklarna (65-70 grader har legat utanför vad gersågen gcm8s klarar av ) så beroende på hur snittet gjordes så vart det antingen att ta fram sänksågen med lilla skenan o såga i valfri vinkel 2" tjocka reglarna. (Stickisen o jag var inte kompisar denna vecka)

Skulle snittet ligga på andra hållet så vart det att plocka fram fogsvansen, inga större problem med en bra fogsvans o lagomt många reglar MEN finns det någon enkel maskinell lösning för detta. (Nej en bandsåg är inget alternativ för en 5m regel) ??

Om man fortsätter resonemanget så kommer man in på att köra spetsiga kanter (>47grader) på plattmaterial alt även här reglarna men längs med hela sidan)

För plattmaterialet är det väl en vertikalfräs som gäller men den tjockare regeln... vertikalfräs med en kutter stor som en tennisboll? Elhyveln... eller finns det typ "vertikalsåg" med samma logik som en vertikalfräs.
 
Mikael_L
Jag gjorde en styrmall som jag körde cirkelsågen mot, när jag skulle gera takstolstassarna i 63 °.

Jag har funderat på att göra en tipstråd om detta, men det har bara inte blivit av.
 
Cirkelsågen räcker iaf för mig inte till i sågdjupet där jag körde med fogsvansen. Snittytan på det jag sågade bort var kanske 95x70mm
 
Vad är det du sågar?
 
pbengtsson skrev:
Vad är det du sågar?
Stolpar, Stöttor, Takbalkar o Bärlekt till poolhus och en större Pergola.

99% av regel-jobbet är slutfört, det är mera en reflektion om man kan gera virket på plats maskinellt på annat sätt om vinklarna är spetsiga.
 
På plats brukar jag använda en bra fogsvans, därefter sticksåg om det är mycket, tigersåg funkar mycket bra också med rätt blad.
 
H
Man kan göra en kil med en vinkel på t.ex. 20 grader så helt plötsligt så kan du gira 68 grader.
 
hokanp skrev:
Man kan göra en kil med en vinkel på t.ex. 20 grader så helt plötsligt så kan du gira 68 grader.
Jag har vid något tillfälle gjort på ett liknande sätt. Började med att såga till spillbit MDF av någorlunda tjock modell så att det blev två raka kanter i 90 grader. Ställde sedan in sågen på "90-önskad vinkel" (tex 25 grader om 65 grader är önskad vinkel) och spände fast MDF-biten på bordet med ena raka kanten mot sågens anhåll så att 90-gradershörnan precis gick fri från klingan längst in mot anhållet. Sen var det bara att lägga det som skall sågas mot den andra raka kanten på MDF-biten (som är 90 grader mot sågens anhåll) och såga.

Precis som med hokanp:s metod behöver ämnet som skall sågas vara kapat till rätt längd först, och eftersom stativet inte ger stöd så kan det vara bra med en hjälpande hand om det är någonting längre som skall sågas. Inte optimalt, men det löser problemet när det kniper...
 
Gör en kil som har en förbstämd vinkel tex 30grader som du monterar fast mot anhållet


Mvh Pär H
 
kiltänket är nog för en del av snitten rätt metod, men kan falla både på bristande klingstorlek (vinklarna äter sågdjup) eller som Bygga_Bo skriver, att utan vettigt stöd stå o vingla med en 4meters regel är inte helt optimalt.
 
Nimajneb skrev:
kiltänket är nog för en del av snitten rätt metod, men kan falla både på bristande klingstorlek (vinklarna äter sågdjup) eller som Bygga_Bo skriver, att utan vettigt stöd stå o vingla med en 4meters regel är inte helt optimalt.
Jag har samma metod som bygga_bo, men om reglarna är långa, byt till sänksåg och skena. Ta bordssågen (som kan ställas i alla vinklar) och såga till en MDF med den vinkel du vill ha, gör den så sidorna är rimligt långa (så skenan för cirkelsågen kan läggas längs ena kanten och regeln mot andra). Lägg MDFen på ett par träbitar som gör att den hamnar på samma höjd som regeln, lägg en bit trä av regelns tjocklek på andra sidan. Lägg regeln mot MDFens ena kant, och skenan mot dess andra, och såga.

Med rätt klossar undertill kan man spänna fast MDFen mot skenan så den sitter kvar varje gång man lyfter på "skena och MDF" mot en ny regel, vilket gör jobbet enkelt. Blir i princip samma sam som 90-graders anslaget till skenan, men nu i valbar vinkel.

--- Mats ---
 
Höll på idag med altanen och behövde kapa till reglar (45 * 95 på högkant så varken handcirkeln eller sänksågen klarar det) som skall följa poolens rundning. 4-kantig ram runt = 90 grader, fasa av hörnorna = 45 grader, men sen, för att fylla ut nästa glugg blir det 67,5 grader gerningen behöver vara.

Gerade en kil på 22,5 grader och fäste den på gersågen som är ställd på fasta 45 graders läget.

6163820939_e5834953ba_z.jpg

Det funkade bra med en lång bit med lite massa i som i bakändan vilade på en rullbock.

Kortare bit däremot var inte roligt att köra ...

6164354798_85ca13eb03_z.jpg

Eftersom man är tvugnen att hålla biten utan anhåll, känns det väldigt obehagligt att kapa och känna hur klingan försöker dra in biten och den enda handen som håller i då andra handen är upptagen med sågande. (därav dom små hacken i plasten i klingspåret :blushing:)

Lösningen för det, och som gjorde gerningen väldigt enkel, var att spänna fast en bit på motsatta sidan som anhåll.

6163822703_498e35a6ae_z.jpg

Tryck fast biten som skall geras mot andra klossen och den ligger kvar utan problem med snygga gerningar som resultat.

6163823821_1bf14bb751_z.jpg

6164357808_46c54abeb0_z.jpg

"Massproduktionen" blev att kapa till alla bitarna i rätt längd, ställ in sågen med kil och sen bara mata på alla ändor då mothållet ser till att kapningen hamnar på rätt plats varje gång.
 
  • Gilla
Eskil82 och 3 till
  • Laddar…
Jag har samma problem eftersom jag tänker envisas med att bygga 14 graders triangeltakstolar till min frigga själv och måste snitta underramarna i 14 grader.

Min lösning blev att bygga ett kombinerat vinkelanhåll/sågskena till cirkelsågen. Jag har alltså tillverkat en 50 cm lång styrskena till cirkeln och på undersidan satt ett vridbart anslag. Sedan kalibrerar man genom att 1) räkna ut vinklarna och mäta på styrskenan var anslaget skall vara, eller 2) rita vinklar på en bit MDF med en fabrikstillverkad vinkel och jämföra med den egentillverkade anhållet. Ledwen om det låter snurrigt men det är enjklare i verkligheten.

/Anders
 
Nimajneb skrev:
Cirkelsågen räcker iaf för mig inte till i sågdjupet där jag körde med fogsvansen. Snittytan på det jag sågade bort var kanske 95x70mm
Bosch GKS85? Eller snitta så djupt du kan och lägg fogsvansen i spåret för en billigare lösning.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.