Ville bara säga att jag trodde du pratade om var i acken du skulle anluta exansionskärlet ""sätta i toppen på act-Tk"", och jag tog för givet att Du skulle ha en slutet. Om man ska välja var i acken man sätter ett expansionskärl trodde jag rekommendationen var att ansluta i botten för att inte få ett konstant varmt expansionskärl. Ser nu att du ska ha ett öppet. Varför till denna begränsade ackvolym och kamineffekt? Det kommer att bli ett rejält elementet Du får på vinden (eller var det nu placeras). En säkerhetsventil vid kaminen (med blås nedåt) och ett slutet på typ 50-60 L är väl annars ett alternativ. Men om du ska öka ut med mer ackvolym så kanske slutet är lämpligt. Kul projekt annars, jag har också mecklat ihop hela mitt värmesystem (Effecta ack 750 L med dubbla vv slingor och solslinga, luft/vatten VP (Daikin Mini-chiller), kakelugnspanna och nästa år solfångare och värmeväxlare till pool). Jag kör med två slutna kärl anslutna i botten på acken (80 + 50 liter), en säkerhetsventil på matningledningen från eldstad till ack och en toppen på i acken (utöver de på expansionskärlen). För den framtida solfångarens skull (det är först i och med solfångarna som jag kommer att få riktigt höga temperaturer i systemet) har jag också monterat en syr-ventil på vv-slingan i acken. Har kört med klämringskopplingar (Rinkaby). Tror inte på gummipresskopplingar till detta och vågade inte löda. Klart blå rör blir billigt men oj vad med jobb du kommer att få för att få till allt med gängade stålrör... Ventiler på rätt ställen är som sagt fantastiskt om man ska ändra och bygga ut sin anläggning. Lycka till!
 
Anledningen till öppen expansionstank är helt enkelt att där redan sitter en på vinden. Svärfar skulle bygga pannrum i huset på 80-talet, men de fick andra funderingar och byggde nytt istället.
Det får bli blåa rör, svärfar har redan alla vertyg som behövs.

Detta system kommer att bli större, men eftersom huset i dagsläget är helt eluppvärmt så är detta en "nödlösning" för att klara av vintern. Huset är inte renoverat sedan 80-talet sist och det var badrummet. Nu kommer jag renovera rum för rum och lägga in vattenburen golvvärme som ska kopplas upp mot systemet.
Eftersom huset hör till en gård så kommer det bli en väl tilltagen markvärmeslinga till nästa vår/sommar tillsammans med ett gäng solpaneler på taket.

Avstår helst slutet system, jobbar som fartygsmaskinist och har sett vad som kan ske när inte säkerhetsventilerna fungerar som de skall. Här ombord ska de provtryckas regelbundet och såvitt jag vet så finns det väl inga krav på det iland i pannssystem ?
Visst nu har du ett helt gäng med säkerthetsventiler så risken är ju minimal, men hur vet du att de fungerar som de skall?
 
Jag förstår och köper ditt resonemang!
 
Jag har slutet kärl jag med .
Detta främst för att värmepumpen vill jobba med tryck står det i manualen för denna .
Därför slutet ;)
Själv har jag 3 st säk . En i frånluftsvärmeumpen orginal, en vid expansjonskärlet uppe på tanken . dessa två släpper vid 1,5 bar . Sedan har jag en tredje bak på kaminen . Denna är en 2,5 bars .
Vill att de andra ska öppna i etta hand ;)
Den bakom kaminen blåser ned i grunden och vidare bort i rör .
De andra går rätt ned i avlopp direkt och det är bättre !

Trevligt och läsa om Synpunkters anläggning med :)

Ska ändra om senast sommaren 2012 så att mitt expansjonskärl går från båtten på acktanken i stället . Blev fel för mig detta . Det blir rätt enkelt att fixa då returledningen till tanken från frånluftspannan går alldeles brevid . Ansluter bara till denna istället ;)
Då denna går till baka till botten av tanken ;) Då blir detta rätt sedan :D
Kan vittna om att expansjonskärlet i dag fungerar som element ja :@

Vidare ska jag ta ställning till om jag ska ansluta syrventil med :S
 
Såja, efter en hel massa slit med att få in acktank i källare och 200kg's kamin uppför en 10-stegs trappa och sen en hel del massa rördragning så brinner kaminen och laddar acken helt enligt plan!! Köpte 2 fläktkonvektorer från jula som matas med 50 gradigt vatten genom blandningsventil. Funkar kanon men dönickarna som konstruerat fläktkonvektorn har ju verkligen tänkt till.... Not. Rumssensorn satt monterad inne i enheten på coilen vilket gör att fläkten aldrig startar sålänge det cirkulerar varmt vatten i systemet men var lätt fixat med en avbitare, lite kabel och eltejp.
Slänger in lite bilder på systemet när vägg bakom kamin är tillfixad.
 
Det ser vi fram i mot d^_^b
 
I dag har jag äntligen kopplat om och har nu anslutit expansjonskärlet på ledningen som går till botten på ackumulatortanken . Blev stor skillnad d^_^b
Nu slipper man att expansjonskärlet blir ett varmt element i fortsättningen :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.