Hej alla glada!

Håller på med dränering av huset.
Har kommit så långt att jag skall sätta ner brunnen dit jag skall leda dräneringsröret, dock så visar det sig att när det är ca 5cm kvar att gräva så ligger det en stor sten i vägen (hatar stenar, dom borde dö).

Min fråga är då om det går att bila bort så mycket jag behöver av stenen med en bilningshammare? Eller en borrhammare? Hur många kj måste den slå för att det inte ska ta 100 år?

Tacksam för svar!
/ekblom
 
Redigerat:
Hej! Jag lade ner markrännor på baksidan av mitt hus (som vetter mot ett berg)
och tvingades då bila bort en meter gånger 50x150mm av berget. Jag hade en ganska
stabil om än gammal Dewalt, SDS-Max & 1,1kW & ca 8kg. Vet inte slagstyrkan riktigt
men gissar 5-10 kJ. Det skulle jag säga var absolut minimum. Det tog ganska många
timmar. Jag borrade massa hål och sedan bilade bort stenen.
 
ok, tänkte troligtvis hyra en bilningshammare med slagkraft på 20J så det bör väl räcka då. d^_^b
 
Beroende på hur åtkomlig stenen är så kan spräckkilar vara ett alternativ.
 
Stenen är i botten av ett ca 50cm djupt hål, kanske 50cm i diameter, så spräckkil är nog rätt knöligt att använda där.
 
Vi stötte på en sten när vi dränerade som var i vägen för dränröret. vi "sågade" spår med vinkelslip och diamantklinga som vi sen bilade bort med en enklare borrhammare från jula.
 
tpsoft skrev:
Vi stötte på en sten när vi dränerade som var i vägen för dränröret. vi "sågade" spår med vinkelslip och diamantklinga som vi sen bilade bort med en enklare borrhammare från jula.
Ah, smart, det kanske man skulle prova!
 
Diamonds are a man's best friend! :)
 
Ja, jag har börjat förstå det jag med! :)
 
tpsoft skrev:
Vi stötte på en sten när vi dränerade som var i vägen för dränröret. vi "sågade" spår med vinkelslip och diamantklinga som vi sen bilade bort med en enklare borrhammare från jula.
Fungerar utmärkt!
Tack för tipset! :D
 
Varsågod det var så lite så
 
  • Gilla
Crixer77
  • Laddar…
tpsoft skrev:
Vi stötte på en sten när vi dränerade som var i vägen för dränröret. vi "sågade" spår med vinkelslip och diamantklinga som vi sen bilade bort med en enklare borrhammare från jula.
Funkade fint för mig också.
Jag var tvungen att ta bort ca 5cm av en sten som var i vägen när jag skulle lägga trall. Det blev ett inköp av en ny vinkelslip med diamantklinga - det var som att skära i smör :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.