I et hus af mursten fra 1953 har vi blændet nogle døre mellem stuerne med 22 mm MDF-plade, der er limet og skruet fast i den gamle dørkarm.
Det hele er spartlet og sikret med glasvæv 10 cm på hverside af samlingen, tapetseret med glasfilt og malet.
Men det sprækker. Det er repareret af professionel maler, men det fortsætter når fyringssæsonen begynder.
Hvordan skal jeg sikre at det ikke sker, når jeg selv forsøger at lave det?

Billederne viser døren før tapetsering og hvordan det ser ud i dag

Venlig hilsen
J.Skaarup
 
  • billede 1_1.jpg
  • Billede 2.JPG
Är det limmat och skruvat i dörrkarmen borde det inte röra sig där, men hur sitter dörrkarmen fast i väggen? Normalt finns inget behov för en dörrkarm att sitta helt stumt, så det kanske är därför det spricker. Vad är resten av väggen gjord av? Är det något som liknar MDF eller varför sattes dörrhålet igen med MDF?

Jag inbillar mig att pappremsor är bättre att förstärka skarvar med än glasfiberremsor och har även sett andra skriva samma sak här på forumet. Jag skulle ta bort allt som sitter löst, spackla igen eventuella ojämnheter och sedan limma pappremsor över skarven. När limmet torkat spackla över remsan. Det blir många väntetider, men det kanske håller bättre.

Erik
 
Væggen er af mursten.
Jeg har hørt at det samme, at papirstykker er bedre end glasfiber,
men hvilken slags og med hvilken lim sættes det fast.

J.Skaarup
 
Pappremsor finns i alla färgaffärer, fästes med vävlim.
 
Jens Skaarup skrev:
Væggen er af mursten.
Jeg har hørt at det samme, at papirstykker er bedre end glasfiber,
men hvilken slags og med hvilken lim sættes det fast.

J.Skaarup
Jag limmar upp pappremsorna med våtrumslim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.