Tjena.

Är ny här på forumet och har ugglat igenom en hel del, men hittar inte riktigt det jag söker.

Frågan är att jag just nu bygger nytt med trivselhus, och då ingår bergvärme. Dock så fick jag igår reda på utav en borrmästare som var och reka tomten att det enbart skulle borras 130m. Och detta till ett hus på 200kvm, med golvvärme på båda plan genom att det är betongbjälklag på övervåningen.

Jag tycker mig minnas att andra som borrat i min umgängeskrets inte har borrat mindre än 150m. och de till betydligt mindre hus.

Det känns lite som att mina uppvärmningskostnader kommer skjuta i höjden, och att trivselhus vill spara ett par spänn. Eller har jag fel?


//M.Nord
 
Det är helt klart vettigt att borra djupare. Kanske kan skjuta till ett par kr och få ett djupare hål?
 
Ja jag vill ha minst 40 meter till. Jag har skrivit till Trivselhus, och de säger att kalkylerna stämmer. Men jag tror inte riktigt på det.

Vad ligger priserna på per meter borrat hål?
 
Vilken storlek på pump har de räknat på då?
Tror borrhålet kostar 2-300kr /m och det dubbla för "fodrade" meter
 
Det är mycket möjligt att det räcker till ett nybyggt hus med modern isolering.

Vi har ett hus från 30 talet, med utbyggnad från 70 - talet. Före bergvärme drog huset ca 48 000 kwh per år, Vi har 216 kvm boyta och 97 kvm källare som är "halvuppvärmd".

Vi installerade bergvärme nu i somras, och det föreslogs ett håll på 200, vi valde att beställa 20m extra.

Men ditt moderna hus borde inte dra mer än hälften av vad vårt gamla hus gör, om ens så mycket.
 
Pumpen är en IVT HE C9. Vet dock inte vad effekten på den är.

Enligt en energiberäkningskalkyl som är gjord så skall huset kosta 34kWh/m2 per år. Vet inte om det är mycket eller lite?

MN
 
130m till en HE C9 är för klent oavsett vart det är i Sverige. Du bör ha minst 160m, jag skulle ha satsat på 180m. 9kW till 200 kvadrat nybyggd modernt hus känns för stort, borde räcka med en 7kW om huset är bra isolerat.
 
chalmeristen skrev:
Pumpen är en IVT HE C9. Vet dock inte vad effekten på den är.

Enligt en energiberäkningskalkyl som är gjord så skall huset kosta 34kWh/m2 per år. Vet inte om det är mycket eller lite?

MN
Pumpen är på 9kW. 34kWh/kvm&år är lite. Men borrhålet känns som i minsta laget även
om energiuttaget av hålet är relativt lågt.

Också gammal chalmerist.
 
Anledningen till storleken var att jag kommer ha ett relativt stort bubbelbad, som kräver en hel del vatten. Vet ingen annan anledning.
Jag jag tycker också att det verkar vara för klent tilltaget med djupet. Men det står såhär i pappren:

Totalt aktivt borrhål: 111m
tillgängligt tryckfall 23kPa
Brinetemp medel: -0.2 grader celsius
Slanglängd: 360m
max tillskottseffekt 0.3 kW
drivenergi VP 6730 kWh
Gratisenergi VP 14920 kWh
drifttid 2550 h/år
Effektteckning 96%
VP installerad el effekt 5.3 kW
osv.....

Enligt diagrammet som är gjort så tilkommer drivenergi på 6730 kWh per år, men inget extra för att värma då berget tillför 14920 kWh per år.

MN
 
Vilken typ av ventilation kommer du att ha?

Det finns VBX som fixar frånluften, och som dessutom reducerar borrdjup.
 
Luften dras rätt på utsidan. Ingen återcirkulering installeras då de anser att det inte behövs.

MN
 
Det är tyvärr redan försent. Huset står på plats och fläktar och annat står på vinden. Eller går det att lösa på ett smidigt sätt kanske?

Kanske smartare att bara försöka förhandla sig till ett djupare hål.

MN
 
Låter för lite men beror även på bergart, skikt och grundvattenflöde mm. Många parametrar att väga in. Att få en säkerhetsmarginal på några extra meter kan inte vara fel, men heller inte onödigt djupt då det drar energi att pumpa runt köldbärarvätskan i systemet. Går säkert att få ett mer detaljerat svar på www.varmepumpsforum.com.
 
Jag har en IVT E9 och 170m borra.
Värmer ca 200m2 80-talshus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.