Halloj en liten snabb fråga.
Man har ju hört att el installationer inte är med i dolda fel kategorin, men hur är det med el-golvärme slingan ???

Någon som vet ??
 
vad är det för fel då? Om felet är att det inte blir varmt, så lär det ju falla under undersökningsplikten.
 
Det är i köket på ett hus vi sålt för 7 år sedan, köparen har konstaterat att det är brott på kabeln
 
Golvvärme går ju att testa utan förstörande åtgärder. Detta faller alltså under undersökningsplikten.

Har inte golvvärmen fungerat på dessa 7 år? Om det har fungerat tidigare och köparen nu har konstaterat ett brott på kabeln torde det rimligtvis vara köparen som har orsakat detta.
 
Allt har fungerat fram tills nu utan problem.
Tackar för svaren
 
Har det fungerat i sju år kan knappast säljaren ställas till ansvar, felet har ju uppstått långt efter försäljningen. Möjligen om felet funnits hela tiden men ej upptäckts förrän nu.
 
Om felet funnits hela tiden fanns det ju även vid försäljningen och då igår det nog i köparens undersökningsplikt,
säger jag utan att veta :)
 
Lite fräckt gjort av köparen kan jag tycka. Anser vissa att man kan komma och springa hos säljaren i all evighet efter att man köpt ett hus?

7 år är 1/3 av mitt liv so far.

//Patrik
 
Fast Iofs. Antag att köparen nu när de hugger upp golvet upptäcker att värmekabeln är fellagd, ex. att avståndet mellan dem är för litet, då kanske man skulle kunna hävda att kabeln nu brinner av pga. förtidigt åldrande, som beror av den felaktiga dolda förläggningen. Lite långsökt men hypotetiskt kanske en köpare skulle kunna vinna då.

Vad exakt är det köparen hävdar?
 
Om slingan är felförlagd så kan han kräva att företaget som la den får göra om. OM det är mindre än 10 år sedan slingan installerades.
 
Mikael_L
pixipixiL skrev:
Det är i köket på ett hus vi sålt för 7 år sedan, köparen har konstaterat att det är brott på kabeln
Meddela köparen helt kortfattat att garantier och öppet köp och sånt är det på Kappahl och såna ställen, men inte vid fastighetsköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.