Som rubriken säger: får man göra avdrag på försäljningsvinsten på de arbeten gjorda utanför sin egen brf. För att förtydliga mig så bor vi inen brf med täppa på fram och baksida på totalt 70 kvm. Vi har satt nya plattor på framsidan och gjort en terass på baksidan. Allt som allt en investering på c:a 80 000
 
Menar du att ni gjort arbeten på mark som tillhör er bostadsrättsförening men inte specifikt er bostadsrätt? Det låter rätt konstigt i så fall, varför har ni gjort det?
 
He he..
Hur fel lät inte det då att förbättra föreningens mark med egna pengar? :rolleyes:

Vi bor i radhus. Till detta radhus finns det en bit mark till var och ett lägenhet. Den mark som finns till lägenheten har vi ändrat och defenetivt förbättrat.Det är den kostnaden jag undrar om jag kan dra av från min vinst.
Anledningen till att jag frågar är att vi sökte ROT avdrag innan i år för att förlänga befintligt trädäck och staket men fick avslag. Fråga inte varför för det frågade jag aldrig då.
 
AnneFi
man får väl inte rot på arbete i trädgården?
 
Denna byggare sa att fått godkänt avdrag på liknande projekt men avslag på vårt då det var en brf. Kan det vara så (spånar) att det godkäns på villa om trädäcket är fäst i huset?
 
AnneFi
altan är godkänt för villa men inte på brf, trädgård(anläggnings arbete i trädgård) är varken godkänt för villa eller brf. :)
 
Tack för de Annefi. Tillbaka till ursprungsfrågan om jag kan dra av för de kostnader jag haft för altanen och plattor på framsidan?
 
Nej, du kan inte dra av dessa kostnader.

Skatteverket informerar bra på sin hemsida.
 
F
Niclas Jonsson skrev:
Nej, du kan inte dra av dessa kostnader.

Skatteverket informerar bra på sin hemsida.

Har du en länk där skatteverket skriver att det inte är ok att dra av värdökande förbättringsåtgärder på bostadsrättens egen altan/trädgård? Länka gärna till den så är du snäll, jag är ganska säker på att du har fel.
 
Sailfast skrev:
Menar du att ni gjort arbeten på mark som tillhör er bostadsrättsförening men inte specifikt er bostadsrätt? Det låter rätt konstigt i så fall, varför har ni gjort det?
Man vill kanske ha stenlagd uteplats, frågat föreningen och fått ok?
 
BOSTADSRÄTT
Äger du en lägenhet i en bostadsförening eller ett bostadsaktiebolag kan du få skattereduktion för ROT-arbeten. Det är bara enskilda bostadsrättshavare som kan få skattereduktion inte bostadsrättsföreningen som sådan. Det är bara sådana ROT-arbeten som utförs i lägenheten och som du svarar för som ger rätt till skattereduktion. Du kan alltså inte få skattereduktion för arbeten utanför lägenheten även om bostadsrättsföreningens stadgar ålagt dig dem.

ALTAN - BOSTADSRÄTT
Skattereduktion medges inte för ombyggnad och reparation av en altan som hör till en bostadsrätt. Detta gäller även om bostadsrättsinnehavaren är ansvarig för reparation och underhåll av altanen.

Från skatteverkets hemsida.

Schack matt.
 
Niclas Jonsson skrev:
Schack matt.
Läs frågan igen. :cool:
 
:blushing: Shit, svarade på fel fråga. Nu vet jag inte svaret, men lutar åt ett nej. Inget fel att försöka, dock, jobbet är ju redan gjort. Gör ett öppet yrkande, så du inte riskerar skattetillägg.
 
F
Niclas Jonsson skrev:
:blushing: Shit, svarade på fel fråga. Nu vet jag inte svaret, men lutar åt ett nej. Inget fel att försöka, dock, jobbet är ju redan gjort. Gör ett öppet yrkande, så du inte riskerar skattetillägg.
Opps, så jävla pinsamt efter en schack matt dessutom..... :p Helt solklart att det inte berättigar till ROT med jag tycker att det är självklart att kostnaden skall dras av vid försäljning förutsatt att det inte är brf allmäna ytor som snyggats till. Glasar man tex in sin balkong så är det fullt avdrag för den kostnaden vid försäljning, inte ens åldersavdrag. Samma sak borde gälla altan på en marklägenhet kan man spontant tycka.
 
Nej det är inga allmänaytor, utan en yta som tillhör lägenheten. För två år sedan fick vi dessutom förfoga över mer yta via ett beslut taget vid årsstämman. Då passade vi på att förlänga befintlig trädäck.

Jag slår skattemyndigheten en signal och redovisar svaret här. Kan ju hända att frågan dyker upp igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.