Jag har ett stort problem. Vid åska har inget hänt förut men sedan en månad tillbaka så löser 2 av de 3 propparna ut vid huvudmatningen 20 A.

En halvtimme senare då jag ersatt säkringarna löser jordfelsbryten ut. Är det ett fel i huset eller på nätet innan proppskåpet ?

Det känns otryggt att ens åka bort om det kommer ett åskväder.
 
Om JFB löser ut beror det på ett fel i huset; läckström mellan fas och jord antingen i en apparat eller i själva ledningssystemet. Kalla på en elektriker som kan megga, isolationsprova, anläggningen. Felet kan ha uppkommit i samband med överslag pga åska.
 
Som sagt, ta dit en elektriker ganska omgående.
 
Stort tack för era snabba svar. Jag skall beställa en "trikare"
 
Jag och elektrikern hittade felet efter att JFB gått ett stort antal ggr efter mitt inlägg. Den värmepumpsinstallation som hade skett aug-10 höll inte måttet på elsidan. Jag misstänkte att den var orsaken efter att JFB utlöst nästan exakt 20 min efter jag återställt efter förra utlösningen. Det är ju en fördröjning på 20 min innan den går igång efter avbrott. Det visade sig att brytaren utomhus till VP var orsaken. Det var inte monterad som den skulle och därför rann det regn längs kabeln rakt ner i brytaren. De klant som monterat den hade klippt upp två hål i gummina för införing men de vad alldeles för stora.
Bild
 
  • Willy 4 mån 088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sida som är till höger satt uppåt på väggen
 
Amatörmässigt, jag antar att du kan kräva ersättning från den som installerat brytaren, men jag är inte nån expert på det juridiska.

Jag skulle då aldrig gå in uppifrån om jag inte behöver vid risk för väta, och skulle jag gå in uppifrån så skulle det var med en riktig förskruvning.
 
Redigerat:
Det där ser dessutom ut som en blindpropp, inte en membrangenomföring?
 
Bo.Siltberg skrev:
Det där ser dessutom ut som en blindpropp, inte en membrangenomföring?
Jo, det är en kabelgenomföring. Det sitter en liten plutt i mitten som det är tänkt att man ska pilla bort och sedan pressa in kabeln så att det sluter tätt runt om. Man ska inte skära hål med kniven.

//Patrik
 
Jag grämer mig lite att jag inte kollade noga efter monteringen. Jag med min smala kunskap hade sett hur han karvat med kniven och klippt med avbitare istället för att göra ett litet hål, föra in kabeln och dra ut den en bit igen så membranet reste sig i en strut. Det visade sig också att det verkligen var en blindpropp helt utförd i rätt så styv plast och helt utan gummimembran helt enligt Bo.Siltbergs tips ovan.

Numera sitter det en ny brytare med säkra förskruvningar med riktiga gummitätningar både uppe och nere och som kronan på verket satte jag lite grå silicon överst på förskruvningen. Den aktuella elektrikern får inga jobb hos den montören numera. Som ett extra lök på laxen så hade kabeln lossnat längs vägen upp längs väggen eftersom han använt inomhusplastklammer med betongspik i skarvarna. Numera finns det rejäla metallklammer med gul plugg. P g a att kabeln var loss i hela sin längd så rann hela vattenmängden rakt ner i brytaren vid regn.

Tack än en gång för det stora engagemanget från forumet
 
Redigerat:
  • Gilla
ovetandehusägare
  • Laddar…
Förmodligen värmepumpsmontören som gjort elen. Min morsa skulle kunna göra det bättre än de flesta sådana....
 
En VVS-kille och en elektriker. VVS-killen hade inte kollat riktigt vad El-killen gick för och numera är han utan jobb i den firman. Snudd på en anmälan ang "framkallande av fara för annan " men eftersom jag har JFB så var det ingen direkt fara att röra vid brytaren. Kanske ett argument för personskyddsbrytare 30 mA och inte enbart eldskyddsbrytare på 300mA till JFB ? En del talar ju sig varma för att inte ha personskydd på 30mA till sånt.

d^_^b
 
"El"-killen, var han anställd på VVS-firman eller på en El-firma?
 
Tillverkarna av luftvärmepumparna föreskriver oftast att el-anslutning ska vara skyddad av jordfelsbrytare 30mA och då är det detta som gäller. En fast installerad elpatron i värmesystemet inne i huset kan däremot lämnas utanför de grupper som skyddas av gemensam JFB 30mA eftersom huset vintertid skulle kunna få stora skador om denna JFB löser ut av någon anledning och huset kyls ner. Elpatronen kan i så fall ha en egen JFB 300mA för brandskydd som är mindre känslig för störningar (spänningsförande delar ska inte kunnas beröras på något sätt). En korrekt utförd installation är en förutsättning för elsäkerhet.
 
snaggletooth skrev:
"El"-killen, var han anställd på VVS-firman eller på en El-firma?
Han var nog frilansare. Inte anställd på VVS-firman i vart fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.