Det börjar bli dags att dränera om huset samt fixa till en ordentlig parkering.

Vi har knappt 15m husvägg som behöver friläggas plus några meter extra för stenkistan och sen parkeringen på 50 kvadrat till 0,4m djup.
Är det något man bör överlåta till ett proffs eller klarar man det själv med en hyrgrävare som man aldrig rattat tidigare?

Mvh Andreas
 
Det bör du klara. Du kommer inta att kunna gräva lika jämt och rakt som ett proffs men med en spade kratta och padda så fixar man det.

Grävde och schaktade ca 70 kubik på ett dygn i stenrik mark med en 900 kilos grävare så de är ruggigt starka i förhållande till storleken
 
Tål att tänkas på, rent prismässigt kanske inte skillnaden blir så jättestor om man anlitar en yrkesman och gör ROT-avdrag på kostnaden. Men det skulle ju vara kul att köra lite själv å andra sidan ;)

Bor i Stockholm så förslag på grävare där tas tacksamt emot.

 
Då får du rappa på för idag är sista dagen för ROTavdragsarbeten :surprised:
 
Hörde det på nyheterna i morse :-[

Har bestämt mig för att vänta med dräneringen och bara fixa parkeringen, då kan jag hyra maskin själv och få ett hum om hur det kan gå med schaktning runt huset.
 
Jag har precis haft en grävare här för att ta upp 37 lpm. källardjupet ca 1:80. Funderade innan på fixa själv men efter att ha sett honom fajtas med stenblock i 150 kg klassen så är jag tacksam för jag hyrde proffs. Det är nog med jobb ändå. Jag ringde och kollade med länsförsäkringar angående vad som gällde ev skador som kan uppstå. Villa försäkringen täcker ingenting! Det är endast grävmaskininstens försäkring som täcker detta. Det var ett hus i Örebro som rasade för ca 3 år sedan i samband med dränering.
 
Man får inte göra ROT-avdrag för markarbeten.
 
150 kilo:s??

Vad var det för leksak?

Jag tog åtminstånne halvtonnare utan problem med mini:n jag hyrde. PRoblemet kom sen när den största stenen skulle flyttas. Med bladet uppfällt blev stenen lite tung och grävaren ställde sig snyggt och prydligt på skopan. Gick precis att köra den om jag stödde stenen mot bladet
 
Vi gjorde vårt själva. Vi hyrde en mini grävare när vi dränerade om vårt hus. Det tog 8 tim att gräva upp runt hela huset. Du kan ju testa själv :p. Dels så kostar det inte så mkt att hyra en sådan(om du sen inte tycker du klara det) o det förstör inte så mkt på resten av tomten.Men känner du ingen annars som kört grävmaskin eller dyl någon gång?

Lycka till!
 
Hmm. Kanske felbedömde vikten. Men det var ingen minigrävare iaf. Att marken består av mkt fast lera gör att stenens vikt är av mindre betydelse, den sitter iaf. Vad det är för typ jord är nog det spelar störst roll, har man grus går det ju att handgräva. Den lera vi har, får man inte ner en grävspade i, utan att först perforerat med spett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.