"Jag tycker det är konstigt att man vill bygga ett fritidshus som året-runt bostad"

Bygger i ett fritidsområde där kravet enligt byggnormerna är fritidshus men vissa väljer trots allt att bo där året om och så klart att ett hus byggt för att kunna vistas där om vintern inte kan sägas vara fel då så många flyttar ut där permantent..
..klart det ska vara flexibelt för det ger meravkastning den dagen det säljs..
 
Vad ?

Varför skulle ett trähus vara olidlig sommartid? Vet du nåt jag inte vet om isoleringen?
 
ja just det om isolering..inte alla fritidshus som har så mycket av den varan och då blir det varmt om sommaren..kan dock säga att mitt gamla 1800-talshus i sten är kallt året om vilket inget trähus någonsin tror jag slår i synnerhet om sommaren..så jag vet något om just stenhus snarare tror jag..när det är 30-40 grader i solen uppskattar jag att gå in i de kalla golven i vårt vardagsrum och ja inget hus jag någonsin besökt om sommaren har det som så i trähus..

Mattias Rückerts villa har en produktionskostnad på cirka 1,5 miljoner kronor varav stommen av träullselementen går på 155 000 kronor.för ett passivhus-koncept men väggarna är 60 cm men det finns även i 40 cm..passivhus borde vara optimalt för en som vill slippa el-nätet..
http://www.byggindustrin.com/teknik/passivhusstandard-med-traull__8432
 
Om jag ville ha puts skulle jag mura upp huset i Leca eller Poroton eller nåt dylikt.
 
ska du bygga hus så gör det på riktigt. Det finns inga genvägar. Att bygga ett fritidshus för att du då kan enligt reglementet ha mindre isolering osv...får mig att rysa :)
Tänk på att billiga hus är fula hus. Ett hus är ett hantverk och det kostar pengar.
När jag ser alla dessa fula fritidshus med plasttak och fjällpanel, 1.5 tums reglar med polska fönster, sladdar som hänger, utebelysning från bauhaus för 99 kr så går det kalla kårar genom kroppen usch :S
 
hmm..det är inte alltid det är möjligt att bygga permanentstandard jim, i mitt fall max 100kvm 1-plan och få in de funktioner du vill ha så vet du att varje centimeter extra isolering kräver mer byggyta som stjäls av funktionerna.
Det finns möjlighet till tunn isolering med aerogel med dubbla effekten som gävle-företag försöker dramatiskt sänka priset för att göra det möjligt..det är dyrt idag!
 
träffade en byggare där hög luftfuktighet finns förutom jordskredsrisk som risk för förhöjda vattennivåer som vulkanutbrott...det är spännande hur olika klimatförhållanden påverkar sättet att bygga hus - där betraktades ett trähus som en tillfällig byggnad då luftfuktigheten som solen inte är skonsam för trä..men helt klart är trähus i inre skalet att föredra då risk för jordbävningar finns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.