L
Jag ska bygga en vägg till ett rum i källaren.
Rummet har nu 3 väggar alla i betong och golvet är också betong.
Tanken är att resa en vägg i öppningen men ha två dörrar så att man kan få in lite större saker. Rummet ska användas som förvaring.

Det är ca 3 meter från vägg till vägg och normal takhöjd.
Fråga? Vad ska jag använda för material för att bygga denna vägg? gips, spånskivor?
Hur bygger man vägg? Storlek på virke? Hur tjock ska jag göra väggen? Hur gör man enklast för att montera de två dörrarna? Jag tänkte köpa två billiga dörrar och montera den ena vänster hängd och den andra höger.
 
* Skall du montera två enkeldörrar som inte är avsedda som dubbeldörrar? Hur skall du då göra med karmen? Du får ju en "mittpost om du har båda dörrarna öppna. Vill du ha en öppning som är två dörrar bred så får du köpa dörrar som är avsedda för det.
* Utan att veta mer om din källaren så kan jag rent principiellt säga att du skall undvika organiskt material (trä t.ex) framförallt om det är en oisolerad platta, regla med stålreglar och bygg med våtrumsskivor så är du säker, är det inte en fuktig källare så kan du kanske använda gips/utegips, men hur som helst undvik trä i regelkosntruktionen som ligger mot golv/väggar. Lämna någon cm glipa längst ner där skivan ansluter mot golvet för att föhindra fuktvandring
* Alternativ är att mura en vägg av lättklinker, lite jobbigare dock.
* En innervägg brukar man rekommendera 70mm regelverk, men du kan ju bygga med 45 om du int evill ha den så djup, sätt reglar cc 45 eller t.om. 30 och kottla så blir den stabil
 
L
"Skall du montera två enkeldörrar som inte är avsedda som dubbeldörrar? Hur skall du då göra med karmen? Du får ju en "mittpost om du har båda dörrarna öppna. Vill du ha en öppning som är två dörrar bred så får du köpa dörrar som är avsedda för det."

Jo, jag vet att jag får det problemet. Det blir dock billigare. Tänkte göra en löstagbar mittenpost.
Vilken typ av isolering ska man ha. Sten eller glas?

Jag har nu äntligen fått ut tanken som fanns i rummet tidigare. Då vi eldade med ved. Användes den som värmekälla. Det var en vattentank ca 3 meter bred, 2 meter djup och 2 meter hög. 4,5 mm stålplåt.

Jag tror att plattan är isolerad och det är nog inga problem med fukt. Men kommer nog ändå välja gips När jag tänker på det.
 
Redigerat:
Använd gyproc glasroc hydro istället för gips i källaren, lite dyrare inköp men den är mer motståndskraftig mot fukt och är lika lätt jobbad som en vanlig gips, spackla som vanligt och sätt sedan en Easy Covertapet för slätt resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.