Kollar lite på badkar och tycker att alla man kan köpa är för grunda.
Jag skulle vilja ha ett som är minst 60 cm djupt. :D

Är det någon som har försökt sig på att bygga ett badkar själv?
De man kan köpa för dyra pengar verkar ju vara ett i bästa fall armerat glasfiberskal med gelcoat eller motsvarande på. Och jag har inte hittat något som är djupare än typ 50 cm.

Jag vill ha ett djupt badkar, typ turkiskt bad med mosaik på eller så...
Om man gör en form av blue foam som man sedan bygger upp ett glasfiberskal på och sedan sätter mosaiken på.

Är jag helt tokig eller har någon gjort något liknande?

Alternativ fråga:
Är det någon som vet var man kan köpa ett badkar som är djupt och typ 2 x 0,8 m stort?

/Ulrica
 
vill du ah badjup 60cm eller räcker det med att det är 60cm från botten till kanten, mätt invändigt.
det finns många olika import fabrikat, jag vet att jag set flera som har över 60cm djup (ej baddjup.)
 
Svedbergs tino har ett baddjup på över 60 cm. utväntigt 75/85 * 158 cm. Detta finns egentligen bara att köpa med massagesystem, men om man kontaktar någon vänligt inställd säljare så kan det ordnas utan system för dryga 10 000.

Ett tips är Stava Bad & Värme: 08-630 07 00
 
Jo, jag vill ha minst 60 cm baddjup.

Tino såg lite fint ut faktiskt. Men är det inte lite kort om man vill få plats två i det?

Fler förslag?

;) Ulrica
 
Många svenska badrum har smala dörrar, därför säljs inte de djupaste karen på den svenska marknaden. Hur bred är er dörr? Ett riktigt djupt kar går kanske inte in genom dörren.

De djupaste karen jag sett (alltså med störst baddjup) är just Svedbergs Tino, vissa av Svenska Neptuns kar och kar som säljs i USA (varför importeras inte de karen, hur läckra som helst...). Crystal Bad har en del lite djupare också.

/ama
 
Min dörr är ingen begränsning för vi ska bygga nya väggar runt badrummet, så vi kan sätta in badkaret före dörren om det behövs . :D
Och dörren blir en skjutdörr, skulle gissa 80 cm bred vilket borde tillåta ett djupt badkar om vi väljer att göra dörren klar innan vi tar in badkaret.
 
Går det in genom ytterdörren också? Eller upp/nedför trappor (av egen erfarenhet vet jag att Svenska Neptun Porfyr XL _inte_ går upp i vår L-trappa).

/ama
 
ama skrev:
Går det in genom ytterdörren också? Eller upp/nedför trappor (av egen erfarenhet vet jag att Svenska Neptun Porfyr XL _inte_ går upp i vår L-trappa).

/ama
Det kanske är nya ytterväggar det blir för Pinebar
;)
 
Tino är faktiskt ganska bekvämt att vara två stycken i. Testa hos närmaste butik.
 
Ytterdörren är nog inget problem heller. Den är 90 cm. Det löser vi i så fall. Det finns stora fönster också som går att öppna om det skulle knipa.

Men min huvudfråga var egentligen är det någon som har gett sig på att platsbygga ett badkar? Jag har själv en historia bland folk som byggde katamaranskrov, båtar och flygplan av skum och glasfiber/epoxy. Ingen som har provat badkar?

/Ulrica
 
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
Är man van att bygga båtskrov osv så är det nog inget problem med ett badkar.
Bara att se till att få en fin ytfinnish. :)
 
Vi funderar på att köpa ett badkar från http://www.importlagret.com/ som heter A304L Massagebadkar.

Plats för 2 och 68 cm högt med 62 cm baddjup enligt ritningen, beror förstås på var överloppsventilen sitter.

Kostar runt 12.000:- med lyxpaketet.

 
A
pinebar skrev:
Kollar lite på badkar och tycker att alla man kan köpa är för grunda.
Jag skulle vilja ha ett som är minst 60 cm djupt. :D

Är det någon som har försökt sig på att bygga ett badkar själv?
De man kan köpa för dyra pengar verkar ju vara ett i bästa fall armerat glasfiberskal med gelcoat eller motsvarande på. Och jag har inte hittat något som är djupare än typ 50 cm.

Jag vill ha ett djupt badkar, typ turkiskt bad med mosaik på eller så...
Om man gör en form av blue foam som man sedan bygger upp ett glasfiberskal på och sedan sätter mosaiken på.

Är jag helt tokig eller har någon gjort något liknande?

Alternativ fråga:
Är det någon som vet var man kan köpa ett badkar som är djupt och typ 2 x 0,8 m stort?

/Ulrica
Blev det nått badkar eller?
 
Nej, inte än. Det har faktiskt inet ens blivit något badrum än, men vi har i alla fall reglat väggarna nu.:surprised:

Badrummet uppe ligger lite på is efter regeländringarna map. skivmaterial i väggarna. Just nu verkar det ju inte som det finns något praktiskt, lagom dyrt och godkänt att bygga av, så därför väntar vi på att den marknaden ska stabilisera sig.

Däremot kom jag ganska långt i min utredning av hur man skulle kunna bygga ett badkar. På KGC som säljer LUX-plattorna fick jag mycket tips och råd och det är defenitivt genomförbart.

Men på Hem & villa-mässan nu i år hittade jag faktiskt ett vanligt färdigt badkar hos Dansai som uppfyller mina krav (= stort och djupt) så nu kanske vi faktiskt kan köpa ett färdigt badkar istället ändå. För det lär ju vara mycket enklare och priset blir nog ungefär samma ändå. Tyvärr har de ännu ingen bild på det på sin webb, för det var så nytt, men det var rektangulärt, 180 x 80, drygt 50 cm djupt och gjort av gjutmarmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.