3421025198.jpg

Hejsan!
Jag har funderingar på att bygga en liknande vedeldad varmvattenberedare, men jag skulle då behöve en bild på tex en genomskärning på beredaren, eller tips på guider eller liknande på vad för olika delar jag behöver tex termiska och luftventiler.
Tanken är att jag vill lägga denna ovanpå kaminen, då skorsten ska gå genom beredaren.

Tacksam för svar så snabbt som möjligt!
 
  • 3421025198.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vedeldad-varmvattenberedare-kaldewei.jpg
hittade en annan bild på något riktigt praktiskt, uppskattar svar på även denna typen av varmvattenberedare.
 
www.opop.cz/soubory/LK100.pdf
länk på czekiska så jag vet ej om det hjälper dej med det finns ritningar :)
själva batteriet är en specjalare som är anpassad till just den lösningen , tror jag.
Crveny = röd = varmvatten
Modry = blå = kalt vatten

gaia
 
Redigerat av moderator:
du har tur! Hittade engelsk översättning som blir säkert lättare att förstå :)
www.opop.cz/soubory/LK100-ENG.pdf
Har sett på nätet att LK100 kostar i Polen ca 5000kr. ... i fall du ger upp hemmabygge :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Tack för ditt svar och ritningarna, jag har letat mycket efter sådana. Jag har ägt en sådan och duschat en sommar i Makedonien med den. Min tanke är att bygga den principen ovanpå en Nestor Martin, äldre modell. Måste vattenbehållaren vara rund eller har det ingen betydelse? därifrån leda varma vattnet in till acku-tanken med en Ladomat in till solslingan. Detta är bara en fantasi jag har för att vi eldar ändå i kamin i ett utrymme på 50 kvm. Kaminen ger cirka 20 kw ang tillverkaren., så värme finns tillräckligt för utrymmet. Vad tycker du? Tack på förhand!
 
Om du läst hela texten så finns det någonstans beskrivet att det ska vara lågtryckssystem och man skall reducera trycket från den kommunala vattenledningen som oftast är för högt. Bojler är anpassad till att producera varm vatten till hygienbehov och fungera självständigt i ett hus utan elektricitet eller helt oberoende av el. Rinnande vatten skall man dock ha i huset ( dieselpump?). Perfekt i en fjällstuga eller annat torp långt bort från civilisationen men tål inte fatt frysa och måste tömmas som alla vattensystem i ouppvärmda stugor.
Användes ofta även i gamla stadshus utan fjärrvärme. Man eldar i den ett par gånger i veckan och alla ska bada medan den är varm så det passar ej så bra till svenska duschvanor men kan vara en exotisk upplevelse när man är på semester :). Tar mindre plats än bastu och dessutom producerar mängder med bad-och tvättvatten - billig i drift :).

Som jag fattar så kan den tyvärr inte användas till radiatorsystem i det utförande som på ritningen. Det står så många VARNING! i instruktionen :) ... och allt för att inte använda den på fel sätt och orsaka en haveri med 100l kokande vatten som man inte har någon styr på när det blir fel.
Det finns en annan modell som kan kopplas till radiatorer som jag ska försöka hitta ....
gaia
 
sök också på badeofen Robusta kaldewei
 
Tack så mycket för ditt tips. Jag går igenom detta och återkommer gärna till dig - skulle du kunna hitta bruksanvisningen på ett annat språk - makedonska, serbiska, albanska, grekiska eller engelska. Jag är lite handikappad med datorkunskap och behöver hjälp från mina barn eller hustrun. Tack för att du uppmärksammade mig på varningarna och riskerna! Kommer du på något "hemmabygge" inom min livliga fantasi så är jag tacksam :)
 
Tyvärr, hittar bara tyska säljar- sidor och där är det inte mycket matnyttigt, bara ett foto och några mått. Mest hjälp får du av den engelska version från czekisk tillverkare. Tyvärr finns det bara instruktion för LK100 på engelska och ingen översättning för Z100. Skillnad mellan de 2 ligger i arbetstryck så jag gissar att material är tjockare och svetsning håller bättre.
När man värmer vatten så utvidgas volym och överskottet droppar ut genom kranen som är en specjalkonstruktion som fungerar i en sån system. Jag är ingen rörmakare så jag vet inte vilken säkerhet man ska bygga in för att koppla det på radiatorer. Mao man måste ha en expansionstank och/ eller övertrycksventil som släpper ut överskottet under uppvärmningen för annars bildas det övertryck som behållaren är ej byggd för och det kan sprängas .... Tror inte heller att det är så smidigt att värma hela huset med den för eldstaden är liten och man får stoppa en pinne var 10 minut dygnet runt. Verkningsgraden är mer än dåligt men det är tillräckligt bra för badvatten som man värmer under ett par timmar men för att elda dygnet runt är det ingen bra lösning, tycker jag. Själva vattentanken är oisolerat och bara det ger ju mycket värme som räcker för en större badrum. Det blir som en stor radiator :).

I övrigt är badkaminer mest en rolig retro-pryl som som har hittat marknad i östeuropa och i en och annan retrodesignat badrum anno 30-50 talet.
Läste på tyska sidor om att man kan bygga om dom till en rökeri :). Man köper ex som läcker och gör om till rökeri i trädgården :). Visa av gamlingar är faktiskt fina.

Alla dom badugnar är mycket enkla konstruktioner och verkningsgraden är maximerat vad man kan få ut av den mentro inte att det är en imponerande ciffra .

Om du ändå vill prova så tycker jag att det viktigaste är att få botten som ser ut som en tratt för annars kan det bli problem med drag och inrökning. Det är också viktigt att hålla samma mått på tank och diameter på rökröret för dom har provat sej fram under mååånga år vilket fungerar bäst så det bara dumt att ändra formen och måttet. Tro inte att människor var okunniga förr :). Jag tycker att det är det högsta ingenjörkonst att skapa något så enkelt, hållbart och billigt som fyller sin uppgift :). Det skall dock användas till det det är anpassat för får att bli nöjd med funktion.
gaia
http://www.kaldewei.de/uploads/tx_wkkaldeweiproducts/ia_robusta_de.pdf
 
Redigerat av moderator:
Tack för du lagt tid och energi på att ge mig ett sådant utförligt svar!
Jag har hittat en ny princip på nätet, en svensk produkt som kostar mycket pengar ungefär 12 tusen kronor.
Mina tankar är ungefär samma bara en liten enklare variant, men du har rätt säkerheten går först.
här har du ett exempel, skulle vara väldigt tacksam om du skulle kunna komma me dett tips om en enklare/billigare lösning på detta:
http://213.132.112.105/images/84/8437359485.jpg

Märket på denna kaminen eller återförsäljaren är Värmekramarn.

Tack på förhand MVH Bajram.
 
det är inte värt 12tkr, tycker jag. Tänker bara på hur jobbigt det kan bli att rensa/sota detta smala inkapslade rökrör. För de pengarna kan du få en riktig bra kamin som klarar 50m2 rum. Eller ska du värma hela huset som är större än 50m2? Är det viktigt att få varm kranvatten samtidigt? Kolla på kökspannor och vattenmantlade kaminer - båda sorter kan kopplas till akumulatortanken. Eldstaden och storleken på värmekälla måste så klart anpassas till husets behov. Ska det räcka bara över natten eller också för all tid ni är på jobbet? Inget roligt att vakna i eller komma hem till ett kallt hus :)
Ju mindre eldstad dess mer måste man elda kontinuerligt. Finns det någon hemmagående som kan ta hand om det?
Ingen plats för en riktig vedpanna? Är du inte hemma på dagarna så får du ladda akumulator som ska ha rätt storlek ..... inte så lätt att välja en bekväm uppvärmning :).
Annat man ska tänka på är att om du inte har gratis ved så kan andra alternativ bli kanske mer intressanta fex en värmepump.
Jag är bara en amatör som eldar med köpt ved i en panna på 40kW + 3000l akumulator. Mitt exempel : husets yta är på ca 320m2. När det blir riktigt kallt får man elda morgon och kväll annars räcker det med 4-5 timmars eldning/dygn.
gaia
 
E Einh skrev:
Hur gick det? Blev det någon vedeldad varmvattenberedare? Jag är själv på jakt efter en liknande denna:

[länk]
Skriv i tråden när du hittat en, är du snäll. Den där såg intressant ut!
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.