Hej
Jag bor i ett ganska gammalt hus (troligen 1800-tal) och när man har satt upp innerväggarna har man spikat rakt igenom reglarna in i teglet. Troligen blir det någon kondens på spikskallarna pga värmen inne och kylan i teglet. Detta ger märken rakt igenom skivorna (trätex) och genom tapet och färg. :( (Se bild)

Hur kan jag isolera detta så att det inte går igenom mer? Finns det någon lack man kan använda innan man målar om igen? Hjälper det om jag klär väggarna med reparationsgips eller går det genom gipsen också? Är det någon annan som har erfarenhet av detta eller helt enkelt vet hur jag ska göra? Tacksam för tips.
 
  • prickar_vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns isolerfärg på sprayburk som man kan köpa i färgaffären. Sen finns det även som man kan rolla/pensla ut om det är större ytor. Efter det är det bara att måla eller tapetsera.
 
jag har också samma fenomen på mina ytterväggar med tretex :( . Upptäckte att det inte är rost från insidan av vägg men att det sitter på utsidan som om dammet har lättare att fastna på dom kalla och med det också fuktigare små ytor. På dom ställen där färgen är tvättbar kan jag torka bort fläckarna och det dröjer ett tag innan dom syns igen. Eldar man i en kamin så dyker dom upp snabbare ....

Tror ej att något spärrfärg på burk hjälper. Men det kanske hjälper till att dom blir avtorkningsbara?
Det är många små köldbryggor som skapades av metallspik och jag vet inte om man kan isolera dom på något effektiv sätt. Mina väggar är ej vita så spickarna syns ej så tydligt som tur är.
Det blev inget positivt svar, tyvärr....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Men har du testat med isolerfärg? Helt klart värt ett försök med isolerfärg. Vet många som har lyckats isolera fläckar av liknande art med just isolerspray...
 
Tack för tipset! :D Idag har jag varit på Colorama i Lund och de rekommenderade Alcro Kraft Takfärg. De var övertygade om att det skulle hjälpa. Det är samma färg som används för nikotinmissfärgningar och vid rökskador. Färgen innehåller alifatnafta och är alltså inte vattenburen.

Sprayvarianten trodde de också skulle fungera om man sprayade flera lager men det skulle vara säkrare att måla för hand. Man menade också att det var stor chans att lacknaftaburen snickerigrundfärg skulle klara att hålla det tillbaka men jag vill inte chansa på det. Jag har köpt en liter Alcro Kraft takfärg (det räcker att man målar på och lite runt prickarna). Den kostade 172 kr.

De rekommenderade annars att man täckte väggarna med reparationsgips-skivor då det inte går igenom gipsen
 
Gaia och Eipaque, jag har exakt samma problem på mina tretexväggar. Ni nämner 2 helt olika rotorsaker som väsentlig påverkar åtgärden.
Testade att tvätta och prickarna gick bort så köldbryggeteorin kanske är den riktiga. Jag är väldigt nyfiken på hur det gick för Eipaqu och h*ns spärrfärg. men h*n verkar ha försvunnit från forumet. Någon annan?
 
Hej
Det blev lite bättre men inte bra nog. Så det blir att göra om. Denna gång så täcker jag väggarna med 6 mm renoveringsgips.Det har en av mina vänner gjort och det har hållt sig några år nu utan att prickarna har kommit tillbaka.
 
Det borde hjälpa både om det beror på"rost" eller kyla. vi kommer att måla och tapetsera över och hoppas att det utvändigt tilläggsisolering ska räcka mot köldbryggorna.
 
Ser exakt likadant ut hos oss, under tapeter och t.o.m. i taklister. Besiktningsmannen sa att det berodde på att spikarna var kalla och fukt kondenserades på insidan och rost bildades. Hade galvade spikar använts hade det inte varit något problem...

Shellak på listerna och återställaretapet på väggarna innan man tapetserar om sa besiktningsmannen. Annars kommer det bara tillbaks inom ett par år.

Något som provat?
 
Om du ändå skall sätta renoveringsgips, så hade det säkert varit lämpligt med att rulla ut plastfolie på väggen, före gipset sätts upp. Då kan knappast fukten och fläckarna komma igenom.
 
Vi Målade om 2011 och fortfarande har inte fläckarna kommit tillbaka.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.