Har kollat på ett hus som har en Kökspanna Classical modell 5 som är kopplad till en 720L acc tank.
Finns även elpatron.
Den sitter i ett timmrat trähus byggt 1900 på 220m2.
2 vuxna och två barn.

Så kommer man få elda ihjäl sig när det kryper ner mot -20 eller ännu kallare på vintern?
 
Räkna med en Effektförbrukning på runt 15kW när det är riktigt kallt, tror det blir att elda väldigt mycket om du ska hålla temp i huset.. Och Eldas det mycket så måste man sota ofta för att inte behöva frysa ihjäl för att pannan inte klarar av att leverera.. Enligt mig så är det för stort hus för ett så klent system om det inte bara ska funka som ett komplement till ett annat system..
 
Känns inte som ett modernt värmesystem (grymt med jobb och dyrt). Räkna med en peng för byte om ni slår till.
 
med 700l tank ska det finnas en hemma gående eldare vintertid om man inte vill lämna hela jobbet åt en elpatron. Finns det andra kaminer, kakelugnar i huset?
gaia
 
Går väll att se lite på vad dom som bodde där tidigare hade för elförbrukning .
Går att se då tänkte jag om denna orkade med utan att det går mycket el !
Den är ju på 23 kw iallafall :rolleyes:
 
Det är det primära värmesystemet i huset.
Skulle det klara sig bättre om man skaffa en till tank för att få mer vattenvolym eller blir pannan för liten för det?
För annan panna kan jag inte ha då ända platsen som finns att tillgå är i köket där den står nu och tanken är gömd i en skrubb bredvid.

Hur skulle ni göra för att förbättra?
Bygga nytt pannrum ute i anslutning till ett garage som står på "Todo" listan och gräva kulvert in.
Eller satsa på bergvärme och solpaneler är också en sak jag funderat på.

Kan man bergvärme/solpaneler och stödelda samtidigt i köks spisen?


Finns öppenspis i två rum nere och "uttag" för en kamin uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.