Jag hade tänkt att dra kablaget för elen i mitt garage.
För närvarande finns det ett tomrör från fasadmätarskpåpet som går in i plattan på garaget.

Jag hade tänkt att ha några vägguttag samt två takarmaturer och en utebelysning.
Funderar även på att sätta upp ett trefasuttag.

Vilka dimensioner skall jag använda när jag drar och är det något annat som är värt att tänka på.

Behörig elektriker kommer sedan att kontrollera och göra inkopplingen.

/Pajen
 
Hur mycket du ska ha in i garaget från fasadmätarskåpet beror ju på vad du ska göra i garaget.
Enklast och bäst är väll att dra in en 5G2,5 (16A) Eklk och sätta en liten central i garaget.
Till övrig kabeldragning använder du 3G1,5 Ekk eller Eklk. Till 3-fas uttaget beror det på vad du ska ha det till. Men 3*10A räcker rätt långt.

 
Om du skall ha en undercentral i garaget måste du dra 10mm2. 8)
 
10mm2 på PEN-ledaren om det är ett fyrledarsystem ja! annars är det inget krav
 
Bara ett litet förtydligande att 2.5 kvadrat är ok så länge du inte har starkare säkringar än 16A i fasadmätarskåpet annars blir det väll 5X6 kvadrat.
Den kabeln kan användas i ett fyrledarsystem om man kopplar ihop nolla och jord som pen även om en 3X10 + 10 är betydligt lämpligare i det fallet
 
Ovanstående är direkt felaktigt. Lägger du nya centralen direkt efter mätarsäkringarna måste du ha minst ekkj 4x6 +6. Har ingen betydelse att mätarsäkringen bara är på 16 A.
 
Erik_D skrev:
Ovanstående är direkt felaktigt. Lägger du nya centralen direkt efter mätarsäkringarna måste du ha minst ekkj 4x6 +6. Har ingen betydelse att mätarsäkringen bara är på 16 A.
Har det inte något att göra med att det ska vara dimensionerat för den största strömmen man kan säkra av med gänga II?
 
När blev det krav på grövre än 2.5 då det finns högvis med hus häromkring som är byggda så
 
Matande kabel mellan mätarskåp och husets central samt alla centraler som ligger utan säkring emellan skall ha minst 4*6+6. Förr räckte det med 3*6+6. Det har helt riktigt med vad man kan säkra gänga 2 med. Tanken är att man inte ska behöva leka detektiv i en hel anläggning vid uppsäkring av mätarsäkring.

När det kravet infördes kan jag inte svara på men under mina 10 år i branschen har ovanstående gällt så vitt ja vet.
 
Oki.

Blev lite fundersam då vi fick hela anläggningen här genomgången för några veckor sen efter en åskträff och då var det helt ok med 3X2,5 + 2,5 mellan mätarskåpet och elcentralen. Troligen gjort på 80 talet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.