Hej!
Har två relativt stora rum som jag vill bygga om till tre. Dvs, jag skall ta bort en vägg och bygga två nya.
Målet är att göra dessa väggar så tunna som möjligt, men ändå få så bra ljudisolering som möjligt.
Dvs, vill undvika 1dm isolering etc.
Funderar på om det inte finns någon bra ljudisolerande material att använda? Akustikplattor?
Inser att med standardlösningar blir väggen tjock, behöver nya idéer!

//Per
 
45 reglar och 45 isolering med dubbelgips på varje sida?
 
Hej!
Jo, det är den lösningen jag har funderat på. Men varje cm är viktig! En gipsskiva är väl ca 1cm tjock, så då är man ju uppe i 45+2*10+2*10=85 mm.
Har väl önsketänkt att man skulle kunna få det tunnare än så...
 
Blir ca 97mm, 13,13,45,13,13. Tror att det räcker med enkelgips men vi har osb plus gips i våra smala väggar.
 
  • Gilla
Figge2
  • Laddar…
Ska du bygga en trävägg tror jag det blir svårt att få till styvheten med mindre än 45mm.
Du kanske skulle bygga väggen av metall, svetsa eller bulta ihop.

Men oavsett blir det ju problem när du ska montera dörrar, då karmen är 95mm.
 
PerBad skrev:
Hej!
Jo, det är den lösningen jag har funderat på. Men varje cm är viktig! En gipsskiva är väl ca 1cm tjock, så då är man ju uppe i 45+2*10+2*10=85 mm.
Har väl önsketänkt att man skulle kunna få det tunnare än så...
En gips är 13mm så med enkelgips och 45 regel hamnar du på 71mm och dubbelgips på 97mm.
Tunnare än 45 skulle inte jag våga bygga, kan nog kännas svajjig väggen känns det som :|
 
d_j skrev:
En gips är 13mm så med enkelgips och 45 regel hamnar du på 71mm och dubbelgips på 97mm.
Tunnare än 45 skulle inte jag våga bygga, kan nog kännas svajjig väggen känns det som :|
Spara några få mm på osb eller plyfa + gips...
 
Hej!
Skall inte vara någon dörr i väggen.
Antar att det är 45 samt enkelgips som gäller då...
Hade tänkt använda mig av aluminium profiler och anpassa CC för att få en så stabil konstruktion som möjligt.
Jag är beredd att betala bra för en sjysst lösning, så jag känner att jag inte måste hålla mig till standardmått bara för att det är det som finns i bygghandeln.
Har även funderat på att bygga in akustikplattor som vanligtvis sitter i tak. Har även funderat på någon typ av fackverks konstruktion som man klär med ljuddämpande material...

Ja som ni förstår griper jag lite efter halmstrån. De nya rummen blir nu 2.3-2.4 m breda, vilket inte är så mycket om säng och skrivbord skall in. :/

//Per
 
Tiger79 skrev:
Spara några få mm på osb eller plyfa + gips...
Hur menar du? Hängde inte riktigt med!

Isoleringen i väggen: finns ju olika typer av isolering där värmeisolationen specificeras. Jag är inte ute efter någon värmeisolering. Finns det mått för ljudisolering också?
 
jag byggde så här, takhöjd 2700.

reglar 32 c/c 300, limmade o skruvade kortlingar på ca 400 i höjdled
limmad o skruvad plyfa 10mm på var sida
limmad o skruvad gips på var sida

blev väldigt styvt.

så gjorde jag....
 
med rimlig takhöjd (<2500) kör stålskenor i taket och sedan väggreglar av stål 45X45 (tex NORGIPS VÄGGPROFIL 45X45) på cc-300 och sedan enkelgips ger 45 + (2 * 13) = 71mm. Lite bökigare att isolera men du får skära ut remsor. Kör du 1200mm bred gips blir det stabilare än 900 även om det är jobbigare att sätta.
 
Hur pass hållbar blir en sådan gipsvägg som ni talar om, går det att montera exempelvis köksluckor på så tunna väggar?
 
Om man tänker riktigt kreativt i och för sig och du vill ha tunt och relativt stumt så kan du ju alltid bygga väggen av stående råspont med ett lager gips på varje sida vilket ger 21 + (2 * 13) = 47mm tjock vägg. Kommer inte gå snabbt att bygga men blir liknande en gammal plankvägg
 
robbansson skrev:
jag byggde så här, takhöjd 2700.

reglar 32 c/c 300, limmade o skruvade kortlingar på ca 400 i höjdled
limmad o skruvad plyfa 10mm på var sida
limmad o skruvad gips på var sida

blev väldigt styvt.

så gjorde jag....
Låter intressant!
Om jag räknat rätt borde tjockleken bli ca 75 mm?
Hur upplever du ljudisolationen? Är den acceptabel?
//Per
 
dirrekok skrev:
Hur pass hållbar blir en sådan gipsvägg som ni talar om, går det att montera exempelvis köksluckor på så tunna väggar?
Om du kottar så är det hanterbart på cc-300 och kottlingarna bygger som tur är ytterligare tjocklek eftersom de hamnar mellan reglarna. Dock är det ju lite tankearbete att få kottlingarna på rätt plats innan vilket man slipper med OSB/plywood/spån bakom där det bara är att smäcka upp skåpen sen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.