Hej!
Har köpt ett litet torp som ska användas som åretrunt boende.
Rivit ut alla golv och bjälkar, de var dåliga. Alla golv utom ett har grävts ut och förberetts med frigolit inför gjutning, det ska bli vattenburen golvvärme, ett golv har träbjälklag och vanlig 220 isolering.
Väggarna består av bålevägg i stommen, stående slammad ytterpanel och insidan tretex.
Mitt dilemma är just nu: ska jag isolera insidan med ytterligare ett lager tretex eller liknande och gipsa eller räcker den som sitter där? Har inte så mycket plats varken utåt eller inåt... Och utsidan: ska jag ta bort hela ytterpanelen och isolera på båleväggen? Eller ska jag behålla ytterpanelen och ta bort lockläkten? Då får jag bara plats med 45 mm isolering. Huset ska kläs med 29 mm timmerpanel.
Svårt att jämföra olika isoleringsmaterial på nätet, skiva? vanlig isolering?
Vill inte ta bort tretexen, för mycket jobb - jag tog fram en innervägg (pust!) den ska behandlas med 50% balsamterpentin och 50% kokt linolja - blir jättefint!
Letar också efter trägolv som är smalare på ena sidan och bredare på andra sidan som man lägger varannan på andra hållet (?) Vet inte vad det kallas... men det ska vara ek i allafall på ytan. Vill undvika repor från hundklor, har furugolv i mitt nuvarande hem och det är INTE snyggt nu...
Tacksam för tips!!!:S
MVH Eva
 
Hej!
Angående isoleringen av väggarna kan jag berätta hur vi gjorde. Vårat hus har en stomme av stående plank, vilket jag antar motsvarar din bålevägg i tjocklek, om du menar båle som i skiftesverk. Vi lät tretexten sitta kvar på innerväggarna då den har en viss isolerande förmåga. Dessutom utgör det en bra yta att tapetsera på då väggarna får ett lite mjukare intryck än av gips.
På utsidan satte vi en asfaboardskiva under ytterpanelen för ytterligare isolering och vindtätning. Detta räckte gott och väl för att få det varmt inomhus.
Värmen i ett hus stiger uppåt och därför är det viktigast att ha bra isolering i taket/vinden. Där rekommenderar jag cellulosaisolering som går att blåsa dit, och fungerar bra med äldre hus och träkonstruktioner, då det är hygroskopiskt och tål fukt bättre än stenull och gullfiber. Linisolering är också ett bra alternativ, men lite dyrare.
 
Hej!
Tack för tipsen!
Jag är rädd att slamfärgen håller fukt i ytterpanelen så jag tar nog bort det i allafall och reglar upp och isolerar med 45 mm och sen den nya timmerpanelen utanpå vindpappen och luftspalten.
Ovanvåningen kommer att isoleras i snedväggarna, där finns inget utrymme att lägga lösull tyvärr, innertaket blir max 190cm och bara 2 dm brett:blushing:
MVH Eva
 
Eva,
har du tittat på sprayisolering? (inte lösull) finns några fabrikat på marknaden, t.ex isogreen.se
jag har för mig att med deras system behöver man ingen luftspalt.
 
Golvet du skriver om kallas kilsågat. Ett kilsågat golv i ek låter mycket dyrt, men det kanske finns.

Treetex isolerar ungefär lika bra som modern isolering. Eftersom skivorna bara är 1/2" tjocka blir det inte så mycket till isolering, men lite nytta gör det. 45 mm isolering utanpå är mycket bättre än 12 mm invändigt.
 
Hej och tack!
Har sett här hur dålig vanlig isolering kan vara - ojämt.... hmm och ändå dyrt :(
Skumisolering ska jag definitivt kolla närmare på! Jag vill ju att huset har det bra ;)
Kilsågat golv för under 600kr per kvm kan ju inte stämma eller hur??? Måste kolla var han fått det ifrån...det börjar närma sig nu, nästa vecka gjuts golven och snart kan jag lägga golvet i lilla kammarn.
 
Eva__ skrev:
Hej!
Tack för tipsen!
Jag är rädd att slamfärgen håller fukt i ytterpanelen
.......
MVH Eva
Varför tror du det? Finessen med slamfärg är ju att den inte bildar en tät hinna utan släpper igenom fukt. Är det falurödfärg du har nu? Jag skulle inte riva panelen av den anledningen i alla fall.
 
Jo, det är gammal falu rödfärg och nu är hög luftfuktighet, vill inte gärna isolera in det.... Har snålt om plats under takfoten och trä isolerar sämre.
 
Hej! Nu vill jag vara lite snorkig och säga att jag tycker inte att din husrenovering direkt kvalar in under forumet byggnadsvård. Jag tror att du kanske får tydligare svar i den riktning du vill ha på de andra forumen (och besparar sådana som mig lite blodstörtning :) )
 
TorpSara skrev:
Hej! Nu vill jag vara lite snorkig och säga att jag tycker inte att din husrenovering direkt kvalar in under forumet byggnadsvård. Jag tror att du kanske får tydligare svar i den riktning du vill ha på de andra forumen (och besparar sådana som mig lite blodstörtning :) )
Ja lite snorkig kan jag nog tycka att du är :| Ofta kan det vara svårt att hitta rätt delforum då flera ofta kan vara passande och så där jättefel val kan jag nog inte tycka att TS gjort, även om frågan kanske inte uttryckligen handlar om att "bevara husets kulturella värde". Men varför detta skulle ge dig blodstörtning har jag svårt att förstå?
 
Frågan handlar snarare uttryckligen om att förstöra husets kulturella värde genom att bryta upp alla golv och gjuta betongplatta. Kanhända är det det som orsakar blodstörtningen. Jag vet för lite om huset för att moralisera över det som görs, men det låter definitivt inte som byggnadsvård.

Erik
 
Avemo skrev:
Frågan handlar snarare uttryckligen om att förstöra husets kulturella värde genom att bryta upp alla golv och gjuta betongplatta. Kanhända är det det som orsakar blodstörtningen. Jag vet för lite om huset för att moralisera över det som görs, men det låter definitivt inte som byggnadsvård.
OK, då hänger jag med bättre. Tack!
 
Ja, så sant det Avemo och TorpSara säger, här inne på denna delen av forumet är flera så funtade att även slitna golvet höjs till skyarna (mot gällande modeprinciper). Helst skall det vara så att kvistarna tittar upp mer än övriga golvetd^_^b, Måste furun trotsallt bytas så rekomenderas det att man väljer furu som ersättning.
Men välkommen ändå Eva__ ...
 
Redigerat:
Erkänner att mina "taliban" -nerver kom i dallring när jag läste frigolit och betong ;) . Vad jag mest bekymrar mig om är att du måste få någon som kan lägga trägolv på golvvärme. Det finns de som hävdar att det går jättebra. Vår granne har skräckexempel på kilsågade golv på vattenburen golvvärme, han vet inte riktigt var han skall börja åtgärda alla golv som har torkar isär. Helt klart var att golven inte var snustorra när de lades in, det är extra viktigt när man lägger trägolv på golvvärme. Du måste säkert ner till 6-8 % i fukt. Sen vet jag inte om det finns kilsågat med fur eller gran som bärare för t ex ek som ytskikt. Någon? Många gånger är dess golv beställningsvaror. Vi beställde våra 18 månader före leverans....får väl tillägga att vi har såväl slitna, kvisthöjda golv som nylagda kilsågade utom hos tonåringarna som fick klickgolv på de tråkiga trägolven från 40-talet....;)
 
Hoppsan!
Ursäkta, jag är ny här och ville blogga om mitt bygge - vet inte varför det hamnade under byggnadsvård....
Jag har tagit fram en innervägg och behållit pärlsspontstaket och ska ta fram bakugnen som nån har murat igen.
Men för övrigt kommer torpet att moderniseras med nutidens uppvärmning och isoleringsmaterial och kläs med timmerpanel med fuskknutar.
Ska se till att jag väljer rätt forum i fortsättningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.