Hej!

Jag bor i en 1,5 rums lägenhet. Ett vardagsrum, kök och en halva som jag använder som sovalkov. I våras renoverade jag mitt kök.
Då bytte jag mitt kylskåp från ett fristående elektrolux till ett inbyggt från ikea.
Efter detta upplever jag ett irriterande brummande när kylskåpet går igång. Det nya kylskåpet upplever jag som att det låter mycket mer än det äldre skåpet (från ca -96).

Bytt är bytt och nu är det nya skåpet inbyggt.
När kylskåpet går igång upplever jag som sagt ett brummande och jag tror det beror på att vibrationerna från kompressorn fortplantar sig i väggen det står mot.
Väggen är en innervägg från -36 och består av reglar, plank i olika lager och putsat nät.
Väggens sida mot köket är 2,5m lång, delvis klädd med kakel och kylens inbyggnadsskåp. Andra sidan av väggen är mot halvan som är min sovalkov.

Själva köksstommarna sitter stabilt mot väggen och fötterna som kylen/stommarna står på sitter stabilt mot golvet som är ett furuplankgolv.

Nu undrar jag om någon har en idé hur jag kan göra mig av med det brummande ljudet från den vibrerande väggen?
Kan jag riva ner delen av väggen som vätter mot halvan och ersätta med gipsskivor?
Isolera nuvarande konstruktion med något skum att spruta in mellan reglar och plank?

Tacksam för alla idéer och förslag!
 
borra typ 5 hål ( på ca 12 mm ) i skivan bak kylen köp fogskumm och fyll väggen nere vid.
 
Tack för snabbt svar!

Du menar att jag ska fylla utrymmet mellan väggen och masonitskivan med fogskum?
Tror du att det kan vara så att det är masonitskivan som vibrerar och skapar detta brummande?

Har jag förstått dig rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.