När man sätter fasta fönster, behövs det klossar/kilar som fönstret står eller hänger de okej i karmskruvar. Storleken 60x120 och de sitter med fyra skruv/fönster. Sen blir det ju smygar och foder som stabiliserar, inbillar jag mig iaf.

Tog bort klossarna för att kunna dreva bättre.

Kjell G
 
En pallningskloss skall vara ca hälften av karmdjupet så man kan isolera runt den. Fönstret skall st på klossar, klossarna skall vara placerade under sidostyckena eller max 5cm in .
 
Jag brukar ställa fönstren på 6x50 skruv som jag skruvar till lagom höjd, då är det lätt att få dom i våg.
 
Matti_75 skrev:
Jag brukar ställa fönstren på 6x50 skruv som jag skruvar till lagom höjd, då är det lätt att få dom i våg.
Det var ju ett bra tips, även om det kanske inte är lika mycket som föreslagits tidigare. Men väldigt smidigt jft med kilar eller masonit. Vet att man använder skruvar som du beskriver till smygar men har inte tänkt på det så här.

Hoppas att mitt tilltag inte ställer till det när jag tog bort klossarna. Vad kan hända? Fönstren lär ju inte komma någon vart, dessutom är det fasta partier och inte särskilt stora heller.

Kjell G
 
Förresten, brukar ni isolera bakom smygarna också? Har för mig att man ska göra det.

Kjell G
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.