Putsade om vårt hus i höstas. Stänkputs. Nu efter vintern har putsen på västra fasaden antagit ett lite blankt utseende och även om den föstås fortfarande är kornig så känns vissa delar nästan som om ytan skulle vara porslin alltså glaserad. Någon som varit med om detta och kan förklara varför det blivit så?
 
Det är inte puts med marmorkross (Dolomit ?) som du använt ? Den blir lite "glittrig" efter ett tag. Riktigt snyggt !
 
Tror att den hette serponit. Är det samma sak?
 
Nej hela väggen är nog inte blank, men stora delar av den ena väggen. Syns föstås mest när solen ligger på. Ytan ser ut som vitt porslin (och känns likadan) med matta korn i. Det var dock inte så från början utan jag tycker mig ha sett det först nu i vår. På andra ställen är det enstaka fläckar vilket kan stämma överens med att det blivit för tjockt på vissa fläckar
 
MrMagic skrev:
Det är inte puts med marmorkross (Dolomit ?) som du använt ?  Den blir lite "glittrig" efter ett tag. Riktigt snyggt !
Jag tvivlar att man får glitter av dolomit som är ju en sorts kalksten och ytterst matt på ytan. För att få det glittriga effekt ska man tillsätta kvartssand.... och det är knappast man använder nuförtiden. Kvartssand glittrar som små korn i matt puts och ger ingen glaserat yta.
Min gissning är att själva putsen var dåligt uppblandat på mikael72 hus. Det verkar som en del av dom matta korn (dolomit?) har spolats/slitits bort av väder och vind eller varit för sparsamt pålagda redan från början och den glatta glansiga putsyta framträder nu så tydligt och fläckvis. Att ytan har en sån porslin- glans kan tyda på att putsen är uppblandat med någon sorts konstmaterial (hartser eller andra tillsatser?). Jag känner inte till någon möjlighet att få vanlig puts att glänsa även om man polerar den hård. Det måste vara dålig uppblandning av alla dom moderna tillsatser som orsakade den effekten. Det är bara en amatörs gissning ;) så kontakta firman som görde jobbet.
Ser det så ut som jag föreställer mej så kommer fläckarna att bli tydligare med tiden då putsen åldras och samlar damm ojämnt ( mörkare på dom porösa ställen och renare på dom glatta ställen).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.