Hej
Jag har ett hus byggt år 2000, huset hade från början självdrags ventilation. 2008 installerade förra husägaren från lufts ventilation, en Nibe fighter 360p, vilket gör att huset är ständigt i under tryck... vilket är bra om huset är byggt tätt. Vilket detta inte är. Vi har en krypgrund under huset med stå höjd. Nu sugs under hus miljön in i huset...pga ventilationen. Vet någon hur jag på ett smidigt sätt kan få fastigheten med ett övertryck inomhus?
Det är ett en plans hus
Vi har fresh 80 ventiler och spalttventiler i fönstren, men det räcker inte.
Tacksam för råd
 
Luften går alltid den enklaste vägen. Prova med att sätta in fler uteluftsventiler innan du börjar mecka med andra saker. Kolla även så du har tillräckliga luftspalter mellan rummen så luften kan passera. Övertryck i hus är ingen bra ide, då du kan riskera att trycka in fuktig luft i väggar, och med riktigt otur få kondens inne i väggar.
 
Du ska ju ha lite undertryck i huset, är det för mycket så är inte frånluften justerad till rätt nivå i förhållande till tilluften, så ta ut någon som justerar det hela så är nog problemet löst
 
hur vet jag att jag har tillräckliga luftspalter mellan rummen?
 
nån centimeter under dörr ca, men öppna alla dörrar är problemet kvar då så dras det ut för mycket luft än vad som kommer in
 
ok, då har jag tillräckliga luftspalter mellan rumman,
vad som är problemet är att något i huset gör mig "allergisk" och jag har märkt att under sommar tid då fönster och dörrar står öppet så har jag inga som helst problem med att allergin... så jag försöker att få in mera luft och trodde då att ett ftx system skulle vara bättre för inomhusmiljön....
Har du något annat tips på vad som kan göras ? :)
 
Du har ju 2 sätt som jag ser det

1. öka tilluften så den ligger strax under nuvarande frånluft (genom fler uteluftsventiler)
fast då kanske du byter inomhus luften onödigt mycket så det blir dyrt energimässigt

2. minska frånluften så den strax över nuvarande tilluft (förutsatt att luftbyte inte blir mindre än 50% av volym m3 i huset

Och jag skulle ta alt. 2 om vi utgår från att tilluften är beräknad på rätt sätt från början till husets volym
 
att det blir dyrt energimässigt gör inget, det jag är ute efter är ett bra innomhusklimat..så jag kommer nog att satsa på flera spaltventiler i alla fönster.... och minska frånluften....
kommer du på någt mer så skriv gärna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.