Byggregler ändras med jämna mellanrum. Finns det krav på att frånluften måste återvinnas idag? När kom det kravet i så fall? Eller går det att skicka ut frånluften utan värmeväxling?

Kjell G
 
Finns inget krav på att man måste återvinna frånluften, dock är det att rekommendera då man sparar rätt mycket energi genom att värma VVX.

Boverkets regler ändrar sig emellanåt men oftast då dom gör ändringar handlar det om andra saker. På 60-70-talet var det godkänt att ha vädringsfönster som uteluft till lägenheter, hus mm och det är förbjudet att bygga så idag. Likaså ändrade man minkravet på wc/badrum som tidigare fanns så generellt handlar det om regler och flöden som dom ändrar.
Minimikrav på luftväxling är en bok som du kan läsa lite mer om framförallt dagens godkända luftflöden.
 
Det beror på vilken typ av byggnad man syftar på samt om det är ombyggnad eller nybyggnad.
Man kan inte konsekvent säga att på hus X är det så eller på hus Y ska det vara så.
Så det går inte svara på din fråga utan att du specificerar mer närmare vad det är du ska bygga. Luddigt svar, men reglerna är rätt luddiga med. ;)
 
Befintligt hus byggt -07, då var det iaf inte krav på återvinning men satte in FLM ändå, trots att många hävdar att den inte tillför något till vp. Funderar nu på att dra om rör och sätta fläkt på taket istället. Då går allt ut - zero återvinning. Kanske inte är OK?

Kjell G
 
Dum fråga kanske, men varför vill du ta bort den bef. återvinningen?
Nej det finns inget krav på återvinning i ditt hus. En bra regel ang vent i byggnader är att det är reglerna som fanns när huset uppfördes som man ska ta hänsyn till. Oavsett om det byggdes 2007 eller 1965.
 
Inga frågor är dumma frågor, det märks väl på mig :D

Lljudet från fläkten fortplantar sig och är enligt mig något störande. Modulen hamnade inte ovanpå vp utan bredvid och kanske är det orsaken till ljudet. Den tar upp utrymme som jag skulle kunna använda bättre. Har planer på en tillbyggnad, farstu på gaveln just där vp och fläkt finns. Tanken är då att flytta ut de grejerna och komma ifrån ljudet. Har sovrum ovanpå grovköket och dit fortplantar sig ljud från både fläkt o vp.

Kjell G
 
Kanske prova med att få dit någon typ av ljuddämpare. Finns många modeller att välja på.
Fläktljud brukar inte vara så svårt att få bort om man bara använder rätt sorts ljuddämpare
Jag hade nog tyckt det varit surt att ta bort återvinning om man redan hade det.
 
Ljuddämpare finnns men det tar inte bort stomljudet. Ska prova med gummibustningar på nuvarande upphängning. Om det blir utbyggnad så drar jag med ventilationen och då blir återvinningen kvar, håller med om att det skulle vara dumt att ta bort när den finns.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.