Hej

OBS jag är totalt efter när det gäller vvs och att använda de rätta begreppen/fackorden, så ursäkta språket!

Bor i ett radhus från 1986 med fjärrvärme och vattenburna element.
När vi skulle måla om i sovrummet monterade jag bort det vattenburna elementet (radiatorn?) för att komma åt bakom (fick instruktioner per telefon). Jag gjorde på följande sätt:
Skruvade av två "lock" som satt på de två rören som sticker upp från golvet och som är kopplade till elementet.
Bakom "locken" satt två ventiler som man skulle skruva in (för att stänga av vattnet förmodar jag), en ventil som man skulle skruva med en platt skruvmejsel och en som man skulle använda en insexnyckel.
När detta var gjort lossa jag på de två muttrar som kopplar samman rören från golvet men rören från elementet.
Därefter lyfte jag snabbt på elementet då det rann vatten från den.
So far so good.
När jag idag skulle montera tillbaka elementet uppstod helvetet;
Först tömde jag elementet på vatten så att det inte skulle rinna ut en massa vatten på det nylagda golvet. Sen hängde jag upp elementet på fästena i väggen och skruvade ihop det med de två rören som sticker ut från golvet (med samma muttrar).
När jag sen skruvar ut den ena ventilen (med insexnyckel) börjar det rinna ut en j*vla massa vatten.
Stänger av det och försöker med den andra ventilen (med platt skruvmejsel). Det sipprar till lite men slutar strax. Tar en paus och går ner till nedervåningen för att käka. Efter några minuter känner jag att det doppar på min arm!!! Tittar upp och ser att det droppar från taket! Upp fort som fan och ser att det rinner lite smått från den öppnade ventilen. Stänger av den, lyfter bort elementet och börjar fundera på självmord!
Min fråga är: vad gör jag för fel?
Borde jag har öppnat de två små ventiler som sitter uppe på motsatt håll i elementet (luftning)?
När jag lyfte av elementet igen fanns inget vatten i så det har inte kommit in något, konstigt!
Snälla hjälp!
 
Har du virat lin eller gängtejp runt gängorna innan du skruvade ihop rör och element?
Tror lin och "geggamoja" är bäst.
I alla fall använde jag det och fick tätt på 5 element på första försöket när jag bytte termostater/termostathus.
Även jag amatör då :)
Sånt här: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1222
 
Jo jag har sådant hemma sen svärfar monterade blandare och diskmaskin till oss här hemma.
Men jag tror inte att det är där ifrån det läcker. I och med att elementet var tomt när jag lyfte upp det igen så tror jag inte att det överhuvudtaget passerade kopplingen.

En vild gissning är att det har med tryck att göra, att jag kanske måste skruva upp luftningsventiler?!
Men tack, det var ett bra tips, tänkte inte på att jag även kan behöva täta gängorna.
 
Det är nog som du säger att det läcker för att det blir tryck men det är inte till nån större glädje för då lär det läcka även med vattenfyllda element ;)
Helt klart får du öppna luftningsventilerna för att få ut all luft.
Men fyll inte systemet med dom öppna, det hinner komma en hel del vatten innan du hinner stänga av.
Tag det stegvis, fyll-lufta, fyll-lufta tills du fått ut all luft.
Men få det tätt först.
 
Om du kan bifoga några bilder blir det lättare att se vad som kan gått fel. Jag gissar att de kopplingar du lossat är med lekande mutter. I så fall ska du inte börja linda lin eller gängtejp runt dem, det blir bara värre. Men en bild, som sagt, så ser vi.
 
Ska prova din metod, tack!
Återkommer med resultat!
 
Du ska inte ha lin eller gängtape på anslutningarna till radiatorn. Däremot händer det att avstängningarna kan läcka (de som du stängde för att ta bort radiatorn). Om packningarna som sitter i locken är dåliga eller saknas, så kan du täta dem med gängtape.
 
Bifogar två bilder. Likadant element men i ett annat rum.

Det vänstra röret är vatten in i elementet, gissar på att det högra då är vatten ut.
Sitter även två små ventiler längst uppe till höger på elementet.

Det är från den vänstra ventilen det rinner vatten när jag öppnar upp den.
Kan det ha att göra med att jag inte har öppnat den högra ventilen innan?
 
  • IMAG0485.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0486.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att vi har olika sorters element.
Jag har den där gamla soret med anslutning på sidan och termostaten uppe innan kröken in så att säga.
Och på dom ska man ha lin men det är mycket möjligt att det inte ska va så på dina.
Amatör som sagt ;)
 
Det är vanligt att det läcker när man skruvar på de ventilerna. Man får vara snabb när man öppnar dem och sen dit med locket. Oftast (inte alltid) blir de täta när man öppnat dem. Gängtejp på gängorna till locket om packningen är dålig. Lägg en massa trasor på golvet under, eller en liten bunke, om det får plats.
Det kan hjälpa att släppa trycket på hela systemet först. Det brukar inte vara nödvändigt att tappa ut allt vatten.
 
Blindnit skrev:
Ser att vi har olika sorters element.
Jag har den där gamla soret med anslutning på sidan och termostaten uppe innan kröken in så att säga.
Och på dom ska man ha lin men det är mycket möjligt att det inte ska va så på dina.
Amatör som sagt ;)
En sanning med modifikation. På dina ska det vara lin överallt utom där du har en rörlig mutter, där tätar det metall mot metall så att säga. T ex mellan snabeln (kröken) och termostaten.
 
De där ventilerna sunkar till sig med åren. Det kan ibland vara lika bra att byta dem.

För att glädja TS ytterligare: räknade du varven när du stängde ventilerna? För det är styrpventiler, de ska inte bara öppnas och stängas, de ska stå i ett visst läge. Detta för att reglera fördelningen av varmvatten mellan radiatorerna i huset.
 
lordi skrev:
En sanning med modifikation. På dina ska det vara lin överallt utom där du har en rörlig mutter, där tätar det metall mot metall så att säga. T ex mellan snabeln (kröken) och termostaten.
Det är kanske så men jag satte lin i gängorna även där då där var det förut.
Det håller i alla fall tätt :)
 
andersmc skrev:
De där ventilerna sunkar till sig med åren. Det kan ibland vara lika bra att byta dem.

För att glädja TS ytterligare: räknade du varven när du stängde ventilerna? För det är styrpventiler, de ska inte bara öppnas och stängas, de ska stå i ett visst läge. Detta för att reglera fördelningen av varmvatten mellan radiatorerna i huset.
haha nä det gjorde jag inte :S. Läste i en annan tråd också att man ska göra det, men tyvärr var det inget jag visste när jag montera ner elementet.
Är det åt helvete nu eller? Ska det vara samma varvantal på alla elementen? I så fall kan man öppna ett av de övriga elementen och räkna ju.
 
Det blir att testa sej fram till inställningen..Den beror på vilken effekt du ska ha ut och var i systemet det sitter..
Nära pump, öppna lite
Sist på slingan lite mer öppet
Får du inte tillräckligt varmt, öppna lite till efter ett dygn eller två, men kolla så att dom andra rummen ändå blir varma samtidigt..
Det är bäst att öppna lite åtgången tills (det räcker med värme)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.