Hej. Nån som vet vad försäkringsbolagen sätter för max ersättning för parkettgolv/plastgolv efter skada?
Tack på förhand Karin:)
 
Nu är jag inte riktigt med på hur du menar.

Om du har en vanlig hem/villaförsäkring och om skadan är ersättningsbar (beror på vad som hänt). Då ersätter bolaget vad det kostar att åtgärda skadan minus åldersavdrag och självrisk.
 
Det har brunnit hos grannen och mitt hus är skadat så FB ska ge mig en ny parkett. De bjuder på åldersavdraget av olika anledningar. Men det måste väl finnas en övre gräns för vad golvet får kosta? Tex om jag vill ha ett golv för 800 kr /kvm så kanske de bara ersätter för 350kr /kv. Därför undrar jag om nån vet hur lång upp i pris FB brukar gå.
 
Vi ersätter enligt vad som fanns tidigare utan övre gräns. Alltså hade du ikea laminat får du ersättning för detta. Hade du parkett så kommer man ersätta med likvärdig. Kan du då uppvisa att du hade ett särskilt golv som kostar mer finns det inget i villkoren som hindrar ersättning. Så frågan är vad som ska ersättas, vad hade du innan? Plast eller trägolv?

Sen kan det vara så att om du hade billigare plastgolv än det trägolv du vill ha kan de vara schyssta o bjuda på det men det får du förhandla om. Har de redan strykit åldersavdraget kan de ha räknat på ett regressärende mot din granne eller någon annan så att de begär ut ersättningen av dem

Bland de dyrare trägolven jag sett bli ersatt var i somras ett nåtat trägolv liknande båtgolv - 2650kr/kvm
 
Redigerat:
Det var trestavig lacka ekparkett förut. Och jag skulle vilja ha ett lite mörkare golv. Och frågan är väl vad ett sånt golv jag hade tidigare är värt nu idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.