Min drömfastighet är till salu. Säljes som tomt, men där står ett hus.
Visserligen ett hus där ingen bott på säkert 30 år, på tomten kan man soliga dagar känna mögellukt, som jag tycker kommer från ett uthus (där taket rasat in).

Huset är inte heller i särskilt gott skick. I något rum ser man rätt upp genom taket. I källaren är väggarna delvis svartprickiga av mögel. Inget underhåll alls är utfört på väldigt lång tid, så förmodligen är elen gammal och vattenledningarna trasiga, tror det har stått kallt om vintrarna.

Frågan är väl egentligen, är det här något värt att ge sig in i? Jag tycker huset är så vackert. Är det dyrare bygga om det redan befintliga, där förmodligen det mesta måste göras om, än att bygga nytt? Vad ska man tänka på?
Om det finns svamp eller mögel, kan man bli av med det genom att riva ut och sätta nytt?
Och vad är fastigheten i dagsläget värd? Jämfört med en obebyggd tomt? Jämfört med om huset varit i beboeligt skick?
 
Är ingen expert...
Men om du ser rätt genom taket och huset stått 30 år är det nog bara att riva...
Men om du gillar huset är det väl bara att kopiera det och göra ett nytt likadant...
 
Klart det går att renovera, det går alltid att renovera hus ;) Men en renovering tar längre tid än att bygga nytt, kan bli dyrare också eller billigare, beror på så många olika faktorer att det är omöjligt att svara på med så lite uppgifter.
Fast ett hus som stått öde i 30 år riskerar att vara i så dåligt skick att det förmodligen är både billigare och enklare att göra som Zixten föreslår, bygg en ny kopia av huset.
Vi har tokrenoverat och byggt om- och till ett gammalt hus en gång, tog nog dubbelt så lång tid som att bygga nytt men till halva kostnaden i vårt fall.
 
Zixten skrev:
Är ingen expert...
Men om du ser rätt genom taket och huset stått 30 år är det nog bara att riva...
Nog borde vara understruket i den meningen. Murkna golv behöver inte alls betyda att man behöver riva hela huset. Nu vet jag inte vilken typ av hus det är, men skadorna är ju lite beroende på använd byggteknik. Kommer att tänka på Sörby gård, ett fantastiskt litet hus med sexdelat plan so Lars Sjöberg tog hand om. Det hade stått massor med år, stora hål i taket.

Nu ser det ut såhär.

http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00638/nio5_638209d.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-kitNT8Pg0...z0AY9Y/s1600/BOHEMIAN+HAPSERIEBUTIKEN+011.jpg
 
Redigerat:
Ta med en kniv och gå på äventyr. Med en kniv kan du sedan avgöra hur mycket röta det finns. Välj utsatta pukter i kåken där du sticker in kniven (typ syllar, takåsar, bjälklag, under fönster mm i ett timmerhus som exempel. Gå sedan runt och försök öppna och stäng dörrar och fönster för att försöka avgöra om de slagit sig. Värdera det gamla, finns gamla fönsterrutor, är det orginaldörrar, kakelugnar, vedspis mm. Kolla kriing murstocken om det finns sprickbildning mm. Att ge råd om hur du skall göra är nog meningslöst då förutsättningarna är rätt oklara. Men är det ett drömhus så borde väl rimligen ungefärliga priset av ett nytt hus ligga som renoveringspott innan du ens överväger rivning.

Att jämföra med Lars Sjöberg kanske inte är något för en nybörjare, låt dig snarare inspireras av detta byggnadsvårdsproffs, men hans gärningar är ju fantastiska och resultaten bedårande...
 
Du får tänka genom vad det är du vill med ditt boende. Det här med byggnadsvård är ju lite som att hålla på med veteranbilar. Visst är det ett fantastiskt projekt att hitta en gammal A-Ford och renovera den till nyskick. Men det finns ju ingen som tänker "jag ska ha en bil för att hämta ungarna på dagis och köra till jobbet med i ur och skur, månne jag skulle slå till på den här A-Forden som består av en hög rostiga järnbitar och fixa till den?" medan man bläddrar i Classic Cars och beundrar de blänkande bilarna där.
 
Zixten skrev:
Är ingen expert...
Men om du ser rätt genom taket och huset stått 30 år är det nog bara att riva...
...riv då bara det skadade, för det du ser som är vackert blir inte lika vackert i nytappning. Vil bara ge lite inspiration till att det kan gå att göra något av det, för ett skadat rum, utgör definitivt inte ett rivnignsbehov. Obebott betyder ju även orört, något som i denna del av foumrymden är något fint.
 
Våra grannar flyttade i fjol in i ett stationshus som stått obebott sedan 1962..
..efter två år av boende i byggbarack på tomten.

När vi köpte vårt hus, 2006, regnade det in i samma rum som det regnat in i sedan jag föddes, 1972. Vi flyttade in efter ett år i uthuset.

Varken grannarna eller vi är "färdiga", men det är två fina, unika och klart beboeliga hus idag. Jag tror inte att någon av oss hade kunnat bygga liknande hus, med samma budget, på samma plats, om vi valt att riva.

Det går, men det är MYCKET jobb.

Är det drömhuset så är det klart att det går ;)

Sten eller trähus? Sten ruttnar inte..

/ Fredrik
 
Redigerat:
Tornhill 2 skrev:
Våra grannar flyttade i fjol in i ett stationshus som stått obebott sedan 1962..
..efter två år av boende i byggbarack på

/ Fredrik
Trodde det var vår verkstadchef du nämde men det var det inte för vår verkare har ett stationshus som han och hans sambo renoverat sedan 11 år tillbaka... Och bott i byggbaracker under tiden :wow:

Allt går om man vill d^_^b
 
Hmhm, nu blev jag allt nyfikon. Jag har ramlat på ett sånt hus här i Uppsalatrakten på senare tid (Forsby). Kan det finnas fler...?
 
Trähus.
Jo, att traska runt och känna efter har jag funderat på, men inte fått möjlighet till.
Också tänkt tanken på att riva allt och bygga nytt likadant, men är det enkelt? Fast det är väl heller inte särskilt lätt att byta del för del.

Men värdet då? Hur mycket borde ett rivningsobjekt kosta? Som tomten om den vore obebyggd? Mer? Mindre? Eller om man skulle jämföra med ett hus i skick där det gick flytta in?
 
Krikkan skrev:
Trähus.
Jo, att traska runt och känna efter har jag funderat på, men inte fått möjlighet till.
Också tänkt tanken på att riva allt och bygga nytt likadant, men är det enkelt? Fast det är väl heller inte särskilt lätt att byta del för del.

Men värdet då? Hur mycket borde ett rivningsobjekt kosta? Som tomten om den vore obebyggd? Mer? Mindre? Eller om man skulle jämföra med ett hus i skick där det gick flytta in?
Jag ber om ursäkt om jag missat något, men vad är det för hus resp. fastighet egentligen? från 1650 eller 1940? Ett timmerhus? regelstomme? >400m2 eller 35m2, tomt 500m2 eller 10hektar? kulturhistorisk pärla eller ordinärt sönderrenoverat hus. Oavsett att det nog inte finns några algoritmer att ta till hjälp i ditt eget beslut är dessa basfakta avgörande för svaren på dina frågor. Sedan tillkommer självfallet de mer specifika aspekterna som vad kostar byte eller nyinstallation av el-vvs. Vad gäller det senare kan en värderingsman för en billig penning ge dig en del siffror för standardrenovering.
Vad jag vill säga är att det vore milt uttryckt intressant med litet fakta om detta drömhus...
 
ALLT går att laga. Sen är det alltid en fråga om tid och tålamod. Pengar är bra, men kan ersättas av tid.

Om inte allt är kex/pulver/svampföda så kan gammalt virke fortfarande hålla bättre än det nya skräpet som säljs runtom på våra byggvaruhus. Själv använder jag hellre rivningsviker än nytt skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.