Jag har fått offert på ett lösvirkeshus på ca 200 kvm där timpriset är angivet till 487 kr timmen inkl moms. Är detta ett rimligt pris i Stockholmsområdet??

Det gäller en generalentreprenad så priset gäller för samtliga hantverkskategorier.
 
Thomas Lundquist
Det är rimligt pris för en kompetent snickare. Vvs och el brukar ligga högre. Är det en alltiallo firma?
 
Allt i allo vet jag inte men de har ca 30 anställda, och bland dessa finns snickare, målare, plåtis, elkillar och rörisar.
På större jobb kör de med enhetspris för timdebitering.
 
Är det ett timpris för att bygga hela huset? Det handlar ju i så fall om över ett års arbetstid. Där finns möjligheter för firman att vara väldigt effektiva. Det blir ju alltid hela dagar, ingen spilltid alls, verktygen finns på plats och behöver inte packas upp och ner varje dag, enklare fakturering etc etc. Så de borde kunna ge dig ett bättre pris än för enstaka småjobb och ändå behålla sin vinstmarginal.

I ditt fall handlar det om över en miljon bara i arbetskraftskostnader, så du har verkligen skäl att ta in fler offerter.
 
Thomas Lundquist
Det handlar inte om kronor per timme. Det handlar om ett slutresultat som du ska vara skitnöjd med på ren svenska.
Att gå med skygglappar på och stirra sig blind enbart på timpenningen som är ett tips från andersmc tycker jag att du ska undvika. Se till att skapa bra kontakt, be om att få komma och titta på andra lösvirkeshus dom utfört.

Vet inte riktigt hur andersmc knådar med arbetstiden men huset tar ju knappast ett år att bygga.

Ett annat förslag är att du lägger ut firmans namn här, och går firman igenom det här stålbadet så är det en bra början i alla fall.
 
Tack både andersmc och Tomas Lundquist för era synpunkter.

Bra kontakt har jag med företaget då det finns flera anknytningar med gemensamma bekanta.
Jag har även blivit rekommenderad att kontakta dem av andra och ja, vi har varit och sett på deras arbeten och bara fått bra vitsord.

När det gäller firmanamnet så verkar det aldrig ha förekommit på denna site eftersom sökfunktionen inte ger träff.
 
487 ink moms vill jag påstå är billigt i Sthlm.
Frågan är väl sedan hur många timmar de tänkt harva med kåken ? Och menar inte andersmc ett år i arbetstimmar, dvs 4 gubbar i tre månader ?
 
Ja Mäster, din fråga är väldigt relevant. Hur ska jag som lekman kunna uppskatta hur lång tid det tar att bygga ett hus?? Finns det någon "lathund", t.ex antal timmar/kvm för ett enplanshus... eller finns det något annat sätt att uppskatta arbetstid? Hur gör hantverkarna som räknar på jobb?
 
Jag antar att det till stor del baseras på tidigare jobb, iaf gör jag det de gånger jag räknar på något. ( Jag är anställd och gör det bara undantagsvis)
Har du alltså bara fått ett timpris, men ingen uppgift om beräknad tidsåtgång ?
Det kan ju sluta hur som helst isf.
Fast pris kan iofs ha den nackdelen med att det kan bli genvägar och dylikt, men är nog ändå att föredra.
 
Thomas Lundquist
Mitt förslag är om du är nöjd med det dom presterat tidigare så anlita dom löpande alternativt göra upp ett pris med stomresning inklusive pappat tak och sedan göra upp om "etapp2"
 
Kiro skrev:
Ja Mäster, din fråga är väldigt relevant. Hur ska jag som lekman kunna uppskatta hur lång tid det tar att bygga ett hus?? Finns det någon "lathund", t.ex antal timmar/kvm för ett enplanshus... eller finns det något annat sätt att uppskatta arbetstid? Hur gör hantverkarna som räknar på jobb?
10 snickartimmar/m².
 
Ja, jag är väldigt nöjd med det jag sett och hört av dem och det lutar mot att det blir ett fast pris.

Jag ska få ett totalpris av dem som ska innehålla ALLT från sprängning, anläggning av avloppsanläggning inkl anläggningen, bergvärme, borrning av driksvattenbrunn samt allt annat markarbete till inflyttningsklart hus.

Ska bli spännande att ställa det priset i förhållande till "normala" husleverantörer.
 
Thomas Lundquist
10 snickartimmar gäller standard.

Enplan utan kupor,burspråk, skorstenar mm.
 
Thomas Lundquist
Kiro skrev:
Ja, jag är väldigt nöjd med det jag sett och hört av dem och det lutar mot att det blir ett fast pris.

Jag ska få ett totalpris av dem som ska innehålla ALLT från sprängning, anläggning av avloppsanläggning inkl anläggningen, bergvärme, borrning av driksvattenbrunn samt allt annat markarbete till inflyttningsklart hus.

Ska bli spännande att ställa det priset i förhållande till "normala" husleverantörer.
Du måste ha en jurist som synar kontraktet, och du måste även skaffa dig en stab/ nätverk som kan hjälpa dig om det skiter sig.
Det ringer lite väl många varningsklockor när sprängaren tar under femhundringen i timmen.
 
Vad menas med snickartimmar/kvm?
Är det bara snickarnas jobb? Tillkommer elkillen, rörisen, målaren och ev plåtis eller ingår alla hantverkare i 10 timmar/kvm uppskattningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.