Hej,

Har bytt från min utslitna Makita BDF440 till Festool T18+3 set.

Men funderar på var jag skall ha alla tillbehör som jag tidigare hade i locket samt borrlådan och bitssatsen som hade en given plats i väskan.

Jag har några långa bits, försänkare, bitsspärrnyckel, karmskruvverktyg och ett gäng plattborr + lite annat smått och gott men inget av detta får ju plats i min nya systainer inte ens borrlådan...

Funderar på en sys-2 med sortimentslock alternativ en till sys-1 med bara tillbehör men inget av alternativen känns optimalt...

Hur har ni det?
 
Jag har en centrotec-systainer där jag bytt ut den vanliga systainern mot en sys 1 tl-df (sys1 med sortimentfack i locket). I locket ligger för närvarnade bara en karmskruvverktyg. Det är ändå inte helt optimalt. Finns lite grejor som skulle behöva komma i lådan, t ex flatborr och Zobo-borrset. Så det får bli en sys2 med sortmentfack så småningom där de sakerna kommer få ligga i botten i utskuret skum.
 
Till min T15+3 har jag en Centroteclåda. De brukar följas åt ganska bra, men sen är det ändå en massa saker som inte får plats, så det behövs ytterligare en systainer för alla extraborr, typ flatborr, ställbara borr, nån hålsåg, nåt bitsset av vanlig typ. Tror helt enkelt inte att det finns någon optimal lösning på detta tyvärr.

Klagades det inte på kvalitén på de där sortimentfackslocken på sys ti-df?
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
Önskar fler tips...!

Centrotec systainern innehåller ju inte så mycket mer än vad som fick plats ostruckturerat i Makita lådan... Och För dom pengarna önskade man ju att den var komplett och helt optimal men det tycker jag inte att den är heller... Hur fungerar det att lyfta i och ur insattsen? Bökigt? Håller den?
 
Centrotec Systainern är skit när det kommer till organisering av prylana. Däremot är 2010-varianten väldigt trevlig när det kommer till innehållet. Har funderat på något bättre sätt att organisera prylana i Centroteclådan för att få plats med mer men inte riktigt kommit på något bra sätt att organisera grejorna. Kanske någon form av plywoodinsats?
 
Nu har jag inhandlat en Sys 2 med sortimentslock
Fick gjort en prototyp av lite skumgummi/cellplast jag hade liggandes och blev ganska nöjd. Dock så skulle jag vilja ha ta tag i mer så att jag kan såga ut all inredning i ett stycke.
Någon som vet var man kan köpa det? Den jag har är väldigt hård och formfast alltså ingen mjuk skumgummi...
Skruvdragaren ligger i den gamla insatsen som jag bara skar bort det jag inte ville ha från den... Under skruvdragarinsatsen finns det 3,5cm ytterligare plats om jag bara får tag på mer "skumgummi"...

Så här blev det...
 
  • bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet var man kan få tag på sådan skum/cellplast?
Helst i gbg området...
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att gjuta egna insatser, en bekant använde PU-skum som inte expanderade så mycket utan mest bara "stelnade", detta blandade han själv och gjorde väldigt fina väskor till sin musikutrustning, mixerbord, mikrofoner etc.

Han tog frigolit som han skar till för att likna sina apparater och andra tillbehör, sen lindade han in dessa i någon sorts plast, möjligen vanlig åldersbeständig byggplast, sedan fick han lätt loss frigoliten.

Sedan sprayade han skum-insatserna med svart färg, det såg väldigt proffsigt ut.

Tyvärr har jag ingen kontakt med honom längre så jag kan inte fråga om några detaljer, men det borde gå att googla fram.
 
Daniel78 skrev:
Det går att gjuta egna insatser, en bekant använde PU-skum som inte expanderade så mycket utan mest bara "stelnade", detta blandade han själv och gjorde väldigt fina väskor till sin musikutrustning, mixerbord, mikrofoner etc.

Han tog frigolit som han skar till för att likna sina apparater och andra tillbehör, sen lindade han in dessa i någon sorts plast, möjligen vanlig åldersbeständig byggplast, sedan fick han lätt loss frigoliten.

Sedan sprayade han skum-insatserna med svart färg, det såg väldigt proffsigt ut.

Tyvärr har jag ingen kontakt med honom längre så jag kan inte fråga om några detaljer, men det borde gå att googla fram.
Skulle man inta bar kunna ta en påse och (1) fylla med fogskum; (2) Tillslut påsen noga (3) Lägg den skummade påsen i systainer'n (4) Packa verktygen på ett listigt sätt (5) Vänta...
 
Micke184 skrev:
Skulle man inta bar kunna ta en påse och (1) fylla med fogskum; (2) Tillslut påsen noga (3) Lägg den skummade påsen i systainer'n (4) Packa verktygen på ett listigt sätt (5) Vänta...
Jag misstänker att du aldrig kommer få loss verktygen om du använder vanligt byggskum :)

Det finns mängder med emballage-tillverkare som använder PU-skum, men det expanderar inte alls lika mycket som byggskum.
 
Micke184 skrev:
Skulle man inta bar kunna ta en påse och (1) fylla med fogskum; (2) Tillslut påsen noga (3) Lägg den skummade påsen i systainer'n (4) Packa verktygen på ett listigt sätt (5) Vänta...
Kan du inte prova och meddela hur det gick.
Så slipper jag göra som jag gör.

Jag brukar limma eller tejpa ihop (med dubbelhäftande tejp) liggunderlag till lagom tjocklek och form.
 
Redigerat:
Daniel78 skrev:
Jag misstänker att du aldrig kommer få loss verktygen om du använder vanligt byggskum :).
Det är därför det är så viktigt att stänga påsen noga...;)

Daniel78 skrev:
Det finns mängder med emballage-tillverkare som använder PU-skum, men det expanderar inte alls lika mycket som byggskum.
Man kanske kan vänta tills det har växt klart och sedan i med verktygen. Är påsen bara av rätt styvhet så borde det inte bli ngt problem att få loss grejjorna (dvs inte låta skummet omsluta)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.