Jag undrar finns det lag på att man ska ha KA? Eller vad ligger bakom att man ska ha en KA?
Jag ska bygga en byggnad/studio/hus på 70 kvm på min tomt , byggfirma o allt ok inget problem med det. Räcker inte detta?
Från en novis
tacksam för svar
C
 
Ja, det är lag på att du skall ha en kvalitetsansvarig.
Detta står i PBL kap 9§13.
 
Tack
ok lagen säger detta, men i vilken omfattning gäller det.
Spelar det någon roll hur o vad jag bygger eller har det med att göra när jag har en byggnadsfirma eller om jag bygger så stort så jag behövt bygglov.
som fallet är nu skall jag bygga ett skal med golv tak o fönster ingen inredning.Men om jag skulle ha byggfirman till att bygga en carport inte behöver jag väl en Ka då ?
Tack för svaret
/ C
 
nulle skrev:
Tack
ok lagen säger detta, men i vilken omfattning gäller det.
Kravet gäller alla arbeten som kräver bygglov eller rivningslov, oavsett vem som utför själva arbetet eller vem som beställt det.

 
Tack!
Då är det bygglovet som styr att man ska ha en KA, bra du har gjort mig klokare./C ;)
 
men för mindre byggnader så godkänner dom dig själv som ka
det är bara att kryssa i så får du se om dom godkänner dig
 
Man kan vara KA själv även för större byggnader, som en villa tex.
 
andersmc skrev:
Man kan vara KA själv även för större byggnader, som en villa tex.
Det beror på vad man har för bakgrund samt hur villiga kommunen är att "se mellan fingrarna" på den kvalitetsansvariges formella behörighet.
I en kommun som går efter reglerna är det i princip omöjligt att bli KA på en nybyggd villa om man inte uppfyller samtliga krav som ställs på en certifierad kvalitetsansvarig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.