Hej alla:
Jag har byggt om och byggt till mitt hus inklusive den obligatoriska friggeboden. Möjligheten att få ytterligare bygglov är nog omöjligt i dagsläget. Så min fråga är helt enkelt när blir det jag smäller upp på tomten bygglovspliktigt? Läser man om bygglov så är allt bygglovspliktigt. Men det måste ju finnas en gräns? En vedbod/verktygsbod med golvyta på en kvadratmeter? Är fyra stolpar med ett enkelt skärmtak att ställa bilen under en byggnad?
 
PBL 2010:900, 1 kap, 3§, 6 stycket:
Byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.

Dvs, t.ex. oljecisterner går bort eftersom de inte är avsedda att vara konstruerade för att människor ska uppehålla sig i dem. Därmed inte sagt att de är bygglovsbefriade.
 
b8q skrev:
PBL 2010:900, 1 kap, 3§, 6 stycket:
Byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den..
Det måste betyda att en likkista är minsta tänkbara föremål som kräver bygglov;)
 
Nja, möjligen kan man tolka det som att en likkista är minsta tänkbara föremål som kan falla under PBLs definition av "byggnad".

För att anknyta till huvudfrågan; skilj på byggnad och bygglov. Ett plank är ingen byggnad, men kräver oftast bygglov. En friggebod är en byggnad men kräver oftast inte bygglov.
 
b8q skrev:
PBL 2010:900, 1 kap, 3§, 6 stycket:
Byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.

Dvs, t.ex. oljecisterner går bort eftersom de inte är avsedda att vara konstruerade för att människor ska uppehålla sig i dem. Därmed inte sagt att de är bygglovsbefriade.
Oljecisterner räknas som byggnadsverk och kräver bygglov...
 
Och tänk på bråket på Kivik Art Center med utsiktsstornet som är så högt så att Ulf Lundell inte kan dricka sitt morgonkaffe i fred ... man tvistar fortfarande om detta är en byggnad eller ett konstverk ...
 
Hemmakatten
Men häftigt snyggt är det och inte såg jag Ulf Lundell dricka nåt morgonkaffe när jag klättrat upp i konstverket. För visst är det ett konstverk, det är sannerligen inte en byggnad tänkt för människor att vistas i.
 
Spelar det någon roll då? Bara för att något är en byggnad behövs det inte alltid bygglov, och bara för att något INTE är en byggnad betyder det inte att det är bygglovsbefriat.
 
Min ursprungliga fråga var egentligen mitt behov av att kunna ställa in min bil någonstans. Ett garage är uteslutet, likaså en carport! Men om jag bankar ner fyra stolpar och spänner en byggpresening över, kan jag då åka på ett svartbygge? Om jag sen fortsätter och drar ner presenningen längs en långsida och kortsida för att få lite vindskydd? Är det ett svartbygge nu?
 
Mikael_L
Jag har haft liknande funderingar som dig.
Byggrätten för garage, uthus, carport är förbrukad här.
Jag skulle vilja ha något carport-liknande för bilen, kanske mest ett solskydd faktiskt ...

Jag funderar på en pergola
Pergola-Designs-21.jpg
som i regel är bygglovsfri.

Om man har något slags kapellväv som man kan veva ut ovanpå ytan vid behov så är den kanske fortfarande bygglovsfri, ty en markis får man ju sätta upp på huset.
Om den sen glöms utvevad ganska långa tider i taget så ... ;)

Man är nog alldeles säkert i gråzonen och tassar i alla fall.
 
Tält kan man använda och hävda att dom inte är förankrade...men troligtvis kan du inte ha den uppställd året runt....
 
Om du bygger något som står på hjul o flyttar det lite då och då så skall det knappast behövas något bygglov. Blir en "vagn" :)
 
Skärmtak över altan/uteplats får byggas utan bygglov max 12 kvm. Kanske räcker för att parkera under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.