Hej!

Nu är det såhär att jag har köpt ett hus och håller på att sälja lägenheten. Vid det här laget har jag gått igenom en rad lång med trådar men det är ändå lite otydligt så jag vill ha koll på det. Min svindyra mäklare borde egentligen kunna hjälpa mig med det här men nu är det helg och han är inte tillgänglig. Eftersom lägenheten är ute på visning just nu redovisar jag bara utgångspriset och hoppas det är där slutpriset hamnar.

Köpte bostadsrätt 2007 för 750000:- säljer den nu 2011 för 850000:-, dvs. vinst med 100000:-

Mäklararvodet vid försäljning ca 50000:-

Förbättringsåtgärder gjorda för ca 70000:-


Hus inköpt för 900000:-

Pantbrev och lagfartskostnader ca 25000:-


Hur räknar jag ute det hela? Har avdragen något samröre med den beskattningsbara inkomsten eller gäller de bara mellan lägenheten och huset så att säga?
 
Om jag förstår det rätt så går jag minus i min bostadsaffär och kan göra avdrag för 20000:- på min beskattningsbara inkomst, eller räknar jag fel?
 
Jag har för mig att förlustavdrag får göras med 50% av förlusten.
 
Nyfniken skrev:
Jag har för mig att förlustavdrag får göras med 50% av förlusten.
Jag tror det var så jag läste mig till också, 50% av 20000 = 10000 och sedan 30% av det, dvs 3000:-
 
Nu var det ett tag sen jag räknade men jag har för mig att 22% förekom i uträkningen. Ev. alltså att du får 22% av 20 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.