Jag monterade Flexit SL4R i klädkammaren på övervåningen för ett år sedan och har sedan ett drygt halvår ett "tjutande" ljud som kommer och går. Det kan ha funnits från början men har isf blivit värre sedan dess. Jag märker det bäst när jag ligger i sängen i sovrummet bredvid klädkammaren. På kallvinden rakt ovanför sängen går uteluftskanalen. Först trodde jag det var aggregatets vibrationer som överfördes till väggar, fortplantades och "råkade" höras mest just från sängen. Men när jag häromdagen var uppe på vinden för årlig besiktning av vinden (vad duktig jag känner mig nu :) så hörde jag tydligt att ljudet kommer från området där uteluftskanalen går. Jag isolerade hela vinden med lösull efter installationen så jag ser inga rör, men jag vill minnas att det är den enda kanalen som går just där. Vad kan orsaka detta högfrekventa tjut/ljud? Utelufts- och avluftskanalerna går upp från aggregatet, sen med 90 graders böj åt varsitt håll med ljuddämpare (tror det var 120 cm) , och princip raka vägen ut genom varsin kortsida på huset. De rören är kondensisolerade med strumpa och begravda under ca 20 cm lösull. Vet inte riktigt hur jag ska felsöka? Har det med intrimningen att göra eller har jag fått någon skit i röret?
 
Det kan inte vara dålig tätning på någon nippel på rören eller gummit på detaljerna inte tätar ordentligt?
Är det inte riktigt tätt och man har hyfsat tryck i kanalen så kan det bli mer som "vissel/tjutljud"

Om det ändå verkar tätt så "shitta" igen alla skarvar för att se om det blir bättre.
 
Tack för tipset! Det blir dessvärre ett ganska stort projekt att göra det då rören är begravda i lösull och hela rörens längd täcks av en kondensstrumpa i ett stycke. Anser du att det är så pass troligt att det är värt att skära sönder strumpan vid alla skarvar för att testa att foga igen dem?
 
Är kondensstrumpan hel bör ett ev läckage märkas genom att den är "uppblåst" och för att läckaget ska orsaka ljudet måste det väl till ett rätt högt flöde. Av denna anledning är det väl otroligt att läckaget som sådant är det som orsakat tjutet men inte helt omöjligt. Har du tillgång till en inspektionskamera går det givetvis att kolla genom kanalen från takhuven till aggregatet så ser du om något halkat ur

Har du varit uppe på taket med och lyssnat vid takhuven hur det låter där? Är det 160mm kanaler från aggregatet till huven?
 
Bra ide med uppblåst strumpa. Ska maxa aggregatet och gräva fram röret och kolla. Uteluftskanalen går vågrätt från östra husgaveln, genom vinden. Den går inte upp på taket. Jag hör inte så värst mycket när jag lyssnar vid ventilen på utsidan av väggen, men o andra sidan är ju luftströmmen åt andra hållet så ett missljud borde väl höra med i aggregatändan isf. När jag tittar in genom fasadventilen syns inget konstigt, men man ser inte hela vägen. En liten böj är det ca 4 meter in.

Ja, 160 mm spiro sitter det.
 
Uteluftskanalen är det ju undertryck i ,så den är inte "uppblåst"
Har du öppnat dörren till aggregatet och kört aggregatet för säkerställa att det inte är någon av motorerna som väsnas. Lagerfel eller obalans el likn. Du kan även prova att sätta en mejsel eller något annan metallstav mot röret och lägga örat mot den för att försöka lokalisera oljudet.
Kolla även så ljudet verkligen försvinner när du stänger av aggregatet, så att det inte är något annat som busar med dig.
 
Sant! Det är ju undertryck i den :)
Jag utför lite tester enligt era förslag imorgon eftermiddag och återkommer med resultatet. Tacksam för alla förslag, kom gärna med fler.
 
Skit, vilken tankevurpa. Får rätta mig själv till att fråga om din kondensstrumpa ser anorektisk ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.