Totem skrev:
Frågan är: Är det verkligen värt att bygga själv?
Självklart om det är som i TS läge att man har fått tag i drömtomten. Men har man ine det så kan man göra sådana här fynd i Roslagen: [länk] Den har dessutom legat ute för försäljning tidigare på Hemnet och tydligen inte blivit sålt.
1.6 Mille för en liten koja i skogen. Förstår att den inte blivit såld.
 
Totem skrev:
Frågan är: Är det verkligen värt att bygga själv?
Självklart om det är som i TS läge att man har fått tag i drömtomten. Men har man ine det så kan man göra sådana här fynd i Roslagen: [länk] Den har dessutom legat ute för försäljning tidigare på Hemnet och tydligen inte blivit sålt.
Fynd??? 1,6 mille??? Hummm, vi har olika syn på fynd...
Skulle vara om det verkligen var ett kannläge...

I så fall har du väl bättre fynd här....
http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-3rum-langhem-tranemo-kommun-gaddviken-12-1992095

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-1rum-limmared-tranemo-kommun-naset-1830718

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-3rum-gislaved-tranemo-kommun-alanas-1660615
 
Zixten skrev:
Fynd??? 1,6 mille??? Hummm, vi har olika syn på fynd...
Skulle vara om det verkligen var ett kannläge...

I så fall har du väl bättre fynd här....
[länk]

[länk]

[länk]
Närheten till Sthlm som avgör mycket. 1-2tim från Sthlm gör att priserna blir galet höga.
 
Suhagg skrev:
Närheten till Sthlm som avgör mycket. 1-2tim från Sthlm gör att priserna blir galet höga.
Jo, så är det ju, 99:surprised:rna är ju inte helt kloka alltid :D
 
1 miljon - inga problem !
Bygg ett trähus på plint- eller krypgrund på säg ca 45-60 kvm.
Om du inte bygger själv kanske du hamnar uppåt miljonen, annars kan man förstås få det billigare.

Eftersom VA/el ansluitngar etc är betalt, och ett plinthus inte kräver mkt markarbeten så tror jag tom du kan få ett större trähus inom budgeten.

Det blir ju ingen lyxvilla på 150 kvm - men vi pratade ju om fritidshus ?

Mitt 48kvm+förråd kostade mig totalt 280 kkr - inkl tomt, elanslutning, schakt mm
Då har jag förvisso gjort allt utom schakt och el själv, men lägg på 300-400 kkr i arbetskostnad (1000 mantimmar) så torde man ligga rätt rimligt till. Tomtpriset i mitt fall var 40 kkr, så det är ju inte jämförbart, men säg 540-640 kkr exl tomt då :)
Mitt hus, som kom som byggsats, stomreste vi på 5 amatörer 2 dagar - dvs 100 mantimmar - som ett exempel på arbetsinsats.

/K
 
Redigerat:
mickearos skrev:
Kolla Klas Karlsson bygge på [länk] Det är nog så billigt det går att bygga. Själv har jag beställt en husstomme från Dalahus/Huskomponenter i Linghed. Ca 250 000 för bjälklag, väggreglar med ytterpanel, takstolar, råspont och undelagspapp. Huset är 105 kvm (egenritat, modern look [ha ha] och stora fönster). Fönsterna ligger inte i de 250 000 pixen.
Läste fler sidor i tråden nu - kul att ngn har tittat till mitt bygge :)
Spännande projekt du har på gång, jag skall titta till din byggblogg framöver tror jag :)

Såg att ca 100 kvm var minimum, well då blir det ju lite dyrare.
Men det kan nog gå iaf - tar man tex ett CA-boden Mebi Fridhem på 90 kvm, så kostar byggsatsen 280 kkr. Lägg på 100-200kkr i hantverkarkostnad på min ursprungliga uppskattning så hamnar man nog under miljonen iaf.

Men det är alltså stugor/fritidshus då - inte villor...

/K
 
Redigerat:
Klaskarlsson

Det är verkligen en mysig stuga du byggt. :)
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
kamilenski skrev:
Klaskarlsson

Det är verkligen en mysig stuga du byggt. :)
Tackar :)
/K
 
Om du köper en tomt för 1 mille och inte tänker bygga riktigt ännu så var verkligen på det klara att du kommer få bygga den dagen du tänkt bygga för jag vet en familj som äger en strandtomt som var tillåten att bygga på den dagen den köptes men tro inte att det går nu när de vill bygga!!!! Kolla verkligen om tomten du tänkt köpa har behörighet för att få bygglov och om den inte har det så kan den ju vara "värdelös"..

Att börja med en friggebod..ja du får ju inte bygga den förrän du har ett bygglov för ett riktigt hus - den måste enligt nuvarande regler vara byggd FÖRST! Åtminstone måste du ha bygglov för ditt drömboende och kalla boden byggbod och se till att det bygglovet verkligen motsvarar det du tänkt dig att leva med sedan ör ett sådant läge kan lätt alla bygglov stoppas i framtiden då det är risk för att skada känslig miljö runt omkring den sortens omgivningar och har sedan något år uppluktrats men den fällan kan snabbt slå igen när som helst..Är det fritidshus kan du få uppskov med bygget upp till 10 år! Den tidsfristen du ville ha från början..
 
Avseende modernt så är stugan du länkar inte enligt mina termer modern look - det kan du hitta bättre om du lägger tid på det att söka - för söka den ska finna...

Kostnaden för att bygga ett hus har hemska delkomponenter och om du är lat så lär inte en miljon räcka för ditt projekt men är du klok som vi i forumet här är efter mycket efterforskning så klarar du det hela med lätthet och kan t o m få pengar över i fick och trots det få ett finare hus än på länken din.

Har själv projekterat, ritat och fått bygglov till hus på 93 kvm - tanken var från början 100 kvm precis som du i alla fall. Mycket blir billigt om du lyckas bygga billigt avseende administration så det är min motor för billigt byggande..jag hatar kostnader som endast är kostnader inget annat..ekonom förstår du.

"Lösningen är att vara gnidigare än gnidig. Sjukt snål alltså. Köp på rea, IKEA, returer på fyndhörnan etc etc samt välj de billigaste materialen som har rimlig kvalitet. Största felet folk gör är de tittar ut något de vill ha och så betalar de sen. Köp i stället utifrån vad som är billigt." Ja lite åt det hållet är det men jag föredrar att kalla det tänkt till och få ut mervärde i processen snarare..materialval är dock viktigt i den processen..
 
På färjan träffade Jag en snubbe som bygger 60 kvm traditionellt gotländskt hus med Leca på en platta. Hans budget är 100 000 inklusive allt (ALLT). Han hämtar cement vid fabriken, bygger egna karmar till fönster han hittar på tippen, snokar efter gratis vitvaror (som inte duger till vanliga människor). Leca-blocken prutade han ned till 12 spänn styck.

Hittills hade 80 000 gått åt och takplåten (11 000) är den hittills största utgiften.

Är detta möjligt?

/Micke
 
mickearos skrev:
På färjan träffade Jag en snubbe som bygger 60 kvm traditionellt gotländskt hus med Leca på en platta. Hans budget är 100 000 inklusive allt (ALLT). Han hämtar cement vid fabriken, bygger egna karmar till fönster han hittar på tippen, snokar efter gratis vitvaror (som inte duger till vanliga människor). Leca-blocken prutade han ned till 12 spänn styck.

Hittills hade 80 000 gått åt och takplåten (11 000) är den hittills största utgiften.

Är detta möjligt?

/Micke
Om det är möjligt eller inte är ju väldigt svårt att avgöra. Det är klart, om man lyckas hitta eller få allt byggmaterial man behöver kan man bygga väldigt billigt. Och en del människor är ju fantastiska på att få tag på saker. Men 100000, det drar det ju iväg bara i olika slags avgifter. Men han kanske inte betalar det heller?
 
Redigerat:
läste om någon som byggde 240 kvm för 80 000 kr...trähus förstås..vad som ingår är ju en annan femma då alla inte räknar likadant
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.