Hej! Min Klippo Quantum XLS vägrar samarbeta. Den puttrade på, men så plötsligt dog den och maken fyllde på soppa (tanken tom). Efter att den lagt av började den ryka som *** och efter det är det stört omöjligt att dra igång den igen, snöret går inte att dra ut mer än någon decimeter. Det blir tvärstopp. Har tagit av kåpan, men "fjädern" som snöret löper fram till rör på sig som den ska. Vi har inte fyllt på olja på länge. Den lät inte konstigt när den stannade. Har vi dödat den, dvs har motorn skurit, tror ni - eller har ni nåt tips?

Mvh

Vanessa
 
Förtydligande: det är fjädern till "död-mans-greppet" som verkar fungera, dvs rör på sig.
 
Ta av tändhatten och lägg klipparen på sidan .

Prova att vrida runt motorn sakta genom att
använda kniven som hävstång .

Går det tungt blir det kanske ett motorbyte....
 
Har du kollat oljenivån?
 
Snailman
Återupplivar den här tråden.

Klipparen en Klippo comet stannade, den har en Quantummotor och är självgående.
Den ville inte starta sedan, och var extremt lite motstånd i startsnöret.
Kniven roterar när man drar i startsnöret. Tog loss tändstiftet för att se om kolven rörde sig, såg inget som rörde sig.
Tog då loss Topplocket och kolven rör sig inte när man drar i snöret.
Däremot så kan jag om jag petar på kolven få den att rotera runt där den befinner sig.

Har inte bytt eller fyllt på olja på typ tio år, men gjorde det förra gången jag klippte gräset med den, tog nåt jag hade typ 10-30 eller nåt sånt, vet att det ska vara W30 egentligen.

Misstänker att vevaxeln eller vevstaken pajat?

Några tips eller förslag?

Kan lägga till att en av topplocksbultarna gick av, den som sitter längst ner till höger, så delen med gängor sitter kvar.
 
Snailman
Det gick att trycka in kolven ett par centimeter, utan nåt motstånd att tala om, då gick det inte längre att dra i snöret, så jag får dela maskinen och se hur vevstaken och vevaxeln ser ut, vevstakar finns ju som reservdel för några hundralappar.
 
Har du inte tittat på oljan på 10 år eller så så lär det inte räcka med en ny vevstake.


Varför har folk så svårt för att sköta om grejerna? Byt olja varje höst, titta på stickan varje start.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
tog nåt jag hade typ 10-30
Vanlig motorolja tål inte den höga temperatur som blir i en luftkyld motor. Den blir bränd och motorn skär...
Jag har själv gjort det misstaget med en gammal åkgräsklippare.
 
BigR
Det där med att dom luftkylda bara tål single grade olja sägs ofta. Har ändå kört gamla briggs på den olja jag haft till bilen i alla tider och min nyaste klippare rekommenderas i instruktionsboken 10W-30 API-SJ.

Men oljebyte minst varje år självklart (y)
 
Häll ut oljan ur klipparen och om det kommer ut metall.
 
BigR BigR skrev:
Det där med att dom luftkylda bara tål single grade olja sägs ofta. Har ändå kört gamla briggs på den olja jag haft till bilen i alla tider och min nyaste klippare rekommenderas i instruktionsboken 10W-30 API-SJ.

Men oljebyte minst varje år självklart (y)
Det var sant i multigradeoljornas barndom men en vanlig 10W-30 tål att gå i en gräsklippare. Däremot måste man byta olja eftersom den högre oljetemperaturen i en luftkyld gräsklipparmotor genemot en vattenkyld personbil gör att oljan trots allt åldras fortare. Själv är jag lite oljenörd och kör på rak SAE 30, baraföratt.:geek:
 
Snailman
A Andy78 skrev:
Häll ut oljan ur klipparen och om det kommer ut metall.
Hällde ut den i en hink i förmiddags, ska kolla hur den ser ut, ganska svart var den, minns jag.

Nej, kan inte se någon metall i oljan.(eller något annat)
 
Redigerat:
Har noterat att min gamla Klippo med 4hk quantum sidventilsmotor drar en hel del olja och ryker när jag kör på 10w40 istället för den raka 30oljan "grösklipparolja"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.