Nytt lösvirkesbyggt fritidshus med platta på mark. 30 cm under golv och på vind och 20 cm isolering i väggarna, med ångspärr 45 mm från insidan. Värmerör i golv. Bättre 2-glasfönster. Utsidan klar insidan tom, ligger i Bohuslän och skall användas c 5 mån/år.
Hade tänkt värma med enbart luft/luftvärmepump (+kamin när vi är där) för att initialt komma ner i pris.
Hur skall jag tänka när det gäller uppvärmning?
Kan man ha frånluftsvärmepump när det inte finns spillvärmekällor och man vill ha 10-15 grader på vintern.
Bör man ha elradiatorer som säkerhet när man använder luft/luft-vp.
Vilken Luft/luft funkar bäst vid kyla?
:)
 
Hej,

enbart luft/luft värmepump utan några elradiatorer som backup låter som en onödig risktagning. Pumpen kan ju faktiskt isa igen och stanna.

Själv har jag luftvärmepump i mitt fritidshus och behöll de gamla elradiatorerna. Nu har pumpen aldrig stannat, men denna vinter kanske det händer.

Jag har dessutom inte alls lika bra isolerat som du tänkt ha så ibland behövs mina radiatorer som stöd om man vill vara där på vintern.

Vet inget om frånluftsvärmepumpar men det kan säker någon annan.

Vilken modell funkar bäst? Den frågan vågar jag inte heller svara på. Det är nästa som att fråga vilken bil som är bäst:rolleyes:
 
Jag avråder från FLVP. Den ger nästan inget utan spillkällor. Man tom stänger fläktarna vintertid för att inte dra in kyla.
Fler o fler spetsar dessa med LLVP vintertid!
Satsa på en eller två LLVP istället. Samt termostatstyrt radiator. Är det tänkt att ha golvvärme sen, kan du ha en bärbar (på hjul) radiator.
FLVP är underbara under sommaren till att producera varm vatten. Fungerar hyfsat ner till 7 grader om huset står ttom.
Vid -20 går på el!
 
Iom att du har diffspärr måste du ju värma upp hela året så jag hade satsat på elraddar som backup och som Kamilenski säger LLVP som huvudsaklig värmekälla. Du har ju tydligen också kamin, hur fixar du veden? Köper du långved och kapar själv?

Med den isolering du nämner kommer värmekostnaderna at vara helt acceptabla, givetvis beroende på fönsteryta, läckage och annat.

/Anders
 
Värmerör i golv. - är det inte komplementet till din luft/luft-värmepump redan..dessutom bra isolerat golv vilket är bra och bättre än de flesta sommarhus av idag..

jag ska isolera med motsvarande som dig men har inte ens tänkt ha luft/luft-värmepump..luftsolfångare på söder-, väster- och österfasaden är tanken men jag ska ha ångbroms inte ångduk då det rekommenderas för just fritidshus så det där med uppvärmt året om är då inte lika viktigt - ska kombinera den med ventilationslösning för dryga 5-6000 kr mer 20-30 kvm yta/styck som återvinner varmluften och som dessutom fungerar som stödvärme under en viss temperatur som ställs in och då fungerar som element..värmen som alstras när jag inte är där är ju från solvärmen så klart..som faktiskt fungerar i vårt land nästan hela året då vi har lika många soltimmar om året som i tyskland där väl dec-feb är de sämsta månaderna så klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.