Någon som vet hur mycket en vinkelslip klara att kapa när det gäller betong ? Dvs 18 cm varianten ?
Eller krävs det stora doningar(hyrmaskin) om man vill kapa upp en betongplatta som är allt ifrån 5-6cm till 15cm ?

Funderar på att införskaffa en större modell av en vinkelslip och kapa min källarbetongplatta utmed med väggarna(ca 20cm ifrån dem), dvs. om det är värt det.

MVH
/P
 
Vinkelslipen kommer du inte i närheten av 15 cm med, dessutom kommer den nog brinna upp efter ett par meter.
Hyr en bensindriven motorkap.
083-021.jpg
 
Ok får bli det då, ser ju onekligen ganska mycket "fräsigare" ut =)
 
eller ännu hellre så hör du med en betonghåltagningsfirma som kommer med en stor golvsåg och sågar upp ditt golv i bitar som du kan ralla ut
kostar säkert endel men är nog värt det
 
Finns det fungerande dammutsug på motorkapen? Det var problemet när jag skulle såga i källargolvet med vinkelslip. Trots blöt betong och vatten på golvet dammade det något fruktansvärt. Fick avbryta och ta fram släggan och huggmejslarna och borrhammaren istället. Väldigt irriterande, för resultatet var annars finfint. Också svårt att göra något eget skydd med utsug till skillnad mot tråden här då någon satte på ett microlock till slipningen (dvs. när man håller vinkelslipen med skivan neråt).
 
Det finns inget utsug på den typen av motorkapar, där emot så kopplar man på en trädgårdsslang och får på så vis en närmast dammfri kapningen. Dock med lite "gegga".
 
om du ska köra med en bensindriven motorkap innomhus skaffa en fläkt som suger ut avgaserna
å vad du än gör så kör inte utan vatten, jag kan inte komma på vad som kan tänkas damma mera än motorkapen i btg.
tips låt helst klingan stanna innan du vrider kapen (gyroeffekten är stor)
 
Använd inte motorkap inomhus. Om du ska hyra så hyr en som går på el istället. Avgaser inomhus är ingen höjdare.
 
  • Gilla
Barre90
  • Laddar…
Har du nära till ramirent så kan du hyra en golvsåg för ca 400:- per dag + Xkr per mm diamant skiva.

http://www.ramirent.se/Produkter/Anlaggningsmaskiner/Sten--och-asfaltsagar/

Vad har du för platta? Är den armerad annars så går det hyfsat fort med en rejäl bilmaskin, du kan ändå inte lyfta ut så stora betongblock i stöten... är det gammal betong så går spett bra, själv i mitt 40tals hus i oarmerad betong så körde jag med bilmaskin på vissa ställen men tog det mesta med spett.

Men skippa vinkelslipen, den dammar nå förjävligt och du kommer inte så djupt.
 
Men innan du hyr eller köper en massa utrustning, ring någon firma som heter diamant något.
Det är ofta inte så dyrt som man tror, lyssna lite grand om var priset kan hamna.
 
El-kapen ser smidig ut, men med ett skärdjup på endast 50 mm så klarar den inte att kapa ett murblock ens om man vänder blocket och kör från båda sidor. På en "normal" motorkap är klingan 350mm och kapar lätt av ett 14cm block om man vänder det, jag skulle tippa på ett skärdjur på ca 90-110cm, har dock aldrig mätt. Sen om man ör lagd åt det hållet så finns det motorkapar med 400mm klinga som tar blocket rakt av :)

Edit
Såg nu att det inte var snack om block utan ett golv. Känns som att det nlir svårt att vända, så en så stor kap som möjkigt verkar va att föredra.
 
Redigerat:
elkapen tar lätt 100mm...
/
M
 
Har kapat råkantsten med den i sommar som varit 300*100*1200mm.....som sagt så slipper man avgaserna..
/
M
 
En liten uppdatering. Just nu så kör jag med slägga och en bilningsmaskin som jag har lånat.
Enda anledningen till en kap var att jag vill få snygga kanter på plattan mot väggarna.
Men det kanske går ändå, just nu är de lite skrovliga. Det största problemet och jobbet är att bli av med materialet som blir utav detta =).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.