gunnar blomkvist skrev:
Min granne köpte inbyggnads kyl o frys utan att tänka på att man missar minst 5 cm i innerutrymme i skåpen eftersom dom är anpassade efter innermåtten på inbyggnadsskåpen.
Detta kan man ju inte lasta IKEA för, så funkar väl alla inbyggnadskyl/frys?

Vi har alla våra vitvaror från IKEA (utom micro då vi inte ville ha en inbyggd utan en "vanlig" i ett vanligt skåp). Vi valde bort inbyggd kyl/fryds just pga ovanstående anledning, man tappar många liter.

Våra erfarenheter är lite annorlunda. Jättenöjda med fläkten och hällen. Inte så nöjd med varmluftsugnen och kyl/frysen. Jättenöjd med diskmaskinen. Jag kan dock inte säga om det beror på IKEA eller inte, inget som säger att jag skulle vara mer/mindre nöjd om jag köpt "riktiga" Electrolux eller Whirlpool, eller satsat på Bosch/Siemens eller annat.
 
S_Jonsson skrev:
Är också i valet och kvalet om man skall köpa ikea vitvaror eller ej om jag väljer att köpa övriga köket från ikea.

Någon som vet om det kan bli problem med passningen om man köper utanför ikea?

Vore inte överraskande om ikea lagt in egna osynliga mått för att försvåra inköp av andra produkter.
Det finns en standard i Europa som alla tillverkare av vitvaror o kök följer. Annars vore ju produkterna osäljbara.
 
gunnar blomkvist skrev:
Min köksfläkt åkte ut för att undvika tinitus. Spishällen uselt konstruerad 2 stora kärl går inte att använda samtidigt. Micron ok dock, ugnen hyfsad. Min granne köpte inbyggnads kyl o frys utan att tänka på att man missar minst 5 cm i innerutrymme i skåpen eftersom dom är anpassade efter innermåtten på inbyggnadsskåpen.
Med andra ord det finns bättre prylar ute i handeln.
Håller med om spishällen, konstig konstruktion som jag även sett på massa andra hällar från övriga märken. Nästa häll skall synas map på detta oberoende av vilket märke.

Inbyggnadskyl o frys mindre volym har naturligtvis inget med att det är en Ikea produkt att göra.
 
S_Jonsson skrev:
Är också i valet och kvalet om man skall köpa ikea vitvaror eller ej om jag väljer att köpa övriga köket från ikea.

Någon som vet om det kan bli problem med passningen om man köper utanför ikea?

Vore inte överraskande om ikea lagt in egna osynliga mått för att försvåra inköp av andra produkter.
Kyl och frys är oftas högre än ikeas, så överskåpen passar inte, detsamma gäller vissa inbyggnadsugnar och micro. Men det är bara att kolla nischmåtten innan så man får rätt storlek, det enda som är samma är bredden.
 
Nu har jag testat IKEAs förslag att slå av strömmen till ugn och mikro (Nutid OV9 och MWC6) i 24h för att se om det hjälper mot att kylfläktarna går igång även efter kort användning av ugnen och att de kör väldigt länge. Big surprise, men det blev ingen skillnad.
Lösningen just nu är att jag kopplat eluttaget till en strömbrytare (fick tipset i en annan tråd här). Så nu kan vi slå av strömmen helt efter att vi använt ugnarna klart.
Jag anser dock fortfarande att det är konstruktionsfel på ugnarna när säkerhetsfunktionen är så usel att man hellre väljer att koppla förbi den. Det är lite som tjänster som kräver så komplicerade lösenord att man måste skriva ner det på en post-it lapp för att komma ihåg det. Sen är det ju lite irriterande att måsta ställa klockan på nytt varje gång.
 
...och jag tycker fortfarande att du ska reklamera, du har ju nu även gjort det moment som man kan göra själv.
Som jag skrev tidigare, prata med servicefirman när dom ringer för att få en känsla för om det är något reparabelt eller om det ska va så......
 
Reklamera på en gång,

Eftersom kundtjänst erkänner att fler upplevt detta, och ger dig ett råd (bryta strömmen) hur felet kan lösas, så har dom indirekt "erkänt" att det inte är normalt.
Varför ska man annars ge råd om det inte finns ett problem?

Är du inte nöjd, reklamera.
 
Jag har som tur är inte egna erfarenheter av Ikeas vitvaror men några i bekantskapkretsen har det.

- Svågerns inbyggnadsugn levererades först utan lampa för att visa när ugnen är varm. Efter ett halvår fick dom den utbytt till en nyare version. Ikea hade visst glömt att specificera till Whirlpool att dom ville ha en sådan lampa, proffsigt. :)
Den sedan utbytta ugnen har blivit utbytt ytterligare en gång och reparerad 3 gånger. Kvaliteten verkar ju vara sådär.

- Mina föräldrar har micro, häll och fläkt från ikea. Alla fungerar som det skall men micron låter massor efter att den varit igång, det går dock att få tyst på fläktarna genom att trycka på stop eller öppna luckan igen, jag har glömt exakt hur det var.


För övrigt så är ikeas stommar anpassade efter deras grejjer. Det är lögn i h-lvette att hitta en ugn och stor micro som passar i deras högskåp avsett för detta (om man nu vill ha annat märke än ikea). Ikeas micro är någon cmm lägre vilket gör att inga andra passar riktigt bra. När vi bytte kök fick vi köpa den lilla electrolux micron och sedan ha en passbit ovanför för att det skulle bli bra.

/Martin
 
Här kommer en tremånadersrapport som ägare av IKEA vitvaror.

Efter att först ha bråkat och svurit över den sjukt höga ljudnivån på ugnarna, samt att det inte går att stänga av dem efter att man är klar, har vi resignerat. Jag ringde kundtjänst fyra gånger utan att få någon klarhet i om jag hade rätt att reklamera eller inte. Efter att ha hört med andcar här på Byggahus (som hade samma problem) insåg jag att det inte var lönt att reklamera, eftersom det i deras fall konstaterades att fläkten SKA köra i 20 minuter efter användning (även om man bara kört mikron i 2 min). http://www.byggahus.se/forum/kok/174697-flaktljud-pa-inbyggnads-kombinationsugn.html#post1390662

Istället har vi kopplat ugnarna till en strömbrytare så att man kan döda dem när man är klar.

I mikron glappar lampan, så att den inte lyser nio av tio gånger man använder den.

Vi ville ha ugnstermometer till ugnen. I alla ugnar vi haft tidigare har det fungerat så att ungstermometern varit inbyggd och att den automatiskt kunnat stänga av sig vid en viss temperatur. Jag tog för givet att IKEA avsåg en inbyggd termometer när de skrev att ugnen hade ungstermometer. Istället följde det med en lös termometer vars sladd ska gå ut i springan i ungsluckan, istället för att anslutas inne i ugnen. Den har inte heller någon koppling till funktionerna i ugnen. Falsk marknadsföring? Eller borde jag ha läst på bättre?
Hur som helst har den medföljande termometern gått sönder. Den höll två gånger!

Jag älskar IKEA, men som jag sagt tidigare:
"Aldrig mer vitvaror från IKEA" (förtydligande: ugn och mikro)
 
Kan kommentera på termometern, i vår ikea-ugn är detta en termometer som man vid behov ansluter inne i ugnen, och temperaturen är synlig på ugnens display och kan så vitt jag förstått stänga ugnen precis som timern kan (har bara använt den någon enstaka gång).
 
MMR: Det var precis så jag förväntade mig att det skulle fungera, när de anger i specifikationen att ugnen har ugnstermometer.
I mitt fall hade de ju lika gärna kunnat skriva "Erbjudande just nu. Vi skickar med en elektroniskt termometer" Jag menar den har ju inget med ugnen att göra. Jag hade ju kunnat köpa en likadan termometer (med bättre kvalité) på Jula för 99 kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.