Hej,

vi köper ett 70 talshus och frun har smått panik över golven.....hon vill lägga pergo klick golv överallt. Jag undrar om det är lämpligt att lägga dessa ovanpå de gamla golven eller om det blir till att riva ut allt det gamla först? Tänker att de befintliga golven egentligen borde vara ett bra underlag för de nya? De mesta golven som ska bytas är antingen parkett eller laminat. Det finns även en del klinker golv som ju känns betydligt besvärligare att riva ut. Här är jag dock mer skeptisk att lägga nya golv ovanpå. Vad tror ni? det finns ingen golvvärme att ta hänsyn till i något av golven.

Tacksam för tips och råd

Patrik
 
Är det kul med ett hus med samma sorts golv överallt? Fråga frun!

På parkett (tjock då) är det väl inga problem att lägga klick, vad du menar med laminat får du förklara, är det redan ett lager klick så ta bort det isf.

Klinker är nog för ojämnt att det direkt ska gå att lägga ett nytt golv, ta bort eller spackla.

Protte
 
Tror att ni kommer att bli missnöjda med laminat i hela huset...
Lägg i ett rum först och prova, jag tycker det är kallt, halt och känns oskönt

Har du parkettgolv tycker jag du ska få dom slipade
 
Samma/lika golv i hela bostaden la vi en lägenhet, det var väldigt snyggt tycker jag så det är en ren smaksak.

Man kan lägga ett nytt golv ovanpå det gamla, om det gamla ska rivas ut beror väl på skicket tex, går det att lägga nåt nytt ovanpå utan att få knarrande ljud, är det gamla golvet plant så inte det nya "hänger i luften" på vissa ställen?
Om det är laminat i ett rum och klinker i ett angränsande får Ni samma höjd på golven då? om det nu är viktigt? måste innerdörrar sågas av med nytt golv ovanpå det gamla?
Om det går att lägga ovanpå klinker beror på vad det är för klinker, måste ju vara hyfsat plant. Personligen skulle jag aldrig lägga klickgolv ovanpå klinker men det är ju en smaksak.

När vi gjorde lägenheten så hade vi parkettgolv även i köket, där tycker jag att det är mer praktiskt med klinker, självklart med golvvärme i så fall ;)

Håller inte helt med nino, har Du parkettgolv tycker jag att Du ska slipa dom själv :p

Om det är möjligt skulle jag hålla emot frun för det blir oftast mycket bättre resultat om man bor nåt år i huset innan man renoverar, men jag har en egen fru så jag vet att det inte är enkelt :rolleyes:
 
jag har slipat många 100 kanske 1000 tals kvm så det har jag inga problem med :)

brukar bli riktigt bra, även om dom ser för j*vliga ut innan man börjar
 
nino skrev:
jag har slipat många 100 kanske 1000 tals kvm så det har jag inga problem med :)

brukar bli riktigt bra, även om dom ser för j*vliga ut innan man börjar
Nej det trodde jag inte heller att Du hade men BH är ju ett forum för hempulare så då ska man väl göra´t själv ;):p

Jag slipade stavparketten i vardagsrummet på vårt nuvarande hus innan vi flyttade in 2002, fan vet om nån gjort det sen det var nytt 1964? tror inte det med tanken på husets övriga skick :rolleyes: Fick förstås gå över det några ggr med 3 lr 4 olika papper men OJ va skitsnyggt det blev när det var klart.
 
Jan-Å: det har du rätt i, klart sepani ska slipa själv! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.